Zoeken

Test: Yamaha Tracer 700 versus Kawasaki Versys 650

Lekker Fris, Lekker Anders

7 juli 2020

Vanuit het luxe comfortzadel dat Yamaha op deze persdemo heeft voorzien en inderdaad aan comfort weinig te wensen overlaat heb je zicht op een nieuw display dat nog steeds LCD is, maar dat nu witte cijfers en letters op een zwarte ondergrond heeft met hoog contrast, waardoor het niet veel voor TFT onderdoet. Pluspunt is dat scrollen door middel van een knop aan het stuur kan worden gedaan, wel is het jammer dat Yamaha nog steeds van de onhandig vormgegeven armaturen gebruik maakt. Vroeger, voor COVID-19, reed Ed die steppen met gemak aan de grondMeer dan eens ging het bedienen de knipperlichtschakelaar (die trouwens weinig gevoel heeft) met een ‘honk’ van de claxon gepaard. Jammer, want de nieuwe generatie armaturen zoals bijvoorbeeld door Kawasaki, BMW, Ducati en Triumph wordt gebruikt liggen echt veel beter in de hand. Daarnaast blinken 12V of USB sockets uit in afwezigheid en dat is best wel jammer te noemen. Zeker omdat bij de opkomende Chinese liga (CFMoto, Voge) dat soort handige accessoires wel standaard zijn voorzien, maar dat even terzijde. Yamaha heeft de Tracer 700 het label ‘Toursport’ opgeplakt en dat dekt de lading perfect, maar heeft om mee te liften op de Allroad hype wel soort van handkappen voorzien die, hoe minimaal ze ook mogen zijn, bij slecht weer je ietwat tegen de elementen beschermen. Beter dan niets. 

Stap vervolgens over op de Versys 650 en het is alsof de klok ineens tien jaar terug in de tijd is gezet, zo oldskool als het display oogt. En dat is ook niet vreemd, het is qua design nog exact gelijk aan dat van de allereerste Versys (voordat ‘ie Versys 650 werd genoemd omdat er een Versys 1000 was bijgekomen) die in 2006 op de markt is gezet. Met dat verschil dat enkele jaren geleden de informatievoorziening in het digitale display is uitgebreid en nu prominent een versnellingsindicator in beeld is. De schakelaars zijn eveneens oldskool, maar dat stoort niet. Ze liggen goed in de hand, alleen had bediening aan het stuur mooi geweest. Ook hier trouwens geen 12V of USB socket om je smartphone of TomTom op aan te sluiten. 

Dat oldskool niet per definitie slechter hoeft te zijn wordt echter al snel duidelijk als we aan het rijden zijn. Zo mooi als het display van de Yamaha ook is, als de zon verkeerd in het display staat is het amper te lezen en moet ik over het stuur gaan hangen (om voor schaduw te zorgen) om te zien hoe hard ik rijd. Het display van de Versys is op zijn beurt ouderwets, maar wel te allen tijde goed afleesbaar. Maar sinds 'ie het idee heeft tot de risicogroep te behoren... afijn, vul zelf maar inHet zou mooi zijn geweest als Yamaha toch je de keuze zou geven tussen zwarte of witte achtergrond, dat laatste zou ik overdag prefereren.  

Waar de Tracer 700 echter weer flink wat punten scoort is het nieuwe windscherm dat niet alleen een nieuwe vormgeving heeft en een goede windbescherming biedt (bij gebrek aan regen kunnen we daar geen oordeel over vellen), maar ook nog eens supergemakkelijk in hoogte in te stellen is. De handgreep dient tevens voor vergrendeling, door deze naar je toe te trekken ontgrendel je de hoogte-instelling, waarna je eenvoudig het scherm naar boven of beneden schuift. Handgreep waar van je af drukken en ’t scherm is weer vergrendeld. Supergemakkelijk en dus ook tijdens het rijden te doen, zonder daarvoor capriolen te moeten uithalen. Daar kan de Versys 650 nog wat van leren. Ook hier is het scherm in hoogte in te stellen, maar dat moet middels twee wartels die
Dé kaskraker van 2020, en z'n uitdager. 'Oud en vertrouwd' versus 'Compleet nieuw en ehh... even wennen'
aan de voorkant zijn aangebracht, waardoor je dat met goed fatsoen alleen stilstaand kunt doen. We hebben het geprobeerd en het is ons rijdend gelukt, maar we zouden dat niemand willen adviseren. 

Rijden gaat met beide motoren supergemakkelijk. Zowel Yamaha als Kawasaki hebben zich met deze Tracer en Versys op hetzelfde publiek gericht en qua styling staan ze inderdaad erg dicht bij elkaar, maar toch zijn de verschillen tussen de twee evident. En niet alleen tussen deze twee, maar beide ook ten opzichte van hun naakte varianten MT-07 en Z650. Was bij de Nakeds bij de rollende acceleraties de Z650 in de toerenkelder duidelijk sterker dan de rest, als exact hetzelfde spelletje bij Tracer versus Versys wordt herhaald is het echter de Tracer die ook deze herneming wint. Net als die in het middengebied of bovenin. Logisch, zeggen we tegen elkaar, de Tracer is voor 2020 compleet vernieuwd, inclusief blok dat Euro5 klaar is gemaakt,
Display van de Versys is misschien niet meer van deze tijd, maar wél goed afleesbaar. Dat van de Tracer is lekker modern, maar onleesbaar in de zon

Niks spannends bij de Kawa. Bediening aan het stuur bij de Yammie, jammer wel dat de knipperlichtschakelaar weinig gevoel heeft en de claxon op zo'n rare plaats zit

Paralleltwin versus CP2 crossplane 270° Twin. Dat laatste klinkt alleen al aan de bar interessanter, laat staan rijden. Gouden zet geweest van Yamaha

Comfort versus comfort. Maar ook: standaard versus accessoire
waar de Versys het nog met een ‘oud’ blok moet doen. En bij de Nakeds was het precies andersom: MT ‘oud’, Z nieuw. 

Toch dekt dat de lading niet helemaal. Navraag bij Kawasaki leert ons dat het blok qua afmetingen weliswaar hetzelfde is, maar dat het wel anders is getuned dan de Z650. “Je zou ze alle drie (Z650, Versys 650 en Ninja 650) eens naast elkaar moeten zetten, dan zal je merken dat alle drie de motorblokken anders zijn getuned,” aldus de man bij Kawasaki die er verstand van heeft. Daarnaast heeft de Tracer een 40 cc grotere cilinderinhoud (689 cc versus 649 cc), meer vermogen (73,5 pk bij 8.750 tpm versus 69 Pk bij 8.500 tpm) en meer koppel (68 Nm bij 6.500 tpm versus 64 Nm bij 6.800 tpm), en ook dat helpt natuurlijk mee wanneer je een sprintje trekt.  

De Tracer 700 wint dus de tussensprint, ongeacht in welke versnelling de poging wordt gedaan, maar heeft zoals gezegd dus wel een grotere longinhoud, waardoor je zou kunnen stellen dat het geen eerlijke strijd is. Maar van de andere kant: niemand die Kawasaki ervan weerhoudt om de Versys grotere longen geven. 

Nu hadden we eerlijk gezegd bij de rollende acceleraties niets anders verwacht, maar er viel ons wel iets op dat we niét hadden verwacht. Rijden in de toerenkelder ging bij de Tracer gepaard met meer gestamp vanuit het motorblok dan bij de Versys, waar je eerder zou denken dat het andersom zou zijn. Het 270° crossplane motorblok met verzette kruktap loopt voor je gevoel veel ronder dan de paralleltwin van de Versys en doet dat in zekere zin ook, behalve dus wanneer je vanuit de toerenkelder op Zouden ze in België nou jaloers zijn op onze aanpak? het gas gaat. Ergens zo rond de 5.000 tpm gaat het echter weer gelijk op en heeft de Tracer naast dat ‘ie sterker is het bijkomende voordeel dat ‘ie mooier klinkt. 

Een ander punt waar de Versys net een tikkie beter scoort dan de Tracer is bij de versnellingsbak, die kort en direct schakelt en zowel bij het op- als terugschakelen ook zonder koppeling probleemloos te bedienen is. Dat laatste gaat bij de Tracer wat minder gemakkelijk en daarnaast heeft het crossplane blok wat langere schakelwegen, maar buiten dat is de bak van de Tracer eveneens prima voor elkaar. De luide klak waar Yamaha’s in het verleden wel eens berucht om zijn geweest is weliswaar niet 100% geëlimineerd, maar is allesbehalve storend te noemen. Bovendien had ‘onze’ Tracer nog een redelijk maagdelijke kilometerstand.