Zoeken

Test: Yamaha Tracer 700 versus Kawasaki Versys 650

Hetzelfde, maar dan anders

7 juli 2020

 

Vier jaar geleden schreven we in onze vorige test dat in het ‘Allroad middensegment’ de term Allroad anno 2016 de lading voor geen dubbeltje dekt en anno 2020 is daar helemaal niks in veranderd. Sterker, van de vier modellen die destijds naast elkaar werden gezet zijn er drie nog steeds onveranderd – een ander kleurtje en wat kleine details daargelaten. Dus om drie dezelfde Jongens, we mogen weernaast de vernieuwde Tracer 700 te zetten, neu… Bovendien, de Japanners hadden weliswaar elk hun eigen visie op het segment, maar twee kwamen best veel overeen en staken bovendien duidelijk boven de rest uit: de Versys 650 en Tracer 700.

“Wil je echt de absoluut leukste, tofste en meest actieve motor, toch een ding in deze klasse, dan gaat Yamaha met de beker naar huis. De Tracer is zo fris, licht en handelbaar dat die alle drie z’n concurrenten ver het nakijken geeft”, was destijds onze conclusie. “Maar zoek je meer dan alleen dat, dan kun je niet om de vermaledijde Kawasaki heen. Luxere uitrusting, veelzijdiger en niet te vergeten qua prijs ook echt een onmogelijk te evenaren aanbieding. Wil je de beste koop, dan moet je haast wel een Versys hebben.”

Fast forward 2020. De Versys 650 is in grote lijnen nog steeds dezelfde Versys, met dat verschil dat het display iets is aangepast en nu onder andere ook een versnellingsindicator heeft. De Tracer 700 daarentegen is voor dit modeljaar door Yamaha compleet vernieuwd, om het zacht uit te drukken. Het is dat er Tracer 700 op het zijpaneel staat, anders zou je niet geloven dat dit de opvolger is van Blij dat voor wielersport de anderhalvemeter niet meer geldt. het model dat 4 jaar geleden op de markt is gezet. Opmerkelijk, fabrikanten lijken wat design aangaat steeds meer de 911-filosofie te hanteren, ofwel evolutie in plaats van revolutie, maar de 2020 Tracer 700 is daar de spreekwoordelijke uitzondering op. 

Nu moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik de 2020 versie ook mooier vind, maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn. Ik herinner me nog toen de Fireblade in 2008 z’n stompe neus kreeg en hoe vreselijk lelijk ik dat in eerste instantie vond, maar daar een jaar later heel anders over dacht. Bovendien zegt het spreekwoord nog altijd dat smaken verschillen en wat je er ook van vindt, het is in ieder geval wel lekker fris, lekker anders, lekker anders lekker fris en maakt dat het wel meteen duidelijk is dat je het nieuwste model onder je kont hebt. Yamaha zelf omschrijft het nieuwe design als een moderne en agressieve nieuwe look met veel meer karakter dan alle andere motorfietsen in z’n klasse, waarbij het meerlagen design van de kuip de dynamische uitstraling van een sportieve toermotor heeft. Het zij gezegd…