Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000SE versus Suzuki GSX-S1000GX

Welke stand?

11 juni 2024

Wanneer je de Versys uit de garage trekt, kun je niet om het feit heen dat deze machine 257 kg op de schaal brengt. Dat gevoel is echter weg zodra de 17-inch-wielen eenmaal rollen. Dan voelt de Versys voor zijn gewicht verbazingwekkend lichtvoetig, stabiel en comfortabel, dat laatste soms zelfs een tikje “te”. Dat heeft te maken met de gekozen veringsinstellingen. Je kunt namelijk uit drie standen kiezen: Solo, solo met bagage, met duopassagier en bagage. De voor- en de achtervering
Stuurt veel gemakkelijker dan z'n specs doen vermoeden. En heeft ook nog eens veel comfort

Maar goed, d'r zit inmiddels ook 12 jaar ontwikkeling in
hebben stappenmotortjes waarmee de veervoorspanning op de gekozen stand wordt aangepast. Sensoren in de vering meten daarbij wat de beweging van de vering is, de demping wordt met elektromagnetisch bediendeklepjes in milliseconden aangepast.

Interessant is dat de demping-instelling bij dit systeem is gekoppeld aan de drie instelbare modes van de tractiecontrole en aan de vier power modes van de motor (sport, road, rain, rider). Daarnaast past het Kawasaki Cornering Management zowel de demping als de motorremwerking en de gasreactie aan de bocht aan, dus is er verschil bij het insturen, op de apex en het uit-accelereren.

De solo-stand is berekend op een Japanse testrijder met een sushi-dieet, en ik moet toegeven dat ik dankzij meer Europese eetgewoontes iets meer gewicht in de schaal leg. In de solo-stand deint de motor wat na en is er een lichte hint van onderstuur. Dat is verdwenen als de instelling op “solo met bagage” staat. De Versys stuurt dan bijna lichtvoetig, al merk dat je hem vanwege zijn gewicht niet zomaar op één oor ligt. Toch laat hij zich op de Maasdijk richting Megen met speels gemak omgooien. De skyhook-demping is dusdanig dat de motor strak en kalm blijft, zelfs als het wegdek wat slechter wordt.  Wat daarbij prettig is, is dat de vierzuiger-stoppers van de Versys het geweldig doen. Ze pakken lekker fel aan en bieden een flinke dosis goed te doseren remkracht als je doorknijpt. 

Solide Suzuki

Op de weg voelt de Suzuki lekker stabiel en solide. Hij heeft een aluminium frame en dito swing-arm, die zijn afgeleid van Suzuki’s Superbike, de GSX-R1000. Op hoge snelheid gaat hij rechtdoor als een magneettrein en in doorlopende bochten volgt hij de gekozen lijn probleemloos. In kortere bochtjes voel ik in de B-stand een vleugje onderstuur en heeft de motor een lichte neiging om zich op
Een sportievere inborst, maar helemaal vlekkeloos is het niet

Maar goed, dit is ook nog maar de allereerste. Moet je over 12 jaar eens zien
te richten als je remmend een bocht ingaat. Wat best opmerkelijk is, gezien het feit dat ‘ie met bochten-ABS is uitgerust. De motor is verder heel gemakkelijk om te gooien, maar – en ook dat is best opmerkelijk - minder flitsend dan de Versys, ook al brengt hij slechts 232 kg op de schaal.

Het is een karakterverschil, de Suzuki is meer een sportieve motor die je ietwat met je lichaam stuurt, de Versys is meer een allroad die je met het stuur een bocht indrukt. Verder voelt de vering van de Suzuki met in de B-stand een tikje soepel, hij deint iets na. In de A-modus is dat over, dan is niet alleen het motorkarakter feller, ook de demping staat dan iets strakker. 

Dat wordt overigens bijgestuurd door het Suzuki Foating Ride Control en het Suzuki Velocity Dependent Control alsmede het Suzuki Deceleration Damping Control. Die drie gebruiken de Skyhook theorie om het wegdek gevoelsmatig glad te strijken, terwijl SDDC ook als anti-duiksysteem werkt. De demping wordt maar liefst 1000 x per seconde aangepast! En mocht je het allemaal wat soepeler of stugger willen, dan kun je dat in de menu’s zelf ook nog aanpassen. Verder past deze soes de veervoorspanning achter ook nog automatisch op de hoeveelheid bagage aan. De techniek is mind-boggling, gelukkig hoef je zelf alleen de modus in het dasboard te kiezen, de rest gebeurt op de achtergrond in het brein van knappe computers. Het is fantastisch. Iets minder enthousiast ben ik over de remmen: de Brembo-vierzuigertang grijpt vrij tam aan als je begint te remmen. Hij heeft desondanks meer dan voldoende remkracht wanneer je doorknijpt.