Zoeken

Test: Kawasaki Z650RS

Sportieve retro toont aspiraties!

10 november 2021
Meer dan 50 jaar nadat Kawasaki de Z650-B1 lanceerde werd de Z650RS in Marseille aan ons gepresenteerd. Een hommage aan de B1, maar dan wel met de beproefde techniek en feel van nu. We stelden hem deze week al kort aan je voor, maar beloofden je snel meer te vertellen over Kawasaki’s nieuwste Z650RS, en wel vandaag!

Tekst: Raymon de Kruijff
Fotografie: Kawasaki

B1 anno 2021

Laten we maar met de deur in huis vallen: de hommage aan de Z650-B1 van eind jaren 70 moeten we vooral in het uiterlijk zoeken. Denk dan aan de tank, het zadel en de klassieke ronde koplamp. Dat klinkt alsof het heel makkelijk is, maar Kawasaki heeft duidelijk haar best gedaan om die B1 anno 2021 in de nieuwe Z terug te laten komen. Zo zijn we erg gecharmeerd van de versie in het Candy Emerald Green. Mogen we weer eens op pad, regent het de stront van de dijk in 'la douce France'. Heb ik weerJe betaalt er weliswaar een kleine meerprijs voor (à €150,-), maar die moet je in dit geval maar voor lief nemen. De klassiek gevormde tank is voorzien van een fraaie bies aan weerszijden, die vervolgens doorloopt tot achter het zadel. Voor de biezen op de tank geldt dat ze netjes meegenomen zijn in de blanke lak. Kijken we verder op de tank, dan zien we een klassiek ogend merkembleem door middel van opgelegde letters. Dat oogt hartstikke retro, maar voor wie het nog niet retro genoeg is kan ook kiezen voor het oude merkembleem met de looks van de 70’s. 

Analoog

De liefhebber kan helemaal losgaan met speciaal voor de Z650RS ontwikkelde accessoires, die uiteenlopen van retro chromen achterdragers, afdekroosters voor op de radiateur, tot zelfs ook crashpads. Persoonlijk vind ik dat de Z650RS ook zonder extra fratsen al behoorlijk ‘af’ is. Het is een motor met een retro uitstraling, maar wel met een moderne touch. Zo zien we rondom ledverlichting, waarbij het een geinig weetje is dat de designers er alles aan hebben gedaan om die ledverlichting in het achterlicht zo te construeren dat het nét lijkt of we nog met een ‘gloeibolletje’ te maken hebben… Retro vinden we ook terug in het stuur en het dashboard. Het stuur staat prettig hoog en naar de rijd(st)er gebogen. Direct hierachter zien we twee analoge klokken met links de snelheid en rechts een toerenteller. Ziet er mooi uit en overzichtelijkheid troef. Tussen de beide klokken zien we een digitaal display met onder andere een versnellingsindicator, trip- en verbruiksmeter,
Geïnspireerd door de B1, heet dat dan officieel. Kan ook niet anders want de B1 was een vier-in-lijn

Wel griezelig hoe tot in het kleinste detail dat ontzettend goed is gelukt

Je betaalt wel €150 extra voor deze groene, maar dat is 'ie meer dan waard
maar je leest ook af hoe het staat met de brandstofvoorraad en de temperatuur van het koelwater. Om door de verschillende informatie heen te ‘scrollen’ heeft Kawasaki op het linker knoppencluster op het stuur een overduidelijke knop gemonteerd, waardoor je makkelijk (en met je handen op het stuur) de gewenste info kan zien. 

Bekende twin

Voor de techniek draait Kawasaki er niet omheen dat er gebruik is gemaakt van de bekende en beproefde techniek van de Z650. Zo monteren de Japanners het ultralichte Trellis-frame (13,5kg), en is ook de bekende parallel-twin onder de sportieve retro te vinden. Hetzelfde motorblok kennen we natuurlijk van de Z650, maar wordt ook gebruikt onder de Versys 650, de Ninja 650 en de Vulcan. Kawasaki wist ons te melden dat de mapping licht is gewijzigd om zo meer souplesse en koppel van onderuit te creëren. Ook onder deze RS levert de moderne 649cc twin een volwassen 68pk en 64Nm koppel. Kawasaki ziet de A2-rijbewijshoud(st)ers als een belangrijke doelgroep voor de Z650RS, waardoor Kawasaki de toch al indrukwekkende reeks aan A2-geschikte modellen weer met een extra model laat groeien. 

Zonnig Zuiden of toch weer regen?

Zoals we eerder al schreven zijn we voor de eerste kilometers met de Z650RS afgereisd naar Marseille. Ook toen schreven we dat we wel eens betere weersomstandigheden mee hebben gemaakt tijdens een press launch. Het regende pijpenstelen, maar eerlijkheidshalve zou het de pret niet drukken. Met de eerste versnelling ingeschakeld maakten we ons dan ook op voor de eerste kilometers met de naakte retro. Snap jij nou waarom ze dit de Route de Soleil noemen. Geen Soleil in velden of wegen te bekennen, pluie daarentegen meer dan genoeg. De voorrijder heeft de opdracht meegekregen om het conclaaf aan journalisten zo snel als mogelijk de stad uit te krijgen, richting de bekende kronkelwegen die leiden naar de kust. Bij de eerste de beste verkeerslichten draai ik nog snel de verstelbare koppelings- en remhendel wat dichter richting het stuur en eigenlijk zit ik vervolgens als een vorst. Het zadel is prettig vlak gepolsterd, maar staat ook voor mijn 1.75m op een goede hoogte. Mede dankzij de smallere zit kan ik met beide schoenen vlak op de grond staan. Voor de kortere rijd(st)ers of wie dat simpelweg nog prettiger vindt, is er ook nog een 20mm lager zadel beschikbaar. 

Eindschot

De slipperclutch koppeling laat zich op de Z650RS prettig licht en met veel gevoel bedienen en datzelfde kunnen we zeggen over de versnellingsbak. Die schakelt eveneens licht en trefzeker, maar mocht je een keer een versnelling te weinig hebben teruggeschakeld, dan is het motorblok ook vergevingsgezind. Ook bij lagere toerentallen pakt hij zonder tegen te sputteren weer prettig op en hoef je alleen als je écht wil opschieten nog even een ‘tikkie’ terug in de versnellingen te geven om het volledige potentieel van de twin aan te spreken. Nu het inmiddels is gaan opdrogen en we de stad al lang achter ons hebben gelaten, een goed plan om eens uit te voeren. In de praktijk heb je de hogere toerentallen niet nodig om op te schieten, maar doe je dat wel, dan krijg je er op de Z650RS nog een klein eindschot voor terug, lekker! We hebben het dan ook al vaker geschreven: het plezier op een motorfiets loopt zelden tot nooit lineair aan het oplopende vermogen en dat is met deze Z650RS niet anders.Maar goed, route de pluie klinkt natuurlijk niet zo aantrekkelijk Vermogen heb je namelijk zat, zonder dat je er geïntimideerd door dreigt te raken. 

Lichtvoetig

 

Toch is het niet het motorblok dat de meeste indruk maakt, maar zoek ik dit vooral in het lichtvoetige rijkarakter van deze sportieve retro. Hij weegt dan ook slechts 188 kilo en ontpopt zich als een fijn stuurijzer. Stuurbewegingen volgt hij moeiteloos op, ook als er een snelle correctie of uitwijkmanoeuvre uitgevoerd dient te worden voor bijvoorbeeld een onverwachts ‘gat’ of zand op het wegdek. Kawasaki heeft de 41mm telescopische voorvork en de schokdemper op de swingarm iets zachter afgesteld dan op de meer sportief ingestelde Z650RS. Een verschil wat je zou moeten kunnen voelen als je ze allebei tot je beschikking hebt, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de persoonlijke ervaring met de Z650 te weinig is,
Onderhuids is het natuurlijk 'gewoon' een Z650, maar toch heb je dat gevoel helemaal niet

Kawa's bekende 650 twin, maar dan aangepast op het retro-idee

Voor wie wat extra wil heeft Kawa een uitgebreide accessoire-catalogus uitgebracht
om dit daadwerkelijk zelf ook vast te kunnen stellen. De Z650RS voelt inderdaad comfortabel aan, maar is daar zeker niet in doorgeslagen. Na een paar uurtjes sturen stappen we in ieder geval nog fris af, iets wat ook zeker te maken heeft met de fijne, tamelijk rechte zitpositie. 

Remmen

Voor de remmen noteren we dubbele zwevende 300mm remschijven aan de voorzijde, aan de achterzijde zien we een 220mm remschijf. De remmen komen van Nissin, zijn op de vorm van de schijven na (rond versus wave), identiek aan die van Z650 en scoren ook op deze Z650RS weer een dikke voldoende. De remmen zijn prima te doseren, en zijn wanneer je wat meer van ze vraagt ook goed bij de les. Naast een goede set remmen ben je vandaag de dag ook extra goed geholpen met een gunstig brandstofverbruik. Kawasaki geeft zelf een 4,3L/100km op, oftewel 23,3 kilometer op een litertje benzine. Afgaande op de verbruiksmeter op het dashboard reden we in Marseille 1 op 21,3 (4,7L/100km). We hebben de motor niet zelf afgetankt, maar het is wel een goede leidraad, zeker als je bedenkt dat we de Z650RS ondanks de regenachtige omstandigheden in de ochtend, lang niet altijd hebben ontzien. 

 

Conclusie

Retro is nog altijd hartstikke hot, iets wat Kawasaki aan den lijve meemaakt met de succesvolle Z900RS. Een motorfiets die net als de Z650RS zijn basis leent van een sportievere naked, maar het qua uitstraling over een compleet andere boeg gooit. Dat was bij de Z900RS dus al zo, en bij de Z650RS niet anders. Met een hommage aan de Z650-B1, de populaire naked van eind jaren 70, Retro ten voeten uit, maar de volgende keer graag 10 graden warmer plus zon!lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen. Kawasaki maakte namelijk op het moment dat we in Marseille waren ook maar meteen de prijzen bekend. Met een vanafprijs van €8.999,- (België €8.299,-) is de motor simpelweg scherp geprijsd.

 Onderhuids is het natuurlijk de bekende Z650, waarvan we al jaren weten dat dit een goede basis is waar de concurrentie zich zeker op de prijs en kwaliteitsverhouding mag stukbijten. Ben je in dit geval meer op zoek naar een retro, oftewel klassiekere look, dan kan je met de Z650RS je nergens op stukbijten. Het is een schitterende motorfiets, met een uitgedachte zit, een fijn stuurkarakter en een aandrijving die zowel de beginnende als de meer ervaren motorrijd(st)er zal aanspreken. Kawasaki heeft de koe bij de horens gevat, want je kan de Z650RS al op 20 november zelf bewonderen bij de dealers in Nederland en België.

Technische gegevens

Merk/model Kawasaki Z650RS
Motor
Type Parallel Twin
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 649 cc
Boring x slag 83 x 60 mm
Compr. verh. 10,8:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer injectie, 2x ø 36 mm gasklephuizen
Smering Geforceerde smering, semi-dry sump
Vermogen 68 pk @ 8.000 tpm
Koppel 64 Nm @ 6.700 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6, constant mesh
Eindoverbrenging ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend, slipper-assist
Chassis
Frame Stalen vakwerk buizenframe
Wielbasis 1.405 mm
Balhoofdhoek 24°
Naloop 100 mm
Vering voor Telescopisch 41 mm, niet instelbaar
Vering achter Single shock met in veervoorspanning instelbare schokbreker
Veerweg voor 125 mm
Veerweg achter 130 mm
Voorrem Dubbele schijf 300mm, Nissin 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem Enkele schijf 220mm , Nissin 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 17"
Achterband 160/60 17"
Afmetingen
Lengte 2.065 mm
Breedte 800 mm
Hoogte 1.115 mm
Zadelhoogte 820 mm
Gewicht 188 kg rijklaar
Tankinhoud 12 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2 na aanpassing
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 8.999,00
Adviesprijs BE € 8.299,00
Importeur NL Kawasaki Motors Benelux
www.kawasaki.nl