Zoeken

Test: Kawasaki Z650RS

B1 anno 2021

10 november 2021

Laten we maar met de deur in huis vallen: de hommage aan de Z650-B1 van eind jaren 70 moeten we vooral in het uiterlijk zoeken. Denk dan aan de tank, het zadel en de klassieke ronde koplamp. Dat klinkt alsof het heel makkelijk is, maar Kawasaki heeft duidelijk haar best gedaan om die B1 anno 2021 in de nieuwe Z terug te laten komen. Zo zijn we erg gecharmeerd van de versie in het Candy Emerald Green. Mogen we weer eens op pad, regent het de stront van de dijk in 'la douce France'. Heb ik weerJe betaalt er weliswaar een kleine meerprijs voor (à €150,-), maar die moet je in dit geval maar voor lief nemen. De klassiek gevormde tank is voorzien van een fraaie bies aan weerszijden, die vervolgens doorloopt tot achter het zadel. Voor de biezen op de tank geldt dat ze netjes meegenomen zijn in de blanke lak. Kijken we verder op de tank, dan zien we een klassiek ogend merkembleem door middel van opgelegde letters. Dat oogt hartstikke retro, maar voor wie het nog niet retro genoeg is kan ook kiezen voor het oude merkembleem met de looks van de 70’s. 

Analoog 

De liefhebber kan helemaal losgaan met speciaal voor de Z650RS ontwikkelde accessoires, die uiteenlopen van retro chromen achterdragers, afdekroosters voor op de radiateur, tot zelfs ook crashpads. Persoonlijk vind ik dat de Z650RS ook zonder extra fratsen al behoorlijk ‘af’ is. Het is een motor met een retro uitstraling, maar wel met een moderne touch. Zo zien we rondom ledverlichting, waarbij het een geinig weetje is dat de designers er alles aan hebben gedaan om die ledverlichting in het achterlicht zo te construeren dat het nét lijkt of we nog met een ‘gloeibolletje’ te maken hebben… Retro vinden we ook terug in het stuur en het dashboard. Het stuur staat prettig hoog en naar de rijd(st)er gebogen. Direct hierachter zien we twee analoge klokken met links de snelheid en rechts een toerenteller. Ziet er mooi uit en overzichtelijkheid troef. Tussen de beide klokken zien we een digitaal display met onder andere een versnellingsindicator, trip- en verbruiksmeter,
Geïnspireerd door de B1, heet dat dan officieel. Kan ook niet anders want de B1 was een vier-in-lijn

Wel griezelig hoe tot in het kleinste detail dat ontzettend goed is gelukt

Je betaalt wel €150 extra voor deze groene, maar dat is 'ie meer dan waard
maar je leest ook af hoe het staat met de brandstofvoorraad en de temperatuur van het koelwater. Om door de verschillende informatie heen te ‘scrollen’ heeft Kawasaki op het linker knoppencluster op het stuur een overduidelijke knop gemonteerd, waardoor je makkelijk (en met je handen op het stuur) de gewenste info kan zien. 

Bekende twin

Voor de techniek draait Kawasaki er niet omheen dat er gebruik is gemaakt van de bekende en beproefde techniek van de Z650. Zo monteren de Japanners het ultralichte Trellis-frame (13,5kg), en is ook de bekende parallel-twin onder de sportieve retro te vinden. Hetzelfde motorblok kennen we natuurlijk van de Z650, maar wordt ook gebruikt onder de Versys 650, de Ninja 650 en de Vulcan. Kawasaki wist ons te melden dat de mapping licht is gewijzigd om zo meer souplesse en koppel van onderuit te creëren. Ook onder deze RS levert de moderne 649cc twin een volwassen 68pk en 64Nm koppel. Kawasaki ziet de A2-rijbewijshoud(st)ers als een belangrijke doelgroep voor de Z650RS, waardoor Kawasaki de toch al indrukwekkende reeks aan A2-geschikte modellen weer met een extra model laat groeien.