Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. BMW S 1000 RR

Conclusie

8 september 2020

Een Versys 1000 SE vergelijken met een S 1000 RR is als een wasmachine met een vaatwasser vergelijken, maar we hebben onze stinkende best gedaan om dat voor de verandering eens wél te doen. Omdat we stiekem wel eens wilden weten wat er gebeurt als je een vuil T-shirt in de Anytime, anywherevaatwasser en campingborden in de wasmachine stopt. Omdat appels best met peren kunnen worden vergeleken, het is per slot van rekening allebei fruit. 

In 2009 schreef BMW geschiedenis met de allereerste S 1000 RR, die in de praktijk véél sterker bleek te zijn dan z’n fabrieksopgave van 193 pk en om die reden door het grote publiek vanaf dag 1 werd omarmd, maar voor het overgrote deel voornamelijk (en vaak alleen) voorhet circuit wordt gebruikt. En dan was dat nog maar het begin, sinds die tijd heeft BMW de S 1000 RR continue doorontwikkeld tot de fiets die nu voor me staat, de zesde generatie S 1000 RR die van de grond af aan opnieuw is opgebouwd en waarmee de Duitsers nu weer met succes de aanval in het WK Superbike hebben ingezet. 

In 2012 schreef Kawasaki geschiedenis met de allereerste Versys 1000, die als vreemde én lelijke eend in de Allroad-bijt werd gezien. Vreemd vanwege z’n voor een ‘Allroad’ hoogst ongebruikelijke viercilinder lijnmotor aandrijving en lelijk vanwege… tjsa, moeten we dat nog uitleggen? De Multipla onder de motoren: verdomd praktisch maar o-zo vreemd en lelijk. Een belangrijke stap naar acceptatie werd in 2016 gezet toen het uiterlijk behoorlijk werd opgefrist, maar de stap die Kawasaki dit jaar heeft gezet is minstens zo belangrijk, zo niet nóg belangrijker geweest, door de Versys op te waarderen tot ultieme toerfiets die niet vies is van een lekker potje sturen op een schitterende bergpas.

De 2019 S 1000 RR is in alle opzichten superieur aan de Versys 1000 SE, die als enige gemene deler de eenliter viercilinder lijnmotor aandrijving heeft. Beter (sportiever) rijwielgedeelte, sportievere en eveneens elektronisch geregelde vering, een blok dat waanzinnig sterk
Je zou wensen dat je de weg altijd voor je alleen hebt, maar de praktijk is weerbarstiger
én soepel is en van onderuit totaal niet voor de Versys 1000 SE onder doet en een up/down quickshifter die in tegenstelling tot die van de Kawa ook bij die lage toeren perfect functioneert.

Maar toch, ondanks dat de S 1000 RR in technisch opzicht de Versys 1000 SE op alle vlakken het nakijken geeft, heb je daar op straat eigenlijk verdomd weinig aan. Wil je een motor om in de echte wereld op straat lekker mee te sturen, dan wijzen de bordjes automatisch richting de Versys 1000 SE. Ben je daarentegen op zoek naar de ultieme adrenalinekick en ben je bereid voor lief te nemen dat je het overgrote deel van de tijd compromissen aan het sluiten bent, volg dan de bordjes richting de S 1000 RR.