Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000 S

Goed alternatief

25 november 2020

De schrik sloeg ons op het lijf toen enkele weken geleden een e-mail van Kawasaki Benelux binnenviel met als titel “uitnodiging persintroductie...”. De coronacijfers breken elke dag nieuwe records, zo’n beetje heel Europa was inmiddels alweer code oranje of zelfs code rood, Bijna december en dan nog blad aan de boom. Tijden veranderen...waardoor vliegen naar een warm en exotisch oord wel het laatste was waar we op zaten te wachten. Het bleek echter anders dan anders te zijn.

“We hadden dit het liever ergens in een warm oord gedaan, maar vanwege de situatie met COVID-19 zijn we uitgeweken naar plan B. Je bent van harte welkom bij ons hoofdkantoor in Hoofddorp, waar geheel conform COVID-19 voorschriften de nieuwe Versys 1000 S zal worden gepresenteerd. Na afloop van de presentatie krijg je van ons de sleutel en wensen je veel rijplezier, we zien je dan over 7 dagen weer terug.”

Dat Kawasaki met de Versys 1000 een verdomd lekkere tourbuffel in huis heeft hoef je ons niet meer uit te leggen. Sinds z’n metamorfose in 2015 is het een graag geziene gast bij ons op de redactie geweest en zijn we het idee achter de eenliter ‘Allroad’ steeds beter gaan begrijpen. Je moest de Versys niet als vier-in-lijn Allroad zien als in de traditionele betekenis van dat woord, maar als een Toursport waarbij het accent vooral op tour was gelegd. Een motor met de rijcapaciteiten van een traditionele Toursport, maar dan vermengd met de comfortabele zithouding en dito vering van een Allroad. De Toursport die is geëvolueerd, met de tijd en het eisenpakket van de doelgroep is meegegaan.

Dat werd twee jaar geleden door Kawasaki nog eens extra onderstreept met de lancering van de Versys 1000 SE, waarbij Team Green de tourcapaciteiten naar een hoger plan had getild dankzij de welbekende Bosch 6-assige IMU, die uitgebreide elektronica mogelijk had gemaakt. Bochten-ABS, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, instelbare rijmodi, cruise control, een TFT kleurendisplay
De S heeft alle elektronische speeltjes van de SE, behalve de vering. Dus wel het TFT display met Bluetooth connectiviteit, instelbare rijmodi, tractie controle, cruise control, bochten-ABS en nog meer

Het zijn echt superfijne knopjes, maar de functiestructuur is niet even handig. Iemand die ons uitleggen kan hoe de tripmeter te resetten?

De hoekige vorm van de koffer is niet handig wanneer je er een rugzak in wilt proppend aar een helm past er wel riant in. Koffers zijn trouwens niet standaard, maar in 't Tourer pakket

LED-mistlampen zitten weer in 't Tourer+ pakket, maar zou van ons geeneens hoeven. De bochten-verlichting heeft daarentegen wél toegevoegde waarde. Oh ja, nog even over die lak, de S is net als de SE voorzien van zelfherstellende lak, maar dat hebben we uiteraard maar niet getest. 
met Bluetooth connectiviteit (en uiteraard bijbehorende app voor iPhone of Android telefoon) en… elektronisch geregelde semi-actieve vering uit huize Showa, hetzelfde systeem als eerder op de ZX-10R SE was toegepast. KECS, heette het. 

Nu zag van dat laatste lang niet iedereen het nut in, zo leerde Kawasaki van de feedback die het wereldwijd van de dealers en klanten kreeg. Veel potentiele klanten zagen er het nut niet van in, of waren niet bereid om daar extra geld voor op tafel te leggen. Het grootste pijnpunt voor Kawasaki was echter dat er geen goed alternatief was, de standaard versie vond het overgrote deel van die klanten juist weer te kaal. Dus moest er een tussenmodel worden toegevoegd, een model dat over exact diezelfde uitgebreide elektronica beschikte als de SE, maar dan zonder die E van het KECS. 

Precies dát heeft Kawasaki nu voor 2021 dus gedaan in vorm van de Versys 1000 S, die in sommige landen als tussenmodel op de markt is gezet, maar bij ons in de Benelux als de opvolger van de Versys 1000 moet worden gezien. Het slechte nieuws is daarmee dat het nieuwe standaardmodel € 1.500 in prijs is verhoogd, maar het goede nieuws is dat je voor dat geld de beschikking over een superuitgebreid elektronicapakket krijgt dat volgens Kawasaki een waarde van maar liefst € 4.000 vertegenwoordigd. Bovendien, met een prijskaartje van € 16.499 (€ 15.399 BE) is deze Versys 1000 S een stuk aantrekkelijker geprijsd dan concurrenten als bijvoorbeeld de BMW S 1000 XR of Ducati Multistrada V4, die full options richting de 30k gaan.