Zoeken

WorldSBK wintertest Jerez: droomdebuut Bimota dag 2

23 oktober 2024
Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar het nieuwe Bimota by Kawasaki Racing Team heeft in Jerez een veelbelovende droomstart gemaakt. Axel Bassani zette de tweede dag de snelste tijd voor teamgenoot Alex Lowes, reed in zijn laatste run met de SCQ een 1'38.478 en was daarmee een halve seconde sneller dan afgelopen weekend in de Superpole kwalificatie.

 

De tweede testdag op het circuit van Jerez waren nog slechts acht WorldSBK coureurs op de baan. Nicolo Bulega hield het aan het eind van de eerste dag voor gezien en keerde terug naar Italië om te genieten van zijn welverdiende winterstop en ook het BMW Motorrad WorldSBK Testteam hield het na een dag voor gezien, maar daar stond tegenover dat in de box bij Bimota by Kawasaki Racing Team de twee vaste rijders Axel Bassani en Alex Lowes hun eerste meters op de nieuwe Bimota KB998 mochten maken, na de shakedown van testrijder Florian Marino op dinsdag. 

In het begin van de dag werd de toon echter door Garrett Gerloff gezet. De 29-jarige Texaan was wederom van meet af aan ontzettend snel op de Kawasaki ZX-10RR, die het volgend jaar over een compleet nieuw blok met meer vermogen beschikt. Gerloff was het actiefst van allemaal, zette maar liefst 90 ronden op de klok en voerde een groot deel van de dag het veld aan met een 1'39.229 op racebanden, een tijd die pas in het laatste half uur zou worden aangescherpt. 

Het was echter het BbKRT team dat de tweede dag de meeste indruk maakte. Bassani zette in de ochtend de tweede tijd op 4 tiende seconde van Gerloff, wist in de loop van de dag daar nog eens 2 tiende van af te rijden, om in het laatste half uur nog twee runs met de zachte SCQ te doen. In zijn eerste run ging Bassani meteen onder de tijd van Gerloff door en zette een tijd die gelijk was aan zijn tijd in de Superpole kwalificatie afgelopen weekend, om met de tweede SCQ nog eens een halve seconde van zijn eigen tijd af te rijden.

Axel Bassani: 
“We hebben deelgenomen aan onze eerste testdag met de nieuwe motor in Jerez en we moesten in het begin alles ontdekken. Ik denk dat het team het erg goed heeft gedaan en de motor was goed. Ik voelde me er goed op, dus ik ben blij. We hebben nog veel werk te doen, maar op dit moment doen we het erg goed. Mijn beste ronde was een halve seconde beter dan mijn Superpole van vorige week in de race in Jerez, dus dat betekent dat mijn gevoel met de motor goed is en dat ik kan pushen. Dit is pas het begin van een nieuw tijdperk met Bimota by Kawasaki Racing Team, maar als je goed begint is dat altijd leuk.”

Teamgenoot Alex Lowes finishte de dag op slechts 2 tiende seconde van zijn teamgenoot, hij legde meer de focus op het rijden van veel ronden op het heetste moment van de dag - wat in het verleden bij Kawasaki altijd een issue is geweest - en finishte de dag met een 1'38.679 in zijn allerlaatste ronde. Hoewel een zeer sterk debuut is het team ervan bewust dat er nog een lange weg is te gaan en dat een zwaluw zeker nog geen zomer maakt. Met 143 gezamenlijke ronden op de baan heeft het team veel data verzameld.

Bij Honda waren de tweede dag nog slechts 3 rijders op de baan, testrijder Tetsuta Nagashima was alleen de eerste dag in actie geweest. Xavi Vierge had wederom een zeer druk schema en was met twee machines op de baan, waarmee hij in totaal 86 ronden op de klok zette. De focus lag bij Honda op het afstellen van de CBR1000RR-R Fireblade en dan met name voor wat betreft de setup, vering en elektronica, waarbij Vierge regelmatig van de ene meteen op de andere Fireblade overstapte. 



Vierge zette met een 1'39.438 de derde tijd, om op de valreep door Lowes naar P4 terug te worden gezet, terwijl Tarran Mackenzie op de PETRONAS MIE Racing Honda nieuwe onderdelen had om te testen die zijn Fireblade veel dichter bij de HRC-fabrieksmachines moeten zetten. Dat was ook aan zijn rondetijden te zien, hij reed een 1'39.841 en was daarmee 6 tiende sneller dan in de Superpole kwalificatie afgelopen weekend. Derde Honda rijder Tommy Bridewell eindigde de dag met een gemene highside in bocht 6 met nog enkele uren te gaan.

Bij Ducati waren de tweede dag nog slechts 2 rijders op de baan, onttroonde wereldkampioen Alvaro Bautista en Ryan Vickers, die de overstap van OMG Yamaha Racing in het BSB naar Motocorsa Racing in het WorldSBK heeft gemaakt, waar hij de plaats heeft ingenomen van Ruben Rinaldi. 

Bautista focuste zich alleen op de afstelling van zijn Panigale V4 R, in de hoop een oplossing te vinden voor de problemen waarmee hij de laatste tijd werd geconfronteerd en was uiteindelijk positief. Met een 1'39.749 zette hij de vijfde tijd. Ryan Vickers kwam in het laatste uur ten val, waardoor zijn test vroegtijdig ten einde kwam, maar was met een 1'40.027 in de ochtend al sneller dan Rinaldi het afgelopen weekend in de races. 



De volgende week is de tweede 2025 wintertest op het circuit van Motorland Aragon, waar naast BMW ook Bimota, Kawasaki en Yamaha aanwezig zullen zijn.

 

WorldSBK wintertest Jerez, tijden dag 2:

Naam Team Motor Ronden Tijd Verschil
1 Axel Bassani ITA Kawasaki Racing Team WorldSBK Ducati Panigale V4R 76 1'38.478
2 Alex Lowes GBR Bimota by Kawasaki Racing Team Bimota KB998 67 1'38.679 +0.201
3 Garrett Gerloff USA Kawasaki WorldSBK Team Kawasaki ZX-10RR 90 1'39.229 +0.751
4 Xavi Vierge ESP Team HRC Honda CBR1000RR 86 1'39.438 +0.960
5 Alvaro Bautista ESP ARUBA.IT Racing - Ducati Ducati Panigale V4R 39 1'39.749 +1.271
6 Tarran MacKenzie GBR PETRONAS MIE Racing Honda Team Honda CBR1000RR 77 1'39.841 +1.363
7 Ryan Vickers GBR Motocorsa Racing Ducati Panigale V4R 66 1'40.027 +1.549
8 Tommy Bridewell GBR Honda Racing UK Honda CBR1000RR 40 1'41.155 +2.677