Situatie KTM geen invloed op deelname MotoGP
Het is inmiddels een publiek geheim dat het niet goed gaat met KTM. Of beter gezegd: Pierer Industrie AG, het moederbedrijf waar alle activiteiten van KTM, Husqvarna, GASGAS en MV Agusta onder vallen. Volgens Pierer bedraagt de financieringsbehoefte van KTM AG inmiddels een hoog driecijferig miljoen euro bedrag, en blijft de hoge rente en hoge voorraden als reden aanvoeren.
Er wordt al maanden onderhandeld met grote aandeelhouders, banken en potentiële investeerders om het financiële gat te dichten. Terwijl de nettoschuld in 2022 nog 300 miljoen euro bedroeg, is deze dit jaar omhooggeschoten tot 1,5 miljard euro. Op 26 november daalde de koers van het aandeel Pierer Mobility tijdelijk tot onder de 8 euro, in vergelijking met meer dan 60 een jaar geleden.
Om een dreigend faillissement af te wenden heeft Pierer nu een Europese herstructureringsprocedure gestart. Hierdoor kunnen bedrijven die insolvent dreigen te worden maar nog niet insolvent zijn, er economisch weer bovenop komen. Het Pierer-concern moet nu vóór 27 december 2024 een herstructureringsplan indienen waarin op geloofwaardige wijze wordt beschreven hoe het voortbestaan van de onderneming moet worden gewaarborgd en welke maatregelen daartoe zullen worden genomen.
In het licht van dergelijke berichten rijst de vraag naar het sportieve engagement van de Pierer Group, dat met zijn merken KTM, Husqvarna, GASGAS en MV Agusta zowel on- als offroad prominent vertegenwoordigd is in verschillende grote raceseries. Zo werden de activiteiten van Husqvarna in de Grand Prix Motorsport geschrapt en rijdt GASGAS Tech3 team het volgend jaar onder de Red Bull KTM vlag.
“We zijn een jaar geleden begonnen met een grootschalig efficiëntieprogramma in de sport om de boel draaiende te houden,” zei Hubert Trunkenpolz, Deputy CEO van de Pierer Group, in een exclusief interview met SPEEDWEEK.com. “De focus in de sport zal weer liggen op het kernmerk KTM. Dit alleen al levert een enorm besparingspotentieel op; als we offroad doen met Husqvarna, vooral in Amerika, en al het andere wordt teruggeschroefd. Maar er staat nog steeds druk op de ketel bij KTM - het merk KTM is ondenkbaar zonder motorsport.”
“Natuurlijk hebben we een verantwoordelijkheid als er overal bezuinigd moet worden, dat het ook in de sport gebeurt. Gelukkig hebben we hele goede partners, vooral Red Bull, die ons niet alleen als sponsor maar ook als partner steunt om deze moeilijke tijd door te komen en het Red Bull KTM-programma voor zover nodig in stand te houden."
"Om op speculaties vooruit te lopen: We rijden volgend jaar en het jaar daarna in de MotoGP. We hebben een contract met Dorna, dat we zullen nakomen, en dat zal uitsluitend met het merk KTM zijn. We moeten het merk promoten, we zien de sport als het belangrijkste marketinginstrument voor het merk KTM, daarom doen we dit.”
“We maken deel uit van het bedrijf”, voegde KTM Motorsport Director Pit Beirer toe. “Als we samen een probleem hebben, dan moet de motorsport helpen. Het spreekt voor zich dat we nu zo efficiënt mogelijk omgaan met de kosten in de motorsport en proberen zinvolle besparingen aan boord te brengen. Om uiteindelijk het geld te hebben om de producten verder te ontwikkelen tot premium niveau. Dat is onze basis voor de motorsport en het hele bedrijf, dat we de beste motoren bouwen. Dat is extra druk in de zware omgeving waarin het wereldkampioenschap op het spel staat. Maar als je ergens leert vechten, dan is het wel in de sport. Daarom zullen we ons steentje bijdragen.”
“Dit is het moment om onze sponsors en partners te bedanken, we zijn nauw met hen in gesprek over wat er gebeurt”, zei de voormalige runner-up van de motorcross. “Ze staan allemaal achter ons, wat ongelooflijk is. Dat is belangrijk op dit moment - we zijn trots op onze partners en we hebben ze meer dan dringend nodig om de komende twee jaar stabiel te blijven. Zonder hen zou het niet lukken.”
Er kan op veel gebieden worden bespaard, Beirer noemt een voorbeeld: “Dit jaar brachten we onze eigen GASGAS hospitality naar de paddock, maar die zien we volgend jaar waarschijnlijk niet meer terug. Er zijn ook dingen buiten de middelen die je nodig hebt om succesvol te racen waar geld aan is uitgegeven - die erg leuk en gezellig waren. Sinds een paar weken hebben we echter het motto dat we niet langer het 'nice to have' geld hebben, maar dat we er alles aan zullen doen om ervoor te zorgen dat we het 'must have' geld hebben. Er zal geen luxe meer zijn in de omgeving en sommige eenpersoonskamers zullen tweepersoonskamers worden. We beginnen daar waar het de coureur op het circuit niet schaadt.”