MotoGP Valencia: 4e pole voor Jorge Martin, Ducati wash-out 1e rij
Met het hele startveld aan het eind van FP3 binnen één seconde en de top zelfs binnen drietiende getraind, en het verschil tussen rechtstreekse plaatsing voor Q2 of eerst in Q1 aan de bak slechts 41 duizendste seconde beloofde de kwalificatie voor de laatste MotoGP race van het seizoen spannender dan ooit te zijn.
Valentino Rossi had in de time-attack van die derde vrije training optimaal geprofiteerd van het sleepje van Pecco Bagnaia en daardoor een zevende tijd gerealiseerd, wat uiteindelijk goed genoeg bleek te zijn voor de tiende tijd en daarmee directe plaatsing in Q2 voor wat zijn allerlaatste kwalificatie voor zijn allerlaatste race zou zijn.
Pol Espargaro was de time-attack daarentegen minder goed afgegaan. De Repsol Honda coureur ging in zijn outlap met een nieuwe Medium/Soft combinatie met een gemene highsider onderuit en werd naar het medisch centrum afgevoerd, waar hij niet fit om te rijden werd verklaard.
Na in FP3 directe plaatsing voor Q2 op een haar na te hebben gemist zette Alex Rins in Q1 in zijn eerste vliegende ronde met een 1'30.960 meteen de snelste tijd, reed een ronde later nog eens 3 tiende van zijn eigen tijd af om die tijd in zijn tweede nog eens met 2 duizendste te verbeteren tot een 1'30.673.
Andrea Dovizioso leek met een tweede tijd op ééntiende van Rins voor een regelrechte sensatie te zorgen, maar daar stak Brad Binder op het laatste moment een stokje voor door 7 honderdste onder de tijd van de 3-voudig vice-wereldkampioen door te gaan.
In Q2 werd door Jack Miller meteen de toon gezet. De 26-jarige Australiër, die nog steeds op jacht is naar zijn eerste pole voor het Ducati fabrieksteam, opende meteen een 1'30.479, de snelste tijd van het weekend en reed daar een ronde later nog eens eentiende seconde van af.
Pecco Bagnaia kwam in zijn eerste run met een 1'30.340 akelig dicht in de buurt, maar werd niet veel later door Jorge Martin naar de 3e plaats op de grid teruggezet door Jorge Martin die exact dezelfde rondetijd als Miller realiseerde en daarmee voorlopig de 2e plaats op de grid in handen had, omdat zijn op een na snelste tijd langzamer dan de op een na snelste van Miller was geweest.
In zijn tweede run slaagde Bagnaia er echter wel in om met een 1'30.118 onder de tijd van zijn teamgenoot door te gaan, maakte daar een ronde later een 1'30.000 van, om in de jacht naar opnieuw een verbetering van zijn eigen tijd in de eerste sector onderuit te gaan.
Doordat Miller al vlak daarvoor in de derde sector onderuit was gegaan leek de pole position Bagnaia desondanks niet te ontgaan, maar dat was gerekend buiten Jorge Martin die net buiten de gele vlag situaties een 1'29.936 realiseerde en daarmee de Ducati fabriekscoureur op de valreep van de pole position verdrong. Bagnaia en Miller behielden ondanks hun crash hun plek op de eerste startrij.
Op 7 honderste van de eerste rij kwalificeerde Joan Mir zich op de vierde plaats, terwijl Johann Zarco in de laatste minuut Mirs teamgenoot Alex Rins met een miniem verschil van 57 duizendste naar de zesde plaats terugverwees. Het verschil tussen Zarco en Mir was slechts 23 duizendste geweest.
Voor wereldkampioen Fabio Quartararo was de laatste kwalificatie van het seizoen weer een bittere pil. De coureur uit Nice speelde in de kwalificatie geen enkele rol van betekenis en eindigde de kwalificatie op de achtste plaats op de derde rij, waar hij door Brad Binder en Takaaki Nakagami wordt geflankeerd. Valentino Rossi eindigde zijn allerlaatste kwalificatie op de tiende plaats.
MotoGP Valencia, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Jorge MARTIN | SPA | Pramac Racing | Ducati | 328.9 | 1'29.936 | |
2 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 325.8 | 1'30.000 | 0.064 / 0.064 |
3 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 328.9 | 1'30.325 | 0.389 / 0.325 |
4 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 325.8 | 1'30.395 | 0.459 / 0.070 |
5 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 328.9 | 1'30.418 | 0.482 / 0.023 |
6 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 322.8 | 1'30.475 | 0.539 / 0.057 |
7 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 324.3 | 1'30.509 | 0.573 / 0.034 |
8 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 321.3 | 1'30.620 | 0.684 / 0.111 |
9 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 322.8 | 1'30.644 | 0.708 / 0.024 |
10 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 324.3 | 1'30.746 | 0.810 / 0.102 |
11 | Franco MORBIDELLI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 319.8 | 1'30.781 | 0.845 / 0.035 |
12 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 324.3 | 1'31.024 | 1.088 / 0.243 |
Q1 | |||||||
13 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 316.8 | 1'30.859 | 0.186 / 0.071 |
14 | Maverick VIÑALES | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 321.3 | 1'30.991 | 0.318 / 0.132 |
15 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 325.8 | 1'30.994 | 0.321 / 0.003 |
16 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 316.8 | 1'31.045 | 0.372 / 0.051 |
17 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 322.8 | 1'31.073 | 0.400 / 0.028 |
18 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 321.3 | 1'31.185 | 0.512 / 0.112 |
19 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 327.4 | 1'31.251 | 0.578 / 0.066 |
20 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 321.3 | 1'31.319 | 0.646 / 0.068 |
Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda |