Kleine updates voor 2025 M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R en S 1000 R
Geen echt wereldschokkende dingen, maar genoeg om de Superbike en Hypernaked familie voor modeljaar 2025 het stempeltje 'nieuw' te geven. Belangrijkste updates zijn de homologatie voor Euro5+ en de introductie van een M-gashandvat met een kortere slag, wat in de volksmond ook wel snelgas wordt genoemd. In dit geval dus M-snelgas.
Bij ontwikkeling van de 2025 M 1000 RR zijn de Duitsers echter nog iets verder gegaan dan alleen dat. De nieuwe M 1000 RR - a.k.a. de M RR - profiteert van wat BMW een aanzienlijke vermogenstoename noemt van maar liefst 6 pk. Bij een G 310 R zou dat echt wereldschokkend zijn geweest, maar in het geval van de M 1000 RR denken we niet dat er ook maar iemand is die het verschil zal merken tussen 212 en 218 pk, waar de M RR nu voor wordt opgegeven.
Naast een verbeterde vermogensafgifte heeft BMW Motorrad de aerodynamica geoptimaliseerd, dankzij een nieuw ontworpen voorkuip en nieuwe M Winglets 3.0 met volgens BMW drastisch verhoogde downforce. Het Flex Frame is verder ontwikkeld en bevat nu een nieuwe motorsteun aan de linkerkant.
BMW Motorrad heeft ook verbeteringen aangebracht aan de besturingssystemen. De Dynamic Traction Control (DTC) is nu voorzien van de nieuwe Slide Control-functie dankzij stuurhoeksensortechnologie. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe onderverdeling van de DTC in Slip Control en Slide Control. De introductie van stuurhoeksensortechnologie heeft ook geleid tot de nieuwe Brake Slide Assist-functie van de BMW Race ABS Pro. In combinatie met het M-snelgas moet dit in aanzienlijk betere prestaties en controle hebben geresulteerd.
Net als voorheen wordt de nieuwe M RR in twee versies aangeboden: de M 1000 RR-basisvariant in de primaire kleur Lightwhite uni en de M 1000 RR M Competition in de primaire kleur Blackstorm metallic, elk gecombineerd met designs in M-kleuren.
De S 1000 RR — afgekort als Double-R — is volgens BMW Motorrad aanzienlijk verfijnd, vooral voor gebruik op het circuit. Dankzij het M-snelgas kan de S 1000 RR nog directer reageren op elk commando van het gashandvat, nieuwe winglets zorgen voor meer neerwaartse kracht, een nieuwe voorspatbord met geïntegreerde remleidingen verbetert de remkoeling en nieuwe zijpanelen van de kuipdelen bieden een opvallender ontwerp.
De standaarduitrusting van de Double-R is aanzienlijk verbeterd. Standaard worden nu de 'Rijmodi Pro' aangeboden, die extra 'Race Pro'-modi bevatten, met twee extra combinaties voor de gasrespons en het motorkoppel, alsook aanpasbare Engine Brake en Hill Start Control Pro. Een vijfniveaus instelbaar ABS in de 'Race Pro'-modi en de 'Slick' ABS-instelling zijn ook inbegrepen. Bovendien is Dynamic Brake Control (DBC) toegevoegd aan de lijst van standaardfuncties.
De nieuwe S 1000 RR wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurenschema's: de basisvariant in Blackstorm metallic, de Sport-modelvariant in Bluestone metallic met matte grafische toepassingen en de M Motorsport-variant in Lightwhite Uni/M Motorsport in combinatie met het M-pakket.
Voor het komende seizoen heeft de M 1000 R — afgekort als M R — een dynamischer ontwerp gekregen met de nieuwe dual-flow LED-koplamp, afgeleid van de RR-modellen, en het M-logo in de luchtinlaat tussen de koplampen.
De nieuwe M 1000 R is beschikbaar als basisvariant in het kleurenschema Lightwhite Uni/M Motorsport en in de nieuwe kleur White Aluminium metallic matt. In de M Competition-uitrustingsvariant is deze lak ook verkrijgbaar naast het kleurenschema Blackstorm Metallic/M Motorsport.
In alle kleurstellingen zijn het achterframe en de achterbrug van het nieuwe modeljaar in Platinum Grey metallic uitgevoerd. De winglets zijn afgewerkt met zwarte structuurverf en de kappen voor de koppeling en generator zijn ook zwart gecoat.
De DTC van de tractiecontrole is ook herzien. De controlestrategie is afgeleid van de RR-modellen en zorgt, in combinatie met de M-gashendel met korte slag, voor een merkbare verbetering, vooral in de Race-modus voor circuitdagen.
Een uitgebreid assortiment originele BMW Motorrad accessoires en speciale uitrusting maakt het scala aan wijzigingen compleet.
Tot slot de S 1000 R — afgekort als Single-R. De Hypernaked begint nu met een nog krachtigere vier-in-lijnmotor, die 170 pk levert. Een kortere eind aandrijvingsverhouding verbetert de sprintprestaties. De geoptimaliseerde standaard Shift Assistant Pro ondersteunt nog soepeler schakelen. In combinatie met het nieuwe M-snelgas resulteert dit in een aanzienlijk dynamischere afstelling en merkbaar betere acceleratie in alle situaties. Bovendien profiteert de tractiecontrole DTC van de S 1000 R van de herzieningen van de DTC waardoor de prestaties nog verder worden verbeterd.
De nieuwe Single-R is ook voorzien van de nieuwe dual-flow LED-koplamp, afgeleid van de RR-modellen, wat zorgt voor een opvallender uiterlijk. De uitgebreide standaardfuncties van de S 1000 R omvatten de motorsleepkoppelregeling (MSR) met configureerbare 'motorrem', een korte kentekenplaathouder, een USB-C-oplaadaansluiting onder de stoel en de intelligente noodoproep E-Call.
De nieuwe Single-R wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurenschema's: de basisvariant in Blackstorm metallic, de Sport-modelvariant in Bluefire/Mugiallo Yellow en in combinatie met het M-pakket in Lightwhite Uni/M Motorsport.