Zoeken

Ducati onthult 2025 Streetfighter V4: 214 pk Hypernaked

29 november 2024
In navolging van de Panigale V4 heeft Ducati ook de Streetfighter V4 voor modeljaar 2025 compleet vernieuwd. De 2025 Streetfighter V4 is voor het eerst uitgerust met de Desmosedici Stradale in dezelfde configuratie als de Panigale V4, met als resultaat een topvermogen van 214 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van 1,13 pk/kg, een nieuwe benchmark in het Hypernaked segment.

Volgens Ducati is de 2025 Streetfighter V4 geboren uit de toepassing van Fight Formula op de nieuwe Panigale V4 - de zevende, revolutionaire generatie Ducati superbikes - waarmee volgens de Italianen alle maatstaven van de categorie op het gebied van prestaties worden aangescherpt, terwijl tegelijkertijd het comfort voor de rijder en het rijplezier op de weg moet zijn verbeterd.

De nieuwe Streetfighter V4 is de mooiste, snelste en meest geavanceerde Ducati Hypernaked ooit, volgens de Italianen een échte Streetfighter in de pure zin van het woord: een Superbike, ontdaan van z'n kuip en voorzien van een breed stuur. De specificaties liegen er in ieder geval niet om: een gewicht van 189 kg, een Desmosedici Stradale motorblok met 214 pk (226 pk met raceuitlaat), biplane winglets en een elektronicapakket dat uniek is in de wereld.

Ducati benadrukt dat de 2025 Streetfighter dichter dan ooit staat bij de motor waarvan 'ie is afgeleid, de Panigale V4. Zo heeft de 1.103cc V4 exact dezelfde configuratie, het verschil in topvermogen van 2 pk is volgens Ducati puur en alleen te wijten aan het inlaatsysteem. Ook wat rijwielgedeelte en elektronica betreft zijn de zaken 1 op 1 van de Panigale overgenomen. 

Voor de Desmosedici Stradale van de nieuwe Streetfighter V4 is het verdelingsdiagram herzien ten opzichte van de uitvoering van het vorige model, waarbij de nokkenassen zijn voorzien van een ander profiel en een hogere liftwaarde. De dynamo en oliepomp zijn dezelfde als die op de Panigale V4 R, terwijl de versnellingstrommel dezelfde is als die op de Superleggera V4. En voor het eerst beschikt de Streetfighter V4 ook over variabele lengte inlaatkelken, met een waarde van 25 mm in de korte configuratie en 80 mm in de lange, waardoor tegelijkertijd het maximale vermogen en de rijeigenschappen toenemen.



Het Desmosedici Stradale motorblok, Euro5+ gehomologeerd, levert 214 pk bij 13.500 tpm en een maximum koppel van 120 Nm bij 11.250 tpm. Waarden die nog hoger kunnen zijn in circuit configuratie: door het gebruik van de Ducati Performance Akrapovič race uitlaat neemt het maximum vermogen toe tot 226 pk. De Streetfighter V4 is nog nooit zo krachtig geweest.

Het ontwerp van de nieuwe Streetfighter V4 heeft het onmiskenbare Streetfighter DNA behouden. Met meer uitgebalanceerde proporties en een betere verdeling van de volumes tussen de voor- en achterzijde, zegt Ducati de lijnen van de Streetfighter V4 lijnen meer naar voren te hebben gericht, waardoor de fiets er klaar uitziet om zich naar de volgende bocht te lanceren. 

Een compleet nieuwe Full-LED koplamp versterkt het agressieve gezicht van de nieuwe Streetfighter en behoudt zijn iconische signatuur. Aan de achterzijde is de Full-LED lichtbundel functioneel opgedeeld in twee delen, waardoor die dubbele C is ontstaan die volgens Ducati kenmerkend moet zijn voor de sportiefste Ducati's.

De 16 liter tank, bijzonder smal qua pasvorm en gekenmerkt door een zeer duidelijke schouder, wordt weerspiegeld in de grotere aanwezigheid van het kontje, meer langgerekt naar achteren toe, met een kortere kentekenplaathouder en een duozadel dat lager is geplaatst dan bij de 2024 Streetfighter V4. Beide onderdelen zijn ontworpen om stijl en functionaliteit te combineren, waardoor de ergonomie bij het rijden op een sportmotor wordt verbeterd.

Tot slot, de naar voor hellende biplane winglets. Vergeleken met het vorige model zijn ze effectiever (+17 kg downforce bij 270 km/u) en zijn ze verfijnder in de lijn geïntegreerd. De winglets hebben volgens Ducati gezorgd voor een motorfiets met zeer wendbare rijeigenschappen, maar tegelijkertijd stabiel en rigoureus bij hoge snelheden. Tot slot behoudt de uitlaat onder het blok de stilistische afdruk van Ducati sportmotoren, waardoor het zwaartepunt laag blijft en er een duidelijk zicht is op de nieuwe dubbelzijdige holle symmetrische swingarm, die ook visueel lichter wordt door de grote uitlaatopeningen aan beide kanten.



De Streetfighter V4 heeft nog nooit zo dicht bij de Panigale V4 gestaan. Dankzij het zeer rigoureuze chassis van de nieuwe superbike van Borgo Panigale was het bij dit model niet nodig om de achterbrug te verlengen om de motor stabiliteit te geven, maar was het voldoende om te werken aan de afmetingen van het voorste chassis (+0,5° stuurhoek, +1 mm in de naloop) om de synthese te vinden tussen wendbaarheid en stabiliteit.

Het chassis van de Streetfighter V4 is rechtstreeks afgeleid van de nieuwe Panigale en is volledig nieuw. Het Front Frame is daarom lichter (3,47 kg in gewicht ten opzichte van de vorige 4,42 kg) en aangepast in stijfheid ten opzichte van het vorige model (-39% lateraal) om meer vertrouwen te bieden onder hellingshoek en meer effectiviteit bij het nemen van de apex en het behouden van het traject.

Net als bij de 2025 Pani V4 heeft ook bij de Streetfighter V4 de iconische enkelzijdige achterwielophanging het veld geruimd voor een foeilelijk dubbelzijdig exemplaar. Ducati benadrukt een gewichtsbesparing van 2,9 kilo voor de gehele achterwielophanging (inclusief het wiel), maar dat is wel ten koste van z'n schoonheid gegaan.

De derde generatie van de elektronisch geregelde Öhlins NIX/TTX vering van de Streetfighter V4 S breidt het afstelspectrum uit, waardoor de kalibraties comfortabeler zijn voor gebruik op de weg en duurzamer en effectiever wanneer er tussen de kerbs van een circuit wordt gereden. Tegelijkertijd zorgt de hogere snelheid van de hydraulische kleppen voor een nauwkeurigere en preciezere respons in elke rijsituatie. 

Bovendien is, in vergelijking met de Panigale V4, de achterwielophangingsstang progressief herzien om meer comfort op de weg te bieden, wat nog verder wordt verhoogd dankzij de “Cruise Detection” strategie. Deze strategie verzacht de vering wanneer een constant tempo wordt gedetecteerd, zoals op de snelweg, waardoor het rijcomfort aanzienlijk wordt verhoogd.



Net als de nieuwe Ducati Panigale V4 is ook de Streetfighter V4 uitgerust met Brembo Hypure™ voorremremklauwen. De Brembo Hypure™ remklauwen zijn lichter (-60 gram per paar ten opzichte van de Stylema van het vorige model) en leveren betere prestaties. Ze voeren de warmte die vrijkomt bij het remmen effectiever af en bieden consistentere prestaties, waardoor rijders effectiever hun grenzen kunnen opzoeken.

Het Race eCBS systeem met Cornering functionaliteit, ontwikkeld door Ducati in samenwerking met Bosch, is in staat om de achterrem te activeren en te moduleren, waardoor de lastoverdracht wordt beperkt en de stabiliteit van de motorfiets in de remfase wordt verbeterd, zowel bij gebruik op de weg als op het circuit, zelfs wanneer de rijder alleen de voorrem bedient. 

Het systeem, dat vijf niveaus biedt ten opzichte van de drie van het vorige Streetfighter model, grijpt in op een vergelijkbare manier als wat professionele rijders doen op de laagste niveaus, gereserveerd voor gebruik op het circuit, terwijl het de veiligheid en stabiliteit verbetert op de hogere niveaus, ontworpen voor gebruik op de weg.

Dan de elektronica. De Ducati Vehicle Observer, een algoritme dat is ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, simuleert de input van meer dan 70 sensoren en verfijnt zo de elektronische regelstrategieën, die een ongekende effectiviteit kunnen bereiken in serieproductie. De precisie van deze functionaliteit zorgt ervoor dat de besturing op een bijna voorspellende manier kan ingrijpen om direct in te spelen op de behoeften van de rijder in de zoektocht naar maximale prestaties.



De 2025 Streetfighter V4 is in feite uitgerust met een compleet pakket elektronische bedieningselementen: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0. Het DQS 2.0 systeem maakt gebruik van een strategie die uitsluitend is gebaseerd op de hoekpositiesensor van de versnellingstrommel, waardoor een schakelstang zonder microschakelaars kan worden gebruikt en de rijder dus een directer gevoel krijgt met minder slag.

Het nieuwe 6,9” dashboard met 8:3 ‘aspect ratio’ biedt maximale leesbaarheid en is perfect geïntegreerd in de lijn van de nieuwe Streetfighter. Het veiligheidsglas maakt gebruik van Optical Bonding technologie om optimale leesbaarheid op een zwarte achtergrond te garanderen, zelfs overdag. De interface biedt gedifferentieerde weergaven (Infomode) voor gebruik op de weg of op het circuit, waarbij volledigheid en leesbaarheid van de informatie in het eerste geval worden gecombineerd met ondersteuning van de rijder bij het zoeken naar maximale prestaties in het tweede geval.

De nieuwe Streetfighter V4, verkrijgbaar in de uitvoeringen V4 en V4 S, met Öhlins vering en stuurdemper, gesmede velgen en lithiumbatterij, staat vanaf maart 2025 bij de dealers. Beide zijn verkrijgbaar in een configuratie met één zitplaats, met passagiers set als accessoire. 

Vanaf maart 2025 staan de nieuwe Streetfighter V4 en Streetfighter V4 S bij de officiële Ducati dealers. Prijzen in Nederland: V4 € 28.990 - V4 S € 33.190. Prijzen in België: V4 € 24.990 - V4 S € 28.490.