Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1100 SE

Conclusie

14 november 2024

Dertien jaar na z’n lancering heeft de Versys 1000 bij Kawasaki het veld geruimd voor de Versys 1100, die qua design en rijeigenschappen exact gelijk is aan z’n voorganger, maar waarbij wel de pijnpunten grondig zijn aangepakt. Dezelfde Versys dus, maar dan beter. De nu 1.099 cc vier-in-lijn heeft volgens Kawasaki een sterker koppel onderin en in het middengebied, en in dat middengebied voelt de Versys dan ook lekker fris en fruitig aan, maar vanwege het toegenomen vermogen van 120 naar 135 pk lijkt het alsof de grote Wat een wegen. En wat een geweldige fiets is die Versys toch. Nu alleen nog een SE+ versie met Bosch radar gedoe en MySpin TFT. Dat plus een fatsoenlijke USB-socket en een eenvoudigere hoogte-instelling van de ruit en er valt he-le-maal niets meer op af te zeiken winst bovenin zijn. Persoonlijk zijn we wel van dat sportievere karakter gecharmeerd, het zet de motor net een tikkie dichter bij de S 1000 XR en zal de GSX-S1000GX nu helemaal het nakijken geven (dat deed de 1000 dit jaar verrassend genoeg al), maar z’n allersterkste plus is toch wel de nieuwe KQS up/down quickshifter, die in tegenstelling tot z’n voorganger nu onder alle omstandigheden z’n werk perfect doet. Het kan dus wel. 

“Ik denk dat jullie dat met opzet hebben gedaan”, zeg ik tegen Martin Lambert als die mij aan het eind van de dag om mijn bevindingen vraagt als we na 342,7 kilometer als eersten weer terug zijn bij het hotel. “Die spuuglelijke USB-socket, dat moet haast wel een bewuste keuze zijn geweest, om ons iets te geven om over te kunnen zeiken. Met hetzelfde gemak was de socket mooi in de kuip geïntegreerd. Dat plus het feit dat jullie geen SE+ versie met Bosch-radar hebben uitgebracht en dat de hoogte-instelling van de ruit niet à la de Versys 650 eenvoudiger is gemaakt zijn de enige minpunten die ik kan bedenken. Voor de rest is het echt een superfijne fiets, een echte kilometervreter met sportieve ambities.” 

De 2025 Versys 1100 SE is leverbaar in de kleuren Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black en Pearl Robotic White / Metallic Diablo Black, voor het prijskaartje vanaf € 18.549 (€ 17.749 BE), voor de (in dezelfde kleuren leverbare) S-versie zonder Skyhook semi-actieve vering is dat € 17.049 (€ 16.149 BE). De prijs van de standaard Versys 1100, alleen leverbaar in de kleur Metallic Matte Graphene Steel Gray / Metallic Diablo Black, is nog niet bekend.