Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 500 SE

Conclusie

16 juli 2024

Dat Kawasaki met de Ninja 500 een verdomd leuke motor op de markt heeft gezet die ook de meest ervaren rotten in bergachtige omgevingen niet snel zal vervelen hadden we begin dit jaar al in het Spaanse achterland van Alicante ontdekt, waar de motor op de waanzinnig mooie stuurwegen absoluut had overtuigd, Een zware je ware? Echt niet...maar we hadden niet gedacht dat de motor onder alledaagse omstandigheden in ons eigen kikkerland en bij onze zuiderburen, variërend van fris en nat tot zonnig en extreem warm, minstens zo overtuigend, veelzijdig en volwassen zou zijn als menige fiets uit de zwaardere categorie.

De Ninja 500, die bij ons in de Benelux alleen als SE versie leverbaar is met als grootste verschil het sleutelloos contact, is speels als ’t kan, en volwassen als ’t moet. Een Zwitsers zakmes met de looks van een échte Superbike, die onder alle omstandigheden z'n mannetje weet te staan en niet snel zal gaan vervelen. Tel daar z’n belachelijk zuinige verbruik, van gemiddeld 1 op 30,2 over 1.286,6 km gemeten, en z’n scherpe prijs van € 7.649 bij op en we snappen best waarom ze bij de Kawasaki dealer als warme broodjes over de toonbank gaan. We kijken nu al uit naar ons circuit-vergelijk later dit jaar…  

 

Extreem zuinig, enorm wendbaar, zeer polyvalente motor, fijne zit

Serieus, we hebben echt niets kunnen bedenken, behalve dat we 'm niet mochten houden