Zoeken

Multitest: Kawasaki Versys vs CFMoto 650MT vs Moto Morini X-Cape

Moto Morini X-Cape

19 juli 2022

Het trotse Italiaanse merk werd een aantal jaar geleden nog nieuw leven ingeblazen door Franco Morini, in Bologna, maar weer ter ziele gegaan en nu weer herrezen vertrouwd klinkende cover voor een Chinees product van de Zhongneng Vehicle Group. En die brachten gelijk een “echte” Adventure-motor, de The Great Escape is misschien een brug te ver, maar dit zie ik me met de andere twee niet doenX-Cape 650, op basis van het motorblok en het frame van de CF Moto 650MT. Hij is in elk geval meer offroad-gericht met een groter voorwiel (19 inch ipv 17 inch), ruige Pirelli Scorpion Rally dual purpose-banden en een dikke, 51 mm Marzocchi voorvork met 160 mm veerweg, 10 mm meer dan de Versys en 20 mm meer dan de CF. Maar achter heeft hij 135 mm, 10 mm minder dan de anderen. Vergelijk het met de 240 mm voor en achter van mijn KTM 990 Adventure – met 21 inch voorwiel - dan weet je genoeg. Bijna raak is ook mis…

Uiteraard kun je deze machine ook geen “great X-cape noemen”, eerder een small escape. Wat de vraag oproept of deze 650 nog een grote broer gaat krijgen. Als die dan net zo leuk is als deze 650, dan graag. Want hij is apart en mooi gestyled, met een hoge voorkant, een lage zit die toch op 845 mm zit – slechts 5 mm boven de andere twee – een standaard bagagedrager(tje) en een strakke neus met twee scherp gevormde koplampen onder een V-vormig profiel, die bij mij associaties met Meneer de Uil oproept. De Morini is verder voorzien van een 7” TFT-dashboard dat je in vier verschillende stijlen kunt instellen. Hij heeft van binnenuit verlichte stuurschakelaars en een in hoogte instelbare ruit, alsmede bandenspanningscontrole. Hij is leverbaar met giet- en met spaakwielen, hij kost 8.599 met lichtmetaal en 8.999,-, met de gespaakte wielen. Modi heeft hij ook: er is een offroad-modus, waarin het ABS op beide wielen wordt uitgeschakeld.

 


We weten, het is een open deur, maar design kun je Italianen best wel toevertrouwen. Ruitje is gemakkelijk in hoogte aan te passen, handgrepen zijn echt super

Ruim 7" TFT, jammer dat de info zo karig is. Knoppen zijn bijzonder fraai en de bediening is intuïtief. 

Ook hier instelbare vering, zoals 't hoort. Voor écht offroad hadden de veerwegen langer mogen zijn. Brembo remmen, uiteraard
 

 

Zitcomfort, rijcomfort op alle wegen, design

Wat tam motorkarakter, veerwegen bij ruig offroad te kort