Zoeken

Test: Magni Italia

Conclusie

2 februari 2021

Ondanks haar klassieke looks is de sprankelende performance van een ander tijdperk – dat van nu. Het blok van de F3 800 levert 125 pk bij 11.600 tpm aan de krukas, en dat gecombineerd met het lage gewicht van de Italia heeft geresulteerd in verslavende acceleraties van onderuit, evenals een gedegen midrange rollende acceleratie, opnieuw ondersteund door dat fantastische uitlaatgeluid. De standaard rijmodus die Giovanni Magni voor R&D gebruikte was de Sport modus, waarbij de initiële gasrespons krachtig maar nog wel controleerbaar was – niet te fel op bijterig zoals op sommige motoren, gewoon een heerlijk verfijnd gevoel dat deel Denk hier een MV driecilinder huil bij en het plaatje is perfectuitmaakt van het gehele pakket. De performance is bijna onverwacht goed omdat je half bedwelmd in de veronderstelling bent dat de Italia zich als een Classic motor zal gedragen. Niets van dat – dit is een echte motor voor diegenen die naar toeren snakken, naar Supersport performance in een klassieke verpakking. Hoe hoger de toeren, hoe groter de lol. 

Beter dan dit wordt het bijna niet – een retro-gestylde motor die er als een pareltje uitziet, die over performance beschikt die matchen met de looks. Giovanni Magni is erin geslaagd een prachtige, fijn sturende en glorieus klinkende Magni Italia de bouwen als eerbetoon aan z’n wijlen vader Arturo. Goed gedaan, je vader zou trots op je zijn!