Zoeken

Test: Kawasaki Z900 vs Yamaha MT-09 SP

Populair naakt

28 mei 2021

Wat maakt de naked bike tot zo’n geliefd object? Het zal enerzijds de pure uitstraling van zo’n motor zijn, waarbij de techniek niet verstopt zit achter een laag Tupperware. Het zal anderzijds de prijs zijn, want kuipwerk is duur en zonder die “carrosserie” krijg je veel motor voor je geld. Wellicht nog belangrijker is de motorbeleving. Doordat je met je kop in de wind zit, voel je de snelheid “aan den lijve” en dat geeft een rijsensatie, waarvoor je bij gestroomlijnde motoren vele Voorjaar 2021. Nat en koud is een understatement male harder moet rijden. Met alle snelheidscontroles enverkeersdrukte is dat nu toch echt een gepasseerd station, dus moet je poedelnaakt voor de echte kick. Waarbij je natuurlijk direct tegen de Wet van behoud van Ellende aanloopt: er is geen voordeel zonder nadeel. Rijd je veel grote afstanden, dan is het wind vangen vele malen vermoeiender, terwijl je bij slecht weer ook echt “de volle laag” krijgt. Waarvan akte: reden Ed en ik begin maart met een test van lichte nakeds bij 5 graden Celsius van bui naar bui, nu rijden we begin mei met hetzelfde, aanhoudende pokkeweer over dezelfde dijken en boerenwegen en merk je direct dat je een paar thermolaagjes meer nodig hebt.

Mass Forward

Één geluk hebben we dit keer wel: het tractorverkeer staat op een laag pitje en dat betekent dat de moddercoating op het asfalt dit keer afwezig is. Gelukkig, want modder is glad en zowel de Yamaha MT-09 SP staan op Bridgestone S22 supersportbanden, een soort opgesneden slick waarmee je prima het TT-circuit op kunt, maar die wat minder in de melk te brokkelen hebben op het MX-circuit van Lierop. Het is dus prettig als het wegdek er meer als het één dan als het ander uitziet, bovendien zit de modder van de vorige test nog achterop mijn DANE-pak en mijn Schuberth-helm. Dat is het gevolg van de moderne “Mass Forward”-bouw van de streetfighter-achtige nakeds: een massieve, gespierde voorkant en een klein wipstaartje aan de achterkant, gevolgd door een lange nummerplaathouder die de registratieplaat achter het achterwiel brengt. Ziet er leuk uit, maar modder tegenhouden deed het bij de vorige nakeds in elk Wisselvallig mag je daar ook nog aan toevoegen. Na regen komt zonneschijn, ook al zo'n open deurgeval niet zo goed, dus veel hoop op beter resultaat heb ik hier niet. Veel aanknopingspunten voor koffersets of zadeltassen heeft zo’n iel kontje trouwens ook niet. Ik houd dus van een dikkere kont. It’s all about the base, zeg maar. Blijkbaar heeft het koperspubliek van deze categorie echter genoeg aan een rugzakje.

Kaal en puur

Net als ik, laat ik die pun er maar zelf uitgooien. Maar het geldt ook voor de MT-09 SP, die voor 2021 behoorlijk is herzien, met een nieuw motorblok, een nieuw frame en een nieuw uiterlijk, waarbij Yamaha voor puur en kaal is gegaan. Naar mijn idee hier en daar iets té, want onder het zadel kijk je nu direct op de spanningsregelaar en die is niet gemaakt om volle zalen te trekken. Dat doen ook de wat ouderwets ogende schakelaars op het stuur evenmin, waarbij de cruisecontrol-schakelaar – alleen op de SP – op een bult zit waar je last van hebt als je de knipperlichten bedient. Ook de inbusbouten op het neusje zijn wat grofstoffelijk en er blijft water in staan, dus is het de vraag hoe die er na een paar jaar uitzien. Verder vind ik de SP bijzonder fraai, met zijn speciale kleurstelling, waarbij de wielen paars-blauw zijn. Het neusje is heel gedrongen gehouden, met een LED-projectorkoplamp en dito contourverlichting. De meningen hierover zijn niet alleen op de redactie verdeeld, maar gelukkig is er nog altijd iets als smaken verschillen. Ook het Y-vormige LED-achterlicht ziet er leuk uit en de dubbel gestikte naden op de buddyseat geven hem wat meer cachet.
Het ruitje is onderdeel van het Performance pakket, het Z-achterlicht is een leuke design-gimmick

Yamaha zet daar een Y-achterlicht tegenover. Neusje moet je van houden, maar die inbusboutjes ogen wel goedkoop

Goed afleesbaar TFT met Bluetooth connectiviteit en goede schakelaars aan het stuur

Ook TFT, maar dan smaller en zonder Bluetooth. Schakelaars werden we niet vrolijk van

"simpele' Nissins versus "sportieve" radiale Yamaha zuigers, maar toch geeft de Z hier de MT het nakijken

Sugomi versus de 'dark side of Japan', ofwel: vleugje groen versus vleugje blauw
Ook nieuw is het TFT-dashboard, dat qua design weliswaar bijzonder fraai is, maar qua afmetingen erg smal. 

Kawasaki

De Kawasaki Z900 was een jaar eerder alweer “op punt” gezet, met een scherpere neus, maar wel met dubbele LED-koplampen en een klein fly-screen. De kappen rond de radiateur werden vernieuwd en er kwam een prachtig kleuren TFT-scherm met smartphone-connectiviteit en een lichtintensiteit die zich automatisch aan de lichtomstandigheden aanpast. Het TFT-scherm is breder dan bij de Yamaha, waardoor met name de toerenteller wat duidelijker af te lezen is. De knoppenwinkel aan het stuur ziet er daarnaast iets moderner uit, verder is het achterlicht een letter verder dan bij Yamaha: bij Kawa heeft het een Z-vorm. Bij de performance-editie, die wij mee hebben, heeft het effect van de groene velgen en het groene frame bij een zwart bodywork ook een zeer chic effect.

Sportief of rechtop

Het zadel van de Kawasaki bestaat uit twee delen, waarbij de duo iets hoger zit. Die moet wel eerst de zeer fraaie duokap vervangen voor de duozit voor hij of zij zitten kan. De verhoging geeft goed steun tegen je eigen “base” bij het optrekken, verder zit het zadel zeer comfortabel. Je zit iets voorover, het stuur staat in een goede hoek en ik kan met mijn 1.82 m goed met de voeten bij de grond. Tijdens het rijden hebben de benen goed contact met de motor, het fly-screen biedt echter meer bescherming dan het minuscule neusje van de Yamaha, die qua zithouding dichter bij een supermotard dan een sport naked staat. 

Nu is het wel zo dat bij de Yamaha de zit iets kan worden aangepast doordat je het stuur nog 9 mm naar voren en omhoog kunt zetten door de positie van de risers te veranderen, maar het blijft – zeker voor sport naked begrippen – een aparte zit. Het zadel van de Yamaha voel je Houdt het nou nooit eens op? Ben dat kutweer al behoorlijk zatdaarnaast iets meer op je zitbotten en ervoor, wat iets minder prettig is. Het stuur staat verder goed binnen handbereik, de afstand tot het asfalt is eveneens okay. 

Overigens heb je van de wind tot 120 km/uur nauwelijks last, alleen zou het zo prettig zijn geweest als het 15 graden warmer was. Ga je harder rijden - wat in sommige stukjes Duitsland nog mag – dan merk je wel dat je op de Yamaha veel meer wind vangt dan op de Kawa, vanwege de rechtere zithouding en omdat het kleine ruitje van de Kawa dan toch wat lijkt te doen. Nu gebied de eerlijkheid ons daarbij wel om aan te tekenen dat de fly-screen op de Z900 onderdeel is van het Performance pakket en dat ook Yamaha een klein windschermpje in het accessoirepakket heeft opgenomen, maar daar hebben we dus helaas geen ervaring mee.