Zoeken

Test: Kawasaki Z650RS

Zonnig Zuiden of toch weer regen?

10 november 2021

Zoals we eerder al schreven zijn we voor de eerste kilometers met de Z650RS afgereisd naar Marseille. Ook toen schreven we dat we wel eens betere weersomstandigheden mee hebben gemaakt tijdens een press launch. Het regende pijpenstelen, maar eerlijkheidshalve zou het de pret niet drukken. Met de eerste versnelling ingeschakeld maakten we ons dan ook op voor de eerste kilometers met de naakte retro. Snap jij nou waarom ze dit de Route de Soleil noemen. Geen Soleil in velden of wegen te bekennen, pluie daarentegen meer dan genoeg. De voorrijder heeft de opdracht meegekregen om het conclaaf aan journalisten zo snel als mogelijk de stad uit te krijgen, richting de bekende kronkelwegen die leiden naar de kust. Bij de eerste de beste verkeerslichten draai ik nog snel de verstelbare koppelings- en remhendel wat dichter richting het stuur en eigenlijk zit ik vervolgens als een vorst. Het zadel is prettig vlak gepolsterd, maar staat ook voor mijn 1.75m op een goede hoogte. Mede dankzij de smallere zit kan ik met beide schoenen vlak op de grond staan. Voor de kortere rijd(st)ers of wie dat simpelweg nog prettiger vindt, is er ook nog een 20mm lager zadel beschikbaar. 

Eindschot

De slipperclutch koppeling laat zich op de Z650RS prettig licht en met veel gevoel bedienen en datzelfde kunnen we zeggen over de versnellingsbak. Die schakelt eveneens licht en trefzeker, maar mocht je een keer een versnelling te weinig hebben teruggeschakeld, dan is het motorblok ook vergevingsgezind. Ook bij lagere toerentallen pakt hij zonder tegen te sputteren weer prettig op en hoef je alleen als je écht wil opschieten nog even een ‘tikkie’ terug in de versnellingen te geven om het volledige potentieel van de twin aan te spreken. Nu het inmiddels is gaan opdrogen en we de stad al lang achter ons hebben gelaten, een goed plan om eens uit te voeren. In de praktijk heb je de hogere toerentallen niet nodig om op te schieten, maar doe je dat wel, dan krijg je er op de Z650RS nog een klein eindschot voor terug, lekker! We hebben het dan ook al vaker geschreven: het plezier op een motorfiets loopt zelden tot nooit lineair aan het oplopende vermogen en dat is met deze Z650RS niet anders.Maar goed, route de pluie klinkt natuurlijk niet zo aantrekkelijk Vermogen heb je namelijk zat, zonder dat je er geïntimideerd door dreigt te raken. 

Lichtvoetig

 

Toch is het niet het motorblok dat de meeste indruk maakt, maar zoek ik dit vooral in het lichtvoetige rijkarakter van deze sportieve retro. Hij weegt dan ook slechts 188 kilo en ontpopt zich als een fijn stuurijzer. Stuurbewegingen volgt hij moeiteloos op, ook als er een snelle correctie of uitwijkmanoeuvre uitgevoerd dient te worden voor bijvoorbeeld een onverwachts ‘gat’ of zand op het wegdek. Kawasaki heeft de 41mm telescopische voorvork en de schokdemper op de swingarm iets zachter afgesteld dan op de meer sportief ingestelde Z650RS. Een verschil wat je zou moeten kunnen voelen als je ze allebei tot je beschikking hebt, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de persoonlijke ervaring met de Z650 te weinig is,
Onderhuids is het natuurlijk 'gewoon' een Z650, maar toch heb je dat gevoel helemaal niet

Kawa's bekende 650 twin, maar dan aangepast op het retro-idee

Voor wie wat extra wil heeft Kawa een uitgebreide accessoire-catalogus uitgebracht
om dit daadwerkelijk zelf ook vast te kunnen stellen. De Z650RS voelt inderdaad comfortabel aan, maar is daar zeker niet in doorgeslagen. Na een paar uurtjes sturen stappen we in ieder geval nog fris af, iets wat ook zeker te maken heeft met de fijne, tamelijk rechte zitpositie. 

Remmen 

Voor de remmen noteren we dubbele zwevende 300mm remschijven aan de voorzijde, aan de achterzijde zien we een 220mm remschijf. De remmen komen van Nissin, zijn op de vorm van de schijven na (rond versus wave), identiek aan die van Z650 en scoren ook op deze Z650RS weer een dikke voldoende. De remmen zijn prima te doseren, en zijn wanneer je wat meer van ze vraagt ook goed bij de les. Naast een goede set remmen ben je vandaag de dag ook extra goed geholpen met een gunstig brandstofverbruik. Kawasaki geeft zelf een 4,3L/100km op, oftewel 23,3 kilometer op een litertje benzine. Afgaande op de verbruiksmeter op het dashboard reden we in Marseille 1 op 21,3 (4,7L/100km). We hebben de motor niet zelf afgetankt, maar het is wel een goede leidraad, zeker als je bedenkt dat we de Z650RS ondanks de regenachtige omstandigheden in de ochtend, lang niet altijd hebben ontzien.