Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. BMW S 1000 RR

Versys 1000 SE

8 september 2020

De KLZ1000, in de volksmond beter bekend als de Versys 1000, werd door Kawasaki in 2012 op de markt gezet, maar het zou duren tot 2016 voordat de motor bij het grote publiek echt aansloeg. Vanwege z'n lange veerwegen werd de Versys 1000 in eerste instantie gezien als een Allroad, waar het vier-in-lijn concept totaal niet bij paste. Net zo controversieel als de viercilinder aandrijving was ook het uiterlijk met foeilelijke Alien koplamp, die zo van de set een slechte sciencefiction film leek te zijn weggekaapt. 

In 2016 lanceerde Kawasaki de tweede generatie met beduidend frisser uiterlijk en werd de motor ook beter gepositioneerd: geen viercilinder Allroad, maar meer een comfortabele grand-tour motorfiets met een vleugje sportiviteit. Een motor die enerzijds sportief genoeg is om lekker wat bergpassen mee te pikken, maar tegelijkertijd comfortabel genoeg om in een ruk vanuit huis naar die bergpassen te rijden. 

Afgelopen jaar is het tourkarakter van de Versys 1000 nog een extra onderstreept met een derde generatie, waarvan de meest luxe SE variant van alle gemakken is voorzien dankzij ride-by-wire en de welbekende Bosch IMU. Bochten-ABS en bochten-verlichting dankzij Bosch, daarnaast heeft de Versys 1000 SE een TFT kleurendisplay met Bluetooth connectie, 4 verschillende rijmodi, instelbare tractiecontrole, cruise control en Showa semi-actieve vering die aan de rijmodus is gekoppeld.


Ergonomische schakelaars en een 4,3" kleuren TFT in combinatie met een analoge toerenteller, dat een mooie mix van modern en klassiek is

Bochtenverlichting is echt lekker wanneer de avond al is ingevallen en je nog een bergpas verwijderd bent van je hotel. Semi-actieve vering zorgt voor nog meer comfort

Bochten-ABS, uiteraard. Koppel onderin is echt fantastisch, de quickshifter is onderin daarentegen wel een dingetje

Tourer + Edition geeft je zijkoffers met binnentassen, handkappen, extra LED verlichting en een tankpad. En dat voor € 1.199,-

Kracht van onderuit, stuurt veel lichter dan je denkt, ontspannen zit, elektronica

Die quickshifter blijft wel een dingetje onderin