Zoeken

Test: Kawasaki Z900

Mr. Orange en Mr. Blue

11 december 2019

Dat niet alleen de media, maar ook het grote publiek enorm gecharmeerd was van de Z900 wordt tijdens de presentatie van het 2020 model nog eens door Europese verkoopcijfers onderstreept. Alleen al in Europa zijn er van de Z900 sinds z’n lancering drie jaar geleden meer dan 32.000 aan de man gebracht en dat zijn cijfers waar de rest absoluut jaloers op zal zijn. Ook dat wordt trouwens nog even met Aarde aan 't opwarmen? Voelt verdomd anders hier in Girona, volgende keer winteroutfit meenemencijfers aangetoond: 19.868 Z900’s in 2018-2019 versus 10.633 voor Mr. Orange en 11.285 voor Mr. Blue. Welke modellen Mr. Orange en Mr. Blue representeren zal niet moeilijk te raden zijn. 

“De Z900 heeft vanaf het begin de markt gedomineerd en we denken daar het volgend jaar nog een schepje bovenop te kunnen doen,” zegt de markering & PR goeroe van Kawasaki Europe Martin Lambert tijdens de presentatie. “We hebben ‘m niet radicaal vernieuwd want dat was absoluut niet nodig, maar hier en daar de puntjes op de i gezet. Veel van de dingen die zijn aangepast komt direct van feedback die we drie jaar geleden van jullie journalisten hebben gehad tijdens z’n introductie, dus nogmaals dank daarvoor. Daarnaast hebben we ook onze klanten naar hun mening en feedback gevraagd en dat in de 2020 Z900 verwerkt.”

Te beginnen bij het grootste kritiekpunt waar iedereen het drie jaar geleden over eens was: de Dunlop Sportmax D214 heeft het veld geruimd voor Dunlop rubber van een veel jongere generatie: de Dunlop Sportmax Roadsport 2, die – zo zal de komende twee dagen uitwijzen – echt 1000% beter dan de D214 is. In een ’s ochtends koud en aan de schaduwzijde nat Girona komt de band niet op temperatuur en biedt daardoor weliswaar geen optimale grip (in alle eerlijkheid denken we niet dat dat bij veel banden anders zou zijn geweest), maar stuurt onder alle omstandigheden wel heel mooi neutraal. Weg dat wringende gevoel aan de voorkant dat de D214 in dit soort omstandigheden had, hallo precies doen wat jij als rijder wilt. Waar we drie jaar geleden bij de eerste Z900 schreven dat een band als bijvoorbeeld de Bridgestone S21 echt een veel betere keuze zou zijn geweest, zien we nu Gelukkig is de mist al weer opgetrokken, maar 't is wel jammer dat de fotograaf dat net ehh... heeft gemistdie noodzaak echt niet meer. Ja, er zal ongetwijfeld rubber zijn dat bij koud en nat het beter doet, maar om nou te zeggen “ze moeten eraf”… neu…

Dan het blok. Op papier lijkt het alsof daar geen aanpassingen aan zijn gedaan. Wat vermogen en koppel betreft zijn de cijfers gelijk aan die van de eerste Z900 en dan hebben we ’t dus over een piekvermogen van 125 pk bij 9.500 tpm en een maximum koppel van 99 Nm bij 7.700 toeren per minuut, maar het grote verschil met de vorige Z is dat het 2020 model schonere uitlaatgassen heeft. Misschien niet schoon genoeg voor Greta Thunberg, maar wel schoon genoeg om aan Euro5 te voldoen. Volgens Kawasaki is dat gerealiseerd door het volume van de katalysator te vergroten en de layout aan te passen. Dat is trouwens niet het enige wat aan het uitlaatsysteem is aangepast. De inwendige constructie van de voorkamer van de demper is gewijzigd, waardoor er nu een meer volumineuze noot uit de uitlaat klinkt tijdens het starten, stationair of wanneer je aan het gas draait. 


Hebben wij weer. Grootste gedeelte van de dag was 't steenkoud, waren de wegen nat, vol vallende bladeren en 37 verschillende asfaltlagen per strekkende meter. Eigenlijk overal, behalve de fotolocatie.

Het grote verschil zit ‘m echter in de toevoeging van elektronica, een ander punt dat feedback Kawasaki had geleerd. Was Kawasaki tijdens de presentatie van de eerste Z900 er nog trots op geweest dat het een echte pure rijdersmotor was zonder elektronica, zijn ze daar drie jaar later toch op terug moeten komen. Omdat er vanuit media en markt was gebleken dat daar wél vraag naar was. “We hebben als vangnet de Z900 nu van instelbare rijmodi en tractiecontrole voorzien, maar op een manier
Iets andere lijnen en nu volledig LED

Wat een verbetering, alleen daarom al zou je je huidige Z900 inruilen. En smartphone connectiviteit (als je een iPhone hebt...)

Nog steeds puur, maar dan met het vangnet dat elektronica heet. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, en dus is 't tot strikt noodzakelijke beperkt: Full of Low power en 3-standen tractie controle. 

De Z900 wordt nu standaard met het hoge zadel geleverd, wat de zithoogte op 820 mm heeft gezet. Echt veel beter. Duozitkapje is trouwens een accessoire
dat er geen inbreuk op het pure karakter van de motor is gegaan,” heet het nu. Waarvan acte. Nu moet daarbij wel gezegd worden dat ‘uitgebreide elektronica’ in deze een groot woord is. Ja, de Z900 heeft 3 rijmodi (4 als je de USER modus meetelt), maar je hebt alleen de keuze tussen Full en Low power (55%, circa 69 pk) en 3 standen tractiecontrole (4 als je uitschakelen meetelt). De Sport modus levert het volle vermogen met KTRC (Kawasaki TRaction Control) op stand 1, bij Road is dat eveneens vol vermogen met KTRC stand 2, terwijl je bij Rain Low Power en KTRC stand 3 hebt. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, we hebben het tijdens het rijden zelfs in de RAIN modus niet als beperkende factor gevoeld, maar daarover zometeen meer.

Eerst nog even de waslijst aan vernieuwingen afwerken. Een derde puntje (zeg maar gerust dikke stip) van kritiek was het LCD display dat niet bepaald fraai kon worden genoemd. Ja, de snelheid was goed afleesbaar, maar daar was meteen ook alles mee gezegd. Nu valt er over smaak altijd te twisten, maar je kunt beter een motor hebben met een lelijk achterlicht dan met een lelijk display. Dat achterlicht zie je namelijk never nooit als je op de motor zit, terwijl het display precies datgene is waar je tijdens het rijden veel op kijkt. Kawasaki heeft die kritiek ter harte genomen door niet alleen een bijzonder fraai en zeer overzichtelijk 10,9 cm TFT kleurendisplay te monteren, maar de Z900 ook nog eens van smartphone connectiviteit te voorzien. Het is nog steeds wel een feestbeest. Die Z900 dan hè...Inderdaad, net als dit jaar bij de Versys 1000 SE is gegaan. Via “RIDEOLOGY THE APP” kan eenvoudig met de Z900 worden gecommuniceerd en kan naast voertuiginfo een gelogde route worden bekeken, maar – net als begin dit jaar bij de Versys 1000 SE – is de app alleen nog maar voor de iPhone operationeel. 

Het display is trouwens niet het enige wat Kawasaki qua design heeft aangepast. Hoewel nog steeds onmiskenbaar Sugomi heeft Kawasaki de lijnen hier en daar wat getweakt, wat heeft geresulteerd in een koplamp die net een tikkie scherper is, zijpaneeltjes die net een tikkie agressiever zijn en een voorspatbord met andere windgeleiding. De verlichting is nu trouwens rondom LED, dus koplamp, knipperlichten en het achterlicht waarvan de LED’s nog steeds de kenmerkende Z vormen. Zodat die gast die je net hebt ingehaald weet dat ‘ie door een Z is gepasseerd.