Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R
Bmw, pur Vergnügen
Nou zijn beide machines ware kanonnen en letterlijk de top van hun respectievelijke vakgebied. Als het bestaat, zit het er op, zo’n beetje. Maar dan nog weten de fabrikanten van tijd tot tijd voor een verrassing te zorgen. Om te beginnen: de K1600 GTL Exclusive kost evenveel als een goede auto van hetzelfde merk en niet eens de allergoedkoopste. E
Genoeg om een boekwerk over te vullen en dat heeft BMW dan ook gedaan. Je zult 't nodig hebben
Maar compleet kun je het wel noemen ja! tussen de tellers is alle informatie tevoorschijn te toveren
en hier gaat 't dan om bij deze versie.. de keyless ride. Superluxe: ja. Nodig? Luxe heb je zelden echt nodig, maar dat neemt niet weg dat het heel snel went n daar bovenop is het nog eens zo’n acht en een half duizend euro méér dan de ‘gewone’ uitvoering, de K1600GTL. Tot deze Exclusive het daglicht zag was dat de duurste en meest luxueuze tweewieler uit de BMW koker, dus ga er maar vast even voor zitten.
Dat begint al bij de basis. Met de K1600 maakte BMW een droom van velen waar. Een belofte ook, want sinds het blok als teaser werd onthuld in de Concept 6 was het nog een kwelling te moeten wachten totdat het in productie zou gaan. En nog steeds zijn er veel wensen er méér mee te doen dan alleen verstoppen in een toermachine. Die naked moet er komen, punt. Helaas weten we inmiddels dat die vurige wens ook voor 2015 niet wordt ingewilligd. Maar toch, zes cilinders op rij, overdwars gehangen in een rijwielgedeelte dat qua constructie veel overeenkomsten kent met het K1200/1300 viercilinderblok. De cilinders hebben dezelfde hoek ver voorover, de voorwielophanging is gelijk en verder naar achter gaat dat door. Alleen is de zescilinder daar bóven echt een unieke machine. Al tijdens zijn presentatie werd de motor in twee uitvoeringen op de markt gezet, de GT en de GTL waarbij laatstgenoemde de meest luxe uitvoering was. Alhoewel de GT verre van kaal was… Hoe dan ook, nu is er de GTL Exclusive waarbij BMW heeft gezorgd dat er echt niets meer te wensen over zou blijven. Tenminste, voor potentiële kopers. Vandaar ook dat de extra’s zich voornamelijk uiten in luxezaken zoals ook een auto wordt voorzien van leren bekleding en verlichting voor de voeten. D
at begint zoals gebruikelijk bij BMW met de boordcomputer met alle toeters en bellen, handvatverwarming, zadelverwarming, elektrische ruit, radio/mp3 speler, ESA, ABS, tractiecontrole, cruise control en (voorbereiding voor) navigatie die direct gekoppeld wordt aan de boordcomputer. En de Exclusive gaat nog verder met een complete kofferset inclusief verlichting en luxe binnentassen en… centrale vergrendeling. Deze maakt deel uit van het ‘keyless entry’ systeem: meer dan een zender in je zak heb je niet nodig. Binnen bereik van de ontvanger kun je het contact, de benzinedop en de koffers bedienen. Andere motoren maken ook gebruik van zo’n systeem, maar hebben soms hun beperkingen. Niet BMW, die hebben alles geïntegreerd. Voor de passagier is het grootste zichtbare verschil de toegevoegde armsteunen. De rest is professioneel weggewerkt: de zogeheten folieantenne voor de radio zit in het deksel van de topkoffer, het instrumentenpaneel is aangepast en heeft nóg meer functies, er is LEDverlichting en een Hill Start systeem laat je moeiteloos wegrijden op een hellend vlak. En oh ja, het zadel is ietsje aangepast en uiteraard met leer bekleed. Nú mag je weer doorgaan met ademhalen.