Zoeken

MUTT Motorcycles lanceert DRK-01: eerste model met vloeistkoeling

12 juni 2024
Na in acht jaar tijd een behoorlijk uitgebreide lijn aan luchtgekoelde 125cc en 250cc motoren op de markt te hebben gezet heeft het Britse MUTT Motorcycles daar voor het eerst een vloeistofgekoeld model aan toegevoegd: de DRK-01.

 

De vaste Motorfreaks lezer zal het zich ongetwijfeld nog wel herinneren, dat in het najaar van 2022 het gure herfstweer hebben getrotseerd voor een uitgebreide test van de Hilts 250, een van de modellen uit de Mutt Motorcycles line-up die absoluut hoge ogen zou scoren op menig custombuild motorshow.

Mocht het je al weer zijn ontgaan, of mocht je d'r überhaupt nog nooit van hebben gehoord, dan nog even het verhaal van MUTT in een notendop. Na meer dan 15 jaar custombuild motoren te hebben gebouwd besloten de custombouwers Benny Thomas en Will Rig het over een andere boeg te gaan gooien. Op verzoek van een klant hadden de twee een custom op basis van het blok van de Suzuki GN125 gebouwd en de reacties daarop bleken zó positief dat er al snel veel vraag naar dit soort custom motoren ontstond. 

Ten opzichte van de gebruikelijke -zware- custombuild waren de voordelen legio. Een lichte motor is veel gemakkelijker te rijden, is geschikt voor het A1/A2 rijbewijs (al naar gelang de cilinderinhoud) en is - last but not least - veel goedkoper. Al snel ontstond het idee om daar een complete lijn aan motoren voor te gaan ontwikkelen, motoren waarbij net zoveel aandacht aan detail was besteed als aan een zware custom.

Het design van MUTT Motorcycles wordt in Birmingham gedaan, een deel van de productie in China, naar verluid in dezelfde fabriek als waar de MASH motoren worden geproduceerd. Alle MUTT modellen zijn in twee uitvoeringen leverbaar, een 125cc die geschikt is voor het A1 rijbewijs en een 250cc waarmee je mag rijden met het A2 rijbewijs (of A rijbewijs met code 80). Beide luchtgekoelde motorblokken waren afkomstig van Suzuki.



Met de lancering van de DRK-01 heeft MUTT Motorcycles daar nu een model met vloeistofkoeling aan toegevoegd. Of beter gezegd, een lijn aan modellen, want net als de andere MUTT modellen is ook de DRK-01 leverbaar als 125cc en 250cc. Daarnaast heb je ook nog eens de keuze uit een standaard versie of de Deluxe. 

De importeur voor de Benelux, SilverLine uit IJsselstein, trapt af met het topmodel, de DRK-01 250 ABS Deluxe, die wordt aangedreven voor een 250cc eencilinder met dubbele bovenliggende nokkenas en 4 kleppen, die van CFMOTO afkomstig is. De eencilinder wordt opgegeven voor een topvermogen van 27 pk en dat lijkt misschien niet veel, maar is wel meer dan de helft meer dan de 17 pk die uit de luchtgekoelde tweeënhalf wordt geperst. 

Het ontwerp is compleet nieuw en valt het beste te omschrijven als modern klassiek. Zo heeft de motor bijzonder fraaie gespaakte velgen, die geschikt zijn voor tubeless banden. Verder vallen details op zoals het rubber logo op de tank, de vele CNC gefreesde, zwart geanodiseerde aluminium onderdelen, de korte sportieve uitlaatdemper en de dynamische LED verlichting rondom. Van bovenaf gezien lijkt het ontwerp op het bekende cola-flesje, vanaf de zijkant straalt de DRK-01 met zijn strakke lijnen zowel kracht als elegantie uit.

De Deluxe versie is voorzien van een up-side-down voorvork gemonteerd voor een lager onafgeveerd gewicht en dus betere handling en wegligging. Ook hebben de remmen een upgrade gekregen met een grote zwevende remschijf en een radiaal gemonteerde dubbelzuiger remklauw in het voorwiel.

De DRK-01 250 ABS Deluxe is per direct leverbaar en kost rijklaar € 5.850,- inclusief BTW en BPM. Later dit jaar worden ook de 125 cc modellen en de standaard modellen (conventionele voorvork en normale spaakwielen) leverbaar.