Zoeken

Kawasaki kondigt Ninja 1100SX aan

2 oktober 2024
Je had het op je klompen kunnen aanvoelen. In navolging van de recent aangekondigde Versys 1100 heeft Kawasaki ook de Ninja 1000 SX met dezelfde 1100-saus overgoten. Bovendien is de Ninja 1100 SX voor het eerst in de geschiedenis van dit model als SE-versie leverbaar. Kawasaki hoopt daarmee zijn dominante positie in het Sport Tour segment nog langer vast te houden.

We schreven het al in onze eerste berichtgeving over de Versys 1100, destijds nadat de homologatie documenten van het model in Australië waren uitgelekt, dat we er niet van op zouden kijken als ook de Ninja 1000 SX eenzelfde upgrade zou krijgen. 

Per slot van rekening hadden beide modellen dezelfde 1.043 cc viercilinder lijnmotor als krachtbron. Weliswaar met een totaal andere vermogensafgifte, maar in basis wel dezelfde krachtbron. Een krachtbron die door de slaglengte 3 mm te verlengen tot 1.099 cc zou worden vergroot.

Tweemaal hadden we het bij het rechte eind. Uit het perscommuniqué van de Versys 1100 bleek inderdaad dat Kawasaki de slaglengte met 3 mm had verlengd voor een cilinderinhoud van 1.099 cc,  terwijl in de meest recente berichtgeving nu de Ninja 1100 SX is aangekondigd. Alleen de komst van het SE-model hadden we niet zien aankomen, maar is eigenlijk wel een heel logische stap gezien ook de Versys evenals de Ninja H2 SX een SE-model hebben.

In tegenstelling tot de Versys 1100 heeft Kawasaki bij de Ninja 1100 SX het vermogen gelijk gehouden aan zijn 1.043 cc voorganger. Wel moet het koppel over de hele linie zijn toegenomen, maar exacte waardes worden niet genoemd. Een nieuwe quickshifter, welke nu al vanaf 1.500 tpm werkzaam is, en een zwaarder vliegwiel dragen verder bij aan deze souplesse. Gewijzigde overbrengingsverhoudingen zorgen voor een langere 5e en 6e versnelling zodat er zuiniger en comfortabeler gereden kan worden op hogere snelheden. 



Gebleven zijn het aluminium frame, hoogwaardige vering en een verscheidenheid aan elektronische rijhulpsystemen als Traction Control, Bochten ABS en Cornering Management. Allen aangestuurd door een 6-assige IMU en dus hellingshoekafhankelijk. Om het sportieve karakter te versterken is de Ninja 1100SX uitgerust met Bridgestone Battlax S23 banden.

Wat design betreft heeft Kawasaki, op nieuwe frisse kleuren na, bijna alles bij hetzelfde gehouden. Bijna, nieuw is de nu standaard gemonteerde USB-C aansluiting waardoor smartphones gemakkelijk de hele dag opgeladen kunnen worden voor navigatie of voor het gebruiken van de vernieuwde Kawasaki Rideology app. De app is nu voorbereid voor spraakbesturing en anticipeert hiermee voor op de volgende generatie van connectiviteit tussen rijder en machine.

De Ninja 1100SX zal ook beschikbaar zijn als SE-variant. Deze uitvoering is uitgerust met Brembo remcomponenten waaronder M4.32 remklauwen, hoofdremcilinder, staal omvlochten remleidingen en schijven. 

Daarnaast is de SE voorzien van een Öhlins S46 achtershock met instelbare veervoorspanning welke gemakkelijk aan te passen is middels een afzonderlijke verstelknop. Hierdoor kan de spanning gemakkelijk aangepast worden aan de belading of rijstijl. Als kers op de taart is handvatverwarming standaard op deze variant.

De 2025 Ninja 1100SX is leverbaar in de kleur Metallic Carbon Gray / Metallic Diablo Black. Bij de Ninja 1100SX SE heb je de keuze uit Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black en Metallic Matte Graphene Steel Gray / Metallic Diablo Black. Prijs en levertijd is nog niet bekend.