Zoeken

Grote updates voor 2025 Z900 en Z900 SE

30 oktober 2024
Acht jaar na z'n lancering heeft Kawasaki haar meest succesvolle model, de Z900, voor modeljaar 2025 compleet vernieuwd. Naast een behoorlijk opgefrist design, dat echter nog steeds onmiskenbaar met Sugomi is doorspekt, heeft Team Green het rijwielgedeelte verbeterd en het elektronicapakket met rijassistentiesystemen flink uitgebreid.

Toen Kawasaki in 2017 de Z900 lanceerde leek Kawasaki een totaal nieuwe weg te zijn ingeslagen, maar ergens ook weer niet. De Z900 was de eerste Kawa die niet als een Kawa stuurde, extreem lichtvoetig in plaats van bewust de bocht in moeten worden gezet. De Z900 was echter ook de visualisering van het beeld dat Kawasaki altijd van Hypernakeds had gehad: meer dan alleen een Supersport zonder kuip. 

Net als de legendarische modellen in de 900cc klasse die de Z900 voor waren gegaan, modellen als de Z1 en GPz900R, leverde het Z900 pakket een sublieme balans tussen vermogen en handling - ideaal voor een Supernaked model zoals wij destijds aan den lijve konden ervaren ergens in het zuiden van Spanje. 

Was de Z900 in die tijd nog puur - geen rijmodi en geen tractiecontrole, laat staan hellingshoekafhankelijke elektronica - na verloop van tijd liet Kawasaki dat idee varen en vond de elektronica z'n weg richting de Z, hoewel nog steeds een beperkte mate. Voor modeljaar 2025 is Team Green met de compleet vernieuwde Z900 echter all-the-way gegaan. Hoewel, het had nog gekker gekund. 



Het toverwoord voor de uitgebreide elektronica heet IMU, ofwel de Inertie Measurement Unit, het door Bosch ontwikkelde kastje dat 6-assig de positie van de motor continue in drie dimenties monitort, de Roll, Pitch en Yaw. Roll is roterende beweging om de lengteas, Pitch die van om de dwarsas en Yaw die om de verticale as. Tel daar de stand van het gas en de remmen bij op en je komt op een 6-assige meeteenheid uit. 

De IMU heeft in combinatie met de nieuwe ride-by-wire -elektronische- gasklepbediening  toepassing van meer dynamische rijmodi mogelijk gemaakt, met tractiecontrole die nu hellingshoek afhankelijk reageert. Daarnaast kon nu ook een up/down quickshifter worden toegepast, een gimmick die eigenlijk totaal overbodig is, maar wel verdomd leuk en dan met name bij het terugschakelen. Ook stond toepassing van cruise controle niets meer in de weg. 

Wat het kloppend hart betreft heeft Kawasaki de 948cc vierinlijn inwendig grondig vernieuwd, met nieuwe nokkenasprofielen voor verbeterd brandstofverbruik en koppel onderin - wat je in de stad en bij het uitkomen van langzame bochten moet kunnen merken. Uiteraard zijn daarbij ook de ECU-settings aangepast. Kawasaki zegt ook veel aan sound-engineering te hebben gedaan in het inlaattraject, maar dat was bij de huidige versie ook al prima voor elkaar. 

Om het rijgedrag van de Z900 nog verder te verbeteren zijn er doeltreffende veranderingen doorgevoerd in het frame. Het rijgedrag is nog steeds lichtvoetig en vertrouwenwekkend maar door gewijzigde veerinstellingen voor en achter is er meer druk op de voorkant wat moet hebben geresulteerd in nóg scherper stuurgedrag en gevoel met de voorkant. Nieuwe, radiaal gemonteerde, remklauwen zijn lichter, krachtiger en geven meer feedback.

Grote vernieuwingen zijn ook doorgevoerd in de elektronische rijhulpsystemen. Door de nieuwe zes-assige IMU opereert het ABS nu hellingshoekafhankelijk en is Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) nu ook beschikbaar. Dit systeem monitort parameters bij het ingaan, de apex en het uitkomen van een bocht en moduleert hiermee remkracht en vermogensafgifte om je te helpen je beoogde lijn optimaal te behouden.



Dan het design. Het kenmerkende Z-Supernaked design van de Z900 is compleet nieuw maar heeft nog wel alle Sugomi elementen die hem zijn onderscheidende uiterlijk geven; een lage neus en een hoog kontje, als een roofdier wat klaar is voor de aanval. De voorkant is scherper voorgegeven met nieuwe LED-koplampen en trekt de lijn vanaf de brandstoftank door voor een agressiever ogend geheel. Nieuwe zijpaneeltjes, grenzend aan de radiateur, zijn vervaardigd uit geborsteld aluminium en geven het geheel een hoogwaardige uitstraling. Het kontje is korter geworden en voorzien van een nieuw LED-achterlicht.

Aansluitend bij het hoogwaardige design is er het volledig nieuwe 5" TFT-kleurendisplay met "turn-by-turn" navigatie. Het display kan gewijzigd worden tussen twee lay-outs. Lay-out 1 geeft op een moderne manier alle belangrijke informatie weer, in lay-out 2 vormt een, door straaljagers geïnspireerde, hellingshoekindicator de boventoon welke perfect is voor sportieve ritten.

Naast de standaard Z900 is er ook een SE-model beschikbaar. Deze uitvoering tilt het rijwielgedeelte van de Z900 naar een hoger niveau met een Öhlins S46 achtershock, volledig instelbare Showa voorvork, Brembo M4.32 monobloc remklauwen, radiale Nissin rempomp en staalomvlochten remleidingen. Naast deze upgrades is de SE standaard uitgerust met een hoogwaardig zadel, USB-C aansluiting en een speciale kleurstelling.


 
De 2025 Z900 is vanaf februari beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers in de volgende kleuren:

Z900 & Z900 70 kW
Metallic Spark Black / Metallic Carbon Gray / Ebony
Metallic Carbon Gray / Metallic Phantom Silver / Candy Persimmon Red
Metallic Moondust Gray / Metallic Spark Black / Candy Lime Green

Z900 SE
Metallic Matte Graphite Gray / Ebony / Metallic Graphite Gray

Voor rijders met een A2 (Code80) rijbewijs is er een 35kW kit beschikbaar voor de Z900 70kW.