Motorverkoop met ruim 7% gegroeid in 2019
Dat BMW het afgelopen jaar marktleider is gebleven heeft ons niet verrast, het merk heeft met de GS een ijzersterke troef in handen, maar wat ons wel heeft verbaasd is de groei die de middenklasse GS heeft gemaakt: de F 750 GS ging van 70 naar 120 units, de F 850 GS en GS Adventure van 67 naar 168 units, waarmee voor het eerst serieuze aantallen van de middenklasse GS aan de man zijn gebracht.
Het best verkochte model was opnieuw de Boxer-GS, die voor modeljaar 2019 tot R 1250 GS is opgewaardeerd. In totaal heeft BMW 860 units van de R 1250 GS en GS Adventure weggezet, tel daar nog eens 84 units van de overjarige R 1200 GS / Adventure bij op en je praat over 956 dikke GS'en die aan de man zijn gebracht, 244 meer dan de 712 R 1200 GS / Adventure's het jaar ervoor.
Yamaha en Kawasaki verstevigden in de verkooplijst hun tweede resp. derde plaats, terwijl Honda na een dramatisch 2018 weer de weg naar de top terug aan het vinden is. Met een groei van meer dan 40 procent is Honda inmiddels weer het vierde merk van Nederland, hoewel het gat met Kawasaki nog wel enorm is. Honda heeft daarmee de plaats ingenomen van KTM, dat een kleine krimp te verwerken kreeg.
Slechter was het echter gesteld met Suzuki, Harley-Davidson en Triumph, die alledrie hun verkoopcijfers fors terug zagen lopen. Het niet investeren in nieuwe modellen begint Suzuki steeds meer op te spelen, als enige merk heeft Suzuki niet kunnen profiteren van de markt die sinds 2014 weer aan het aantrekken is. Ter illustratie: voor de kredietcrisis was Suzuki nog marktleider met ruim 3.500 motoren.
De sterkste groei kwam voor rekening van Moto Guzzi, dat een groei van meer dan 300% noteerde. Een groei die geheel voor rekening van de nieuwe V85 TT kwam. Ook opmerkelijk was de groei van Royal Enfield, dat sinds afgelopen jaar door Moto Mondo (tevens importeur van MV Agusta en Mash) in de Benelux wordt vertegenwoordigd en met succes twee nieuwe tweecilinder modellen op de markt heeft gezet.
Verkoopcijfers 2019:
2019 | 2018 | Verschil | |||
Merk/Model | Aantal | % | Aantal | % | +/- % |
BMW | 2.302 | 16,43% | 2.074 | 15,88% | +10,99% |
YAMAHA | 2.179 | 15,55% | 2.012 | 15,40% | +8,30% |
KAWASAKI | 1.918 | 13,69% | 1.808 | 13,84% | +6,08% |
HONDA | 1.278 | 9,12% | 904 | 6,92% | +41,37% |
KTM | 1.258 | 8,98% | 1.287 | 9,85% | -2,25% |
SUZUKI | 1.070 | 7,64% | 1.148 | 8,79% | -6,79% |
HARLEY-DAVIDSON | 994 | 7,09% | 1.055 | 8,08% | -5,78% |
PIAGGIO | 674 | 4,81% | 595 | 4,56% | +13,28% |
TRIUMPH | 599 | 4,27% | 669 | 5,12% | -10,46% |
DUCATI | 539 | 3,85% | 510 | 3,90% | +5,69% |
HUSQVARNA | 223 | 1,59% | 161 | 1,23% | +38,51% |
ROYAL ENFIELD | 138 | 0,98% | 39 | 0,30% | +253,85% |
MOTO GUZZI | 127 | 0,91% | 31 | 0,24% | +309,68% |
INDIAN | 110 | 0,78% | 80 | 0,61% | +37,50% |
ZERO | 96 | 0,69% | 80 | 0,61% | +20,00% |
KYMCO | 83 | 0,59% | 82 | 0,63% | +1,22% |
APRILIA | 74 | 0,53% | 51 | 0,39% | +45,10% |
SYM | 73 | 0,52% | 58 | 0,44% | +25,86% |
BENELLI | 45 | 0,32% | 39 | 0,30% | +15,38% |
MASH | 30 | 0,21% | 40 | 0,31% | -25,00% |
MV AGUSTA | 21 | 0,15% | 26 | 0,20% | -19,23% |
OVERIG | 183 | 1,30% | 313 | 2,39% | -331,68% |
TOTAAL | 14.014 | 100,00% | 13.062 | 100,00% | +7,29% |
Hoewel iets meer dan 14 duizend motoren zeker geen slecht resultaat is, zijn we nog wel ver verwijderd van de hoogtijdagen van begin deze eeuw. We hebben de cijfers van dit millennium nog even voor je op een rij gezet.
Historisch verloop verkoopcijfers:
Jaar | Aantal | Verschil |
2000 | 19.626 | |
2001 | 17.562 | -10,5% |
2002 | 16.845 | -4,1% |
2003 | 16.737 | -0,6% |
2004 | 17.566 | 5,0% |
2005 | 16.814 | -4,3% |
2006 | 14.790 | -12,0% |
2007 | 16.258 | 9,9% |
2008 | 16.954 | 4,3% |
2009 | 14.306 | -15,6% |
2010 | 12.215 | -14,6% |
2011 | 10.822 | -11,4% |
2012 | 9.937 | -8,2% |
2013 | 9.244 | -7,0% |
2014 | 10.335 | 11,8% |
2015 | 11.321 | 9,5% |
2016 | 12.594 | 11,2% |
2017 | 12.761 | 1,3% |
2018 | 13.062 | 2,4% |
2019 | 14.014 | 7,3% |
Als we de motormarkt an zich bekijken door de scooters, 125cc en hard-Enduro motoren eruit te filteren, dan krijgen we een iets ander beeld. BMW blijft marktleider, maar de tweede plaats komt dan voor rekening van Kawasaki.
2019 | 2018 | ||||
Merk/Model | Aantal | % | Aantal | % | +/- % |
BMW | 2.115 | 18,27% | 2.003 | 18,11% | +5,59% |
KAWASAKI | 1.866 | 16,12% | 1.779 | 16,09% | +4,89% |
YAMAHA | 1.647 | 14,89% | 1.647 | 14,89% | +4,68% |
HARLEY-DAVIDSON | 994 | 8,58% | 1.055 | 8,08% | -5,78% |
HONDA | 967 | 8,35% | 683 | 6,18% | +41,58% |
SUZUKI | 959 | 8,28% | 1.005 | 9,09% | -4,58% |
KTM | 844 | 7,29% | 892 | 8,07% | -5,38% |
TRIUMPH | 599 | 5,17% | 669 | 6,05% | -10,46% |
DUCATI | 539 | 4,65% | 510 | 4,61% | +5,69% |
OVERIG | 972 | 8,39% | 816 | 7,38% | +19,12% |
TOTAAL | 11.579 | 100,00% | 11.059 | 100,00% | 4,70% |