Test: Kawasaki Ninja 1100 SX SE
So, what’s new?
De veranderingen van de nieuwe Ninja 1100 SX situeren zich voornamelijk onderhuids, want het is vooral het 4 cilinder lijnmotorblok waar de nodige aanpassingen zijn doorgevoerd om het enerzijds aan de nieuwste euro 5+ normering te laten voldoen, maar anderzijds werden de aanpassingen ook doorgevoerd om het motorblok nog verder te verfijnen voor het gebruik in het sport/tour segment. Ondanks dat de 1000 SX al beschikt over een smeuïg en sterk motorblok, heeft Kawasaki er voor gekozen om De Dolomieten het Mekka voor motorrijders? Dan ben je nog nooit in dit deel van Spanje geweestvanaf lage toeren tot royaal boven het middengebied de nieuwe 1100 SX nog meer power en koppel te geven. Dit werd bereikt door het slagvolume van het nieuwe motorblok te vergroten van 1043cc naar 1099cc (3mm langere slag) waarbij de nokkenassen wat milder werden ontworpen. Dankzij de iets mindere kleplift in combinatie met een zwaardere krukas resulteert dit in duidelijk meer koppel (113 Nm) en toegenomen vermogen in nagenoeg het volledige toerengebied. Het maximale toerental werd 500 toeren verlaagd en met deze motorconfiguratie heeft men wel iets ingeboet op het topvermogen, dat lichtjes zakt van 142 pk naar nu 135 pk, maar aangezien op straat de digitale toerentellernaald het meeste vertoeft in de toerenkelder en het middengebied is dat een begrijpelijke keuze. Ook is de versnellingsbak verhouding van de 5e en 6e versnelling wat verlengd waardoor je bij 100 km/h in deze versnellingen een kleine 500 toeren minder draait dan voorheen, hetgeen het brandstofverbruik ook wat laat dalen. Euro 5+ weet je nog?
Zoals het een goede fabrikant betaamt werd er ook geluisterd naar de kritische noten die de gebruikers van de 1000 SX hadden over de quickshifter, en dus werd er een nieuwe verbeterde quickshifter ontwikkeld die nu vanaf 1500 toeren kan worden gebruikt voor het zonder koppeling zowel op- als terugschakelen, waarbij de soepel bediende assist en slipper koppeling uiteraard is gebleven. Voor het aansluiten van bijvoorbeeld je smartphone is de Ninja 1100 SX nu ook standaard voorzien van een, laat ik het wat voorzichtig uit drukken, zeer klungelig op de linker stuurhelft aangebrachte USB type C aansluiting, ongetwijfeld erg praktisch maar nondeju wat is me dat een lelijk gedrocht, Qua afstand maakt 't niet uit, en afstanden is deze Ninja sowieso niet vies vaniets wat ik persoonlijk direct zou (laten) verplaatsen onder het stuur of in de topkuip. En last but not least, kun je nu ook (weliswaar met een abonnementje) de Rideology app spraakgestuurd bedienen.
Waar nagenoeg altijd bij de ontwikkeling van een nieuwe versie ook het uiterlijk wordt aangepakt – helemaal als ‘ie ook nog eens een nieuwe naam krijgt – heeft Kawasaki dit bij de Ninja 1100 SX achterwege gelaten. Buiten een iets andere kleurstelling, de motor is beschikbaar in vier kleurencombinaties waaronder het prachtige Emerald Blazed Green/ Metallic Diablo Black heeft Kawasaki bewust niets aan het uiterlijk veranderd. Nu hebben de scherpe lijnen van de Ninja 1000 SX, nog altijd een eigentijdse en agressieve supersport style uitstraling, en compleet met de full- LED-technologie koplampen met hun bijna intimiderende blik maken ze onmiskenbaar deel uit van de sportieve Ninja familie. En om eerlijk te zijn is er helemaal niks mis met deze looks, maar enkele (subtiele) optische aanpassingen om de 1100SX duidelijk van zijn voorganger te onderscheiden zouden mijns inziens vooral marketing technisch wel op zijn plaats zijn geweest, maar wie ben ik hè?!
Wat gelukkig ook is gebleven is de relaxte zithouding en ook de zeer praktische manueel in 4 standen verstelbare kuipruit, waarom heeft eigenlijk niet elke fabrikant dit? Ook het rijwielgedeelte bleef onveranderd, maar dat stond al op een hoog niveau met o.a. de volledig instelbare 41mm Kayaba voorvork met dubbele 300mm schijven en het stijve 5-delig gegoten aluminium lichtgewicht aluminium
Het ruitje is supereenvoudig in hoogte te stellen. Stevige handgrepen waar je ook de koffers aan monteert
Best druk met al die knopjes, maar wel intuïtief. Display is zeer fraai en overzichtelijk (en instelbaar)
Foeilelijk gewoon, dat USB-laadpunt. Rechter armatuur is een stuk simpeler
Zo ziet 't eruit vanuit het zadel. Nog net genoeg ruimte links voor de smartphonehouder
Geef de fotograaf de vrije hand... Zithouding is niets op aan te merken
twin tube frame dat over en niet naast het motorblok loopt, waardoor de motor prettig smal aanvoelt en je makkelijk je knieën kunt klemmen. En uiteraard ontbreken ook aan de achterzijde de mooi vormgegeven handgrepen niet, die tevens dienst doen als ophangsysteem voor de optionele zijkoffers (inhoud 28 liter en max 5kg per koffer).
Uiteraard beschikt de nieuwe 1100 ook over een volledige en uitgebreide electronica pakket compleet met 6-assige IMU, in 3 standen +OFF instelbare Traction Control, een ABS systeem compleet met bochten ABS, electronische cruise controle, 2 powermodes (Full of Low), 3 rijder modes Sport, Road, Rain met daarbij in het systeem vastgelegde rijhulpen en een heuse Rider mode waarin je zelf de rijhulpen naar persoonlijke voorkeur kunt selecteren en vastleggen, of zelfs helemaal kunt uitschakelen zoals bijv. TC OFF. De instellingen kunnen makkelijk vanaf de linker stuurhelft worden uitgevoerd en alles is vervolgens overzichtelijk weergegeven op het 4,3” full colour TFT scherm dat meerdere lay-outs kent, met een witte of zwarte achtergrond die zich daglicht afhankelijk automatisch aanpast.
Als echte primeur is de nieuwe Ninja 1100 SX nu voor het eerst in een SE (Special Edition) uitvoering verkrijgbaar is, en het is ook deze SE editie die voor ons klaar staat om te testen. De SE editie is van een aantal extra opties voorzien die de standaard SX uitvoering niet heeft, zoals stalen remleidingen en Brembo 4.32 Monobloc remklauwen, een volledig instelbare S46 Öhlins achtershock met losse draaiknop voor de veervoorspanning (zo’n ‘pre load adjuster’ heeft de standaard versie overigens ook) en niet geheel onbelangrijk zoals je dadelijk zult lezen, in 3 standen instelbare handvatverwarming.