Zoeken

Eerste indruk: BSA Gold Star 650

Oude tijden herleven

6 juli 2022

Alsof een enthousiaste menigte van 100.000 toeschouwers nog niet genoeg was om van de zenuwen het toilet wat frequenter dan gebruikelijk te bezoeken had Pluvius ervoor gezorgd dat een uur voor mijn run het parkoers door hevige stortregen volledig blank werd gezet, waardoor het asfalt dat al glad was geworden door alle olie en rubber dat door een rits auto’s van alle tijdperken was neergelegd nu ook Vrees dat de Gold Star 650 vandaag z'n naam geen eer aan doetnog eens helemaal doorweekt was. Vlak voor mijn run stopte het gelukkig met regenen, maar de baan was nog steeds vochtig en glad. Paradoxaal genoeg maakte dit mijn eerste indrukken van de BSA echter nog meer een echte wereldervaring, in plaats van gewoon zo snel de heuvel op te schieten als de Gold Star zou gaan. Als voorproefje op een langere rit bij de perslancering later deze maand, gaf het me een redelijk goed idee van hoe het voor klanten zal zijn om in alledaagse omstandigheden met de nieuwe Gold Star te rijden.

Dat begon met een simulatie van rijden in de stad, toen de BSA en ik langzaam 50 meter vooruit bewogen in de rij Supercars die voor mij van start zouden gaan. Nadat ik al had opgemerkt hoe gemakkelijk het was om een ​​been over het toegankelijke en relatief zachte op 780 mm hoogte gemonteerde zadel te strekken, vond ik de soepele, licht werkende koppeling en de onberispelijke injectie van de 652 cc DOHC vierklepsmotor gemaakt om gemakkelijk en onvermoeibaar de fiets in gang te zetten, in wat je zou kunnen vergelijken met stop-en-start lanceringen bij het verkeerslicht. Enkel het nogal stugge schakelen gooide roet in het eten – maar gezien het vrij moeilijk leesbare digitale paneel met bijpassende klassieke analoge instrumenten een maagdelijke kilometerstand van slechts 2,1 mijl had – dat voornamelijk op conto van verplaatsen binnen het magazijn kan worden gezet – was dat te verwachten. Over het algemeen zou ik echter zeggen dat dit een goede fiets is om in het dagelijks verkeer te rijden, met een comfortabele, redelijk rechtopstaande rijpositie.

Toen was het eindelijk mijn beurt om de heuvel op te gaan. Dankzij de bomen bij de start van de Goodwood Hill-Climb was de baan in eerste instantie nog droog, waardoor ik goed van m’n plek kon gaan, ook dankzij de koppelrijke opname van het door Rotax ontworpen, dat in een vorig leven dienst heeft gedaan in meer dan 105.000 BMW F650 GS eencilinders die tot 2009 zijn gebouwd. Een beproefd ontwerp dus dat de Oostenrijkse Technische Universiteit van Graz, partners van KTM op het vlak van De zon is namelijk ver te zoeken. Maar goed, typisch Brits weer past wel bij een Britse motor, dat dan weer welde eencilindermodellen, sindsdien geschikt voor Euro 5 heeft gemaakt voor BSA. Ondanks een drooggewicht van 198 kg (213 kg met een volle 12-liter brandstoftank) klom de Gold Star best sterk door de versnellingen, voordat ik afremde voor de krappe bocht 1 naar rechts, waar ik de olie op de baan kon zien glinsteren.

Daar als een koorddanser voorzichter overheen gemanoeuvreerd kon ik het gas daarna vol op het gas naar het meer open deel richting de snelle sectie van het circuit dat langs het Goodwood House loopt, daarbij opmerkend dat het klassiek ogende loopvlak van de Pirelli Phantom Sportscomp-banden die BSA standaard monteert goede grip gaf op nat wegdek.  De motor ging super soepel door de versnellingen – alle vijf – zonder irritante trillingen in het zadel, de voetsteunen of het stuur tot het door mij gekozen schakelmoment bij 5.500 tpm. BSA claimt een topvermogen van 45 pk bij 6.000 tpm. Op het rechte stuk dat naar de top van de heuvel leidde, zag ik later 75 mph (120 km/u) op de snelheidsmeter, bij 5.300 toeren per minuut.

Voor dat moment moest ik echter eerst met Molecombe Corner afrekenen, de enige bocht naar links op de Goodwood Hill. Het was daar ook vochtig en glad - maar het was echt merkbaar, zowel daar als elders, dat de BSA-mapping vanaf gasdicht echt perfect is. Niks geen rukkerige of bijterige gasrespons wanneer je bochtuit accelereert, zoals bij sommige rivaliserende modellen in dezelfde prijscategorie van ongeveer £6.500 (de definitieve prijs moet nog worden vastgelegd) wel het geval is. Zelfs minder ervaren rijders zullen zich zelfverzekerd voelen op deze fiets.