Zoeken

Test Midsize Allroads: NC750X DCT vs Versys 650 vs V-Strom 650

Visie van Raymon - waarom Versys 650 wint

25 augustus 2021

 Smaken verschillen, dat weten we allemaal, maar werd extra duidelijk toen ik een dagje met twee ervaren motorjournalisten en drie allroad middenklassers op pad mocht. De Kawasaki Versys 650, de Suzuki V-Strom 650 en de Honda NC750X. Drie motoren die pretenderen een allroad te zijn, maar – en daar geef ik Peter dan direct gelijk in – er was er maar een die deze titel écht mocht opstrijken. Wanneer je Peter zijn test hebt gelezen, moge het duidelijk zijn dat de V-Strom er met deze titel vandoor is gegaan. Terecht, maar wie goed tussen neus en lippen door heeft gelezen, leest ook dat we niet unaniem eenzelfde winnaar in deze triotest hebben verkozen…

Suzuki V-Strom 

Nee, want hoezeer ik de smeuïge V-Twin van Suzuki ook zou willen omarmen, ik zet hem toch onderaan mijn lijstje. Begrijp me goed, met de rijeigenschappen van de Suzuki is niks mis, maar als ik naar de Suzuki kijk, bekruipt me toch steeds het gevoel dat we per ongeluk een V-Strom van een vorige generatie hebben meegekregen. Een tikkie overdreven wellicht, maar op de schitterende spaakwielen na oogt het voor mij wat gedateerd. En ook als ik eenmaal op het zadel ben gekropen word ik niet enthousiast van het deels analoge dashboard. Het is weliswaar overzichtelijk, maar opnieuw niet meer helemaal van deze tijd. Eerlijkheidshalve stoppen hier direct de minpuntjes van de Suzuki, want wat rijeigenschappen betreft – en dan met name het motorblok – doet hij niet onder voor zijn tegenstrevers en ook op het onverhard weet hij zowel de Honda als de Kawasaki op achterstand te rijden. 

Honda NC750X DCT

En toch: ik ben gewoon wat enthousiaster geworden van de NC750X en met name de Versys 650. Die eerste is voor mij als een echte allemansvriend. Zo ben ik zelf erg te spreken over het moderne design, de opbergruimte waar je normaal gesproken de brandstof zou verwachten, zijn mega lage verbruik en in deze test zet ik de krachtbron zelfs op nummer twee. In combinatie met de DCT is het laagtoerige karakter van de Honda een absolute aanrader, al vond ik het karakter in de Sport-modus niet prettig. Hij reageert dan wel heel erg giftig op bewegingen van de gashendel en ook het -te- laat opschakelen voelde onnatuurlijk aan. Iets wat vreemd is, want de DCT-uitgeruste Honda scooters en motorfietsen die ik eerder reed hadden deze eigenschap weer niet. Dan terug naar het rijden, waarbij de Honda zich makkelijk een bocht in laat dirigeren. Vering en demping zijn stevig, de zitpositie is voor mij prettig laag en het gegeven dat de Honda de zwaarste van het drietal is, heb ik onderweg eigenlijk niet opgemerkt. Dat is knap, en waarschijnlijk te wijten aan het laaggeplaatste zwaartepunt. 

Kawasaki Versys 650 Tourer 

Hoe goed en modern die Honda ook is, toch zou mijn keuze op de Kawasaki Versys 650 vallen en in dit geval de Tourer-uitvoering zoals wij hem reden. Die twee zijkoffers zijn niet alleen handig, het geeft de Versys ook direct het meest volwassen voorkomen van het drietal. Maar ook zonder de koffers vind ik de Kawasaki de mooiste: de agressieve neus, de dwarsgeplaatste schokdemper, de fraaie achterbrug, de kort gedrongen en laaggeplaatste uitlaat, voor mij klopt het! Met mijn 1.75m zit ik ook nog eens als een vorst en kijk ik uit op een weliswaar niet hypermodern, maar prettig op het netvlies liggend dashboard. Bovendien ook goed afleesbaar, maar ook andere handige zaken zoals het met de hand verstelbare windscherm en de handkappen op het stuur zijn zaken die ik kan appreciëren. Sturen doet de Kawasaki erg voorspelbaar en hij geeft je dan ook al snel het nodige vertrouwen om wat harder de bocht in te duiken. Verrassingen blijven uit en als je het motorblok maar hoog genoeg in toeren houdt, dan krijg je er ook nog eens sprekende prestaties voor terug. Onderin moet hij weliswaar zijn meerdere erkennen in de Honda en Suzuki, maar de Kawasaki is prima in lage toeren te rijden, van een bokkig karakter is dan ook geen sprake. Van het drietal is de Versys het meest een tourmotor en minder een allroad, maar hij kan mij het meest enthousiasmeren. Voor € 9.748,- (incl. Tourer Edition pakket á €899,-) is het financieel gezien ook nog eens een aantrekkelijk plaatje!