Zoeken

Test: CFMoto 650NK-TT

Chinese Supertwin

24 december 2021
De recente aankondiging dat CFMoto in 2022 zal deelnemen aan de Moto3 wordt als een mijlpaal in de wegrace motorsport gezien, maar is strikt genomen niet de eerste deelname van de snel groeiende Chinese gigant in de internationale motorsport. In 2016 finishte Gary Johnson op een CFMoto 650NK-TT de Lightweight TT in een gemiddelde snelheid van 115.543 mph op de 4e plaats, op anderhalve seconde van het podium.

Dat de machine voor de 2016 Lightweight TT niet als CFMoto, maar als WK werd ingeschreven is te danken aan CFMoto’s Britse importeur WK Bikes, de drijvende kracht achter het 650NK-TT project. De Lightweight TT, die vanaf 2023 als Supertwins TT door het leven zal gaan, is een raceklasse voor tweecilinders met een cilinderinhoud van maximaal 650cc en die vanaf het begin door Kawasaki’s ER-6f en de eveneens door het blok van de ER-6 aangedreven Waarom Cadwell Park zo'n gaaf circuit is? Nou ehh, heeft dit nog uitleg nodig?Paton SC1 wordt gedomineerd. Sinds de eerste in 2012 zijn alle acht races door ofwel Kawasaki, ofwel Paton gewonnen, met de Suzuki SV650 als veldvulling. Johnson lag in 2016 de eerste twee ronden zelfs op de derde plaats, maar viel na zijn pitstop terug naar de vierde plaats.

“Nadat ik voor het eerst op de CFMoto had gereden was ik aangenaam verrast door het potentieel”, zei Gary Johnson. “De racer is gebaseerd op hun 650NK productiefiets, maar je moet ‘m niet uitsluiten vanwege z’n achtergrond. Het is in basis een zeer goede motoren WK Bikes heeft heel veel ontwikkelingswerk gedaan om ‘m op een competitief niveau te krijgen. Ze hebben veel vermogen uit het blok gehaald, we hebben zelfs geprobeerd om het blok op te blazen, maar zijn daarin niet geslaagd!”

WK Bikes startte het project in 2013 met de Australiër David Johnson, die dat jaar met een min of meer standaard, door het Chinese biermerk Tsingtao gesponsorde, 650NK aan de Lightweight TT deelnam, maar met een gebroken klep uitviel. Vanwege vluchtvertraging had DJ echter de vrije training gemist, waarop de nabij WK Bikes in Lincolnshire woonachtige tweevoudig TT-winnaar Gary Johnson (geen familie) het team voorstelde een shakedown met de 650NK te doen, zodat de machine meteen klaar zou staan als David op het eiland was gearriveerd. Een rondetijd van 108 mijl per uur vanaf een staande start liet zien dat de motor veel potentie had, dus tekende Gary een contract voor 2014, ditmaal wel met ondersteuning van de CFMoto fabriek in China. Het Isle of Man TT circuit in 115 mijl per uur doen. Da's 185 km/u, gemiddeld. En dat is dan nog maar de instapklasseJohnson zette in de training de vierde tijd, maar crashte met zijn ZX-10R in de Superstock TT en raakte daarbij dusdanig geblesseerd dat hij voor de rest van de week was uitgeschakeld. 

Er stond dat jaar echter nog een CFMoto aan de start, de 24-jarige rookie Callum Laidlaw finishte met zijn eigen 650NK met standaard motorblok op de 33e plaats van 38 rijders, in een gemiddelde snelheid van 105,045 mijl per uur. Een zeer nette tijd voor een nieuwkomer op motor die op uitlaat, vering en kuip na identiek was aan de motor die bij de dealer in de showroom stond. In 2015 was het Gary Johnsons beurt om met een gebroken drijfstang uit te vallen, maar het jaar erop kwam het allemaal goed met die snelle, probleemloze race waar hij finishte op de vierde plaats, op minder dan twee seconden van het podium.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Andrew Moreton