Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. BMW S 1000 RR

Tegenpolen

8 september 2020

Eenmaal bij de haakse bocht vlak voor Marken gearriveerd, waar ik heb afgesproken met Tom de fotograaf is de parkeerstrook direct na de bocht nog leeg, waardoor ik nog even tot Marken doorrijdt, om bij het bordje bebouwde kom te keren en weer terug te rijden naar het afgesproken punt, waar niet veel later Tom op de Versys 1000 SE arriveert. “Joh, wat ben ik blij dat je me gisteren deze motor hebt gebracht,” begint Tom, nog maar amper z’n helm afgezet met een brede grijns op z’n gezicht. “Ik heb dat ding wat vervloekt in het verleden, die oude Versys. Wat een k*tding was dat. Gas op die lollie is best gaaf op z'n tijd, maar eigenlijk zou je d'r een abonnement op Assen bij moeten krijgenBen daar een keer mee in de stromende regen ’s nachts vanuit de Ardennen mee naar huis moeten rijden en ben toen wel twee keer op m’n plaat gegaan omdat ‘ie totaal niet deed wat ik wilde. Maar zo niet deze! Het lijkt wel alsof alles wat ik slecht vond aan de vorige Versys Kawasaki bij deze nieuwe Versys 1000 heeft aangepakt. Nu al een superfiets en dan moet de dag nog gaan beginnen.”

 

Terwijl we het plan van aanpak nog even aan het doornemen zijn stopt een automobilist vlak bij ons en draait z’n raam naar beneden. “Gaan jullie zo naar Marken?” “Euhh nee, waarom?” “Zie je dat busje daar bij de volgende parkeerstrook? Dat is de mobiele flitsbrigade, die een snelheidscontrole aan het houden is. Hebben jullie mooi geluk…” Geluk inderdaad, tot ik me realiseer dat ik dat daar nog geen 5 minuten geleden wél ben geweest. Geen idee met welke snelheid ik dat heb gedaan, maar 10 tegen 1 dat het harder dan de toegestane snelheid van 80 km/u is geweest. 

Precies dát is het grote probleem van de S 1000 RR. De fiets is zó ver doorontwikkeld en rijdt zó gemakkelijk dat je echt je stinkende best zult moeten doen om niet altijd en overal de maximumsnelheid te overschrijden. Een maximum snelheid die het afgelopen decennium met omgekeerd evenredige snelheid naar beneden is gehaald. Zo’n beetje elke mooie weg is tegenwoordig tot ‘zone 60’ gedegradeerd, dat loopt deze RR in zesde versnelling haast stationair. En dan mag ik nog zo zeker weten dat ik niet asociaal hard langs het geparkeerde busje, Blijf je op straat, dan is ineens de Versys de, ehh... olifant in de kamervan geblindeerde ramen voorzien om de flitsapparatuur aan het oog te onttrekken, ben geknald, ik weet haast zeker dat het harder dan de toegestane 80 per uur zal zijn geweest. 

Dat de S 1000 RR niet meer van deze planeet is blijkt ook als even later Tom met z’n Canon met telelens klaarstaat: de bocht is breed, overzichtelijk en lekker haaks en dus ideaal als fotobocht, maar de S 1000 RR de hoek om krijgen gaat niet bepaald als vanzelf. De sportieve zithouding, de brede banden en diep weggestoken clipons vragen om veel meer snelheid dan hier is toegestaan, bovendien werkt mijn motorjeans niet mee voor wat het stretchen en schuiven over het zadel betreft. Dat gaat dan toch stukken gemakkelijker in leer, knie aan de grond enzo. Maar ja, Supersport + raceoverall staat bij onze hermandad gelijk aan iemand die gegarandeerd de maximum snelheid overschrijdt (en waar dus geld aan kan worden verdiend), waardoor je voor dat gilde dus een rijdende schietschijf bent. 


Best gaaf, zo'n RR, maar je bent wel gebroken aan 't eind van de dag. Dat of bergen post uit Leeuwarden

Overstappen op de Versys 1000 is een gigantische verademing: zo moeizaam als het ging om de S 1000 RR fotogeniek door de bocht te jagen, zo gemakkelijk gaat het met de Versys SE: meteen aan beide kanten de voetsteunen aan de grond, 45° hellingshoek volgens het display. Dat mag dan een grondspeling zijn waar de S 1000 RR om lacht,
Man, wat is 't toch een gave fiets. Je zou haast denken dat 't een Italiaan is, zo mooi

Schijnt trouwens in China al een 100% kopie van op de markt zijn gezet, maar dan met 450cc twin
maar tien tegen een dat je dan op een circuit aan het rijden bent. De veel comfortabelere zithouding met veel meer overzicht, het heerlijk brede stuur en de iets smallere achterband maken dat de Versys voor m’n gevoel 1000x gemakkelijker deze hoek om te krijgen is. Ondanks dat ‘ie op papier een flink stuk zwaarder is. Niet alleen de fotobocht gaat de Versys trouwens een stuk gemakkelijker af, ook keren op de weg is een fluitje van een cent. Niet dat me dat met de S 1000 RR niet is gelukt, maar niet zonder even dankbaar van berm + fietspad gebruik te hebben gemaakt.

Nog voordat we goed en wel op pad zijn staat Team Green al met 2-0 voor, een punt voor 2 boetes die we hoogstwaarschijnlijk binnen 2 minuten hebben gescoord en een punt voor het gemak waarmee de Versys door de fotobocht(en) wordt gejaagd, wat niet veel later de vuurtoren van Marken zelfs tot 2,5:0 wordt vergroot als we tijdens de fotoshoot door een groep grijze knarren op fietsen worden gadegeslagen en bij die mannen overduidelijk de voorkeur naar de Versys uitgaat. Zelfs die ene Duitser in de groep.
Als je dit ziet, dan snap je toch niet waarom ze ooit die 'Alien' koplamp hebben gebruikt?

Geloof ons, met dit rijd je in alle comfort naar St.Tropez (zolang 't maar een geel of groen gebied is)
Natuurlijk zijn ze enorm onder de indruk van het vermogen en de topsnelheid van de RR, maar kiezen desondanks voor die groene fiets. Omdat dát de motor is waar ze zich nog wel op zouden kunnen zien rijden. 

Vanuit Marken zetten we koers richting Volendam, het pittoreske plaatsje aan het IJsselmeer dat in de tijd dat we bij Corona nog gewoon met dat Mexicaanse biertje dachten dagelijks door busladingen vol Aziaten werd overspoeld, voor een toeristisch plaatje in de oude haven van het vissersdorp. Tenminste, dat is het plan, maar sinds de laatste keer dat we hier zijn geweest is de infrastructuur aardig overhoop gehaald, waardoor het even duurt voordat we die oude haven daadwerkelijk hebben bereikt. Het is nog ruim voor het middaguur, maar de stralende zon aan een helder blauwe hemel heeft moeder Aarde al behoorlijk opgewarmd en ik ben niet de enige die daar moeite mee heeft. Het dorpse tempo (en dientengevolge amper koeling) heeft ook z’n weerslag gehad op de RR, waarvan continue de ventilator aan het loeien is en ik als bonus op de warme afgevoerde lucht van het koelsysteem wordt getrakteerd.