Zoeken

Vergelijk: Kawasaki Versys 1000 SE vs. BMW S 1000 RR

S 1000 RR

8 september 2020

In 2008 verraste BMW vriend en vijand met de S 1000 RR, de allereerste Supersport in de toen bijna 90-jarige geschiedenis van het Duitse motormerk dat in 2009 met Troy Corser z'n debuut maakte in het WK Superbike. De productieversie die zomer 2009 werd gepresenteerd was vanaf dag 1 een regelrecht succes. BMW had de S 1000 RR opgegeven voor een topvermogen van 193 pk, maar dat bleken er in de praktijk op de bank meer dan 200 te zijn. 

BMW Motorrad had grote ambities met het S 1000 RR project, binnen drie jaar moest om de wereldtitel kunnen worden gestreden, maar dat veranderde toen Stephan Schaller in juni 2012 als nieuwe CEO van BMW Motorrad werd aangesteld. Als GS'er van het eerste uur zag Schaller niets in het WK Superbike project, legde ongekend hoge druk op Marco Melandri "Ik accepteer dit seizoen niets minder van je dan de wereldtitel" en trok vervolgens de stekker uit het project toen Melandri onder die druk bezweek.  

Dat was echter niet het einde van de S 1000 RR. BMW bleef de motor doorontwikkelen en werd er zelfs een internationale S 1000 RR Cup opgezet, om racen op lokaal niveau met een RR te stimuleren. Dat veranderde echter opnieuw toen in juni 2018 Dr. Markus Schramm als opvolger van Schaller werd aangesteld. Als motorsportliefhebber van het eerste uur was het eerste dat Schramm deed was tijdens een interne toespraak aankondigen terug te keren naar het WK Superbike. 

Die rentree in het WK Superbike was met een van de grond af aan compleet nieuw ontwikkelde S 1000 RR, waarbij de Duitsers ook afscheid hadden genomen van de RR kenmerkende asymmetrische koplamp. Met een topvermogen van 207 pk bij 13.500 toeren per minuut was de S 1000 RR op het moment van z'n lancering de sterkste eenliter Supersport op de markt. De motor heeft super-geavanceerde elektronica die wordt geregeld door een Bosch IMU en heeft maar liefst 7 verschillende rijmodi, instelbare en hellingshoekafhankelijke tractie- en wheelie controle, instelbare elektronische motorrem, instelbaar bochten-ABS, volledig instelbare semi-actieve vering, pitlane begrenzer en cruise controle. 


Je hebt ergonomisch, superergonomisch en dan heb je nog de schakelaars van BMW. Ook 't TFT display is uit de kunst

Bij BMW auto's al sinds jaar en dag, maar bij de BMW Motorrad nu voor 't eerst: de M. Zie je die sleuf in 't remhendel? Da's om te voorkomen dat bij 300+ door de winddruk de voorrem wordt bediend

Uitlaten hoeven anno 2020 niet per definitie lomp groot te zijn. Quickshifter is subliem, blok knalt er ongekend verslavend lekker vandoor

Remmen hoeven we lijkt ons niets aan toe te voegen. Type scheepsanker. Vering is volledig elektronisch geregeld, maar je ziet 't er amper aan af

Wat een kanon, beregeil, elektronica (en zeker ook de quickshifter), verrassend gebruiksvriendelijk

Wat moet je d'r nog mee op straat, post uit Leeuwarden, volgende graag incl. abo op Assen of Zandvoort