Zoeken

Test: Kawasaki Z900 vs. BMW F 900 R

Conclusie

5 juni 2020

In de zwaarbevochten Naked middenklasse is de prijs vaak van doorslaggevend belang, maar zeker niet heiligmakend. Sinds z’n introductie is de Z900 heer en meester in dit segment en de verkoopcijfers tot nu toe dit jaar laten zien dat de prijsstijging van 5 honderd euro ten opzichte van het 2019 model geen negatief effect op die verkoop heeft gehad. Eerlijk gezegd hadden we dat ook niet anders verwacht, gezien het feit hoeveel meer motor je voor dat geld krijgt. 

BMW heeft bij de F 900 R het complete arsenaal aan elektronische gadgets toegepast, maar heeft dat wel BMW traditioneel in alle optiepakketten ondergebracht, waardoor ‘ie prijstechnisch in plaats van bijna duizend euro goedkoper ineens bijna 3 duizend euro duurder is dan de Z900. Ten opzichte van de oude F 800 R hebben ze in München een enorme stap vooruit gezet, maar de F 900 R is voor de Z900 geen partij. Omdat de Z900 amper op een foutje te betrappen is, omdat het blok 20 pk sterker is en omdat ‘ie zoals gezegd bijna 3 duizend euro goedkoper is dan een full-options BMW. Daar kan zelfs die bak elektronische gadgets niet tegenop.