WSBK Estoril: Toprak dominant in vrije training
Na afgelopen jaar hier race 1 en de Tissot Superpole sprintrace te hebben gedomineerd is Toprak Razgatlioglu er dit jaar op gebrand om er een triple van te maken en in de strijd om de wereldtitel de leiding af te pakken van Jonathan Rea, die hier vorig jaar geen enkel podium had gescoord en in race 2 zelfs onderuit was gegaan.
Vanaf de eerste run op vrijdagochtend zette Toprak dan ook de toon, om die eerste vrije training af te sluiten met een 1'36.920 - wat uiteindelijk de enige 1'39'er van de dag zou blijken te zijn - waarmee hij bijna 6 tiende onder de tijd ging die Jonathan Rea vlak daarvoor had gezet, die op zijn beurt nipt onder de tijd van teamgenoot Alex Lowes was gegaan.
De tweede vrije training lag de temperatuur van het asfalt maar liefst 20° hoger, waardoor de tijden van de ochtend niet konden worden geëvenaard en iedereen voor lange runs op racelengte leek te gaan.
Ditmaal was er helemaal geen maat op de Turkse PATA Yamaha coureur, die in zijn eerste vliegende ronde er meteen een 1'37.468 uit wist te persen - slechts een halve seconde langzamer dan de tijd die hij in FP1 had gezet, om daarna nog tweemaal zijn eigen tijd te verbeteren en opnieuw de training af te sluiten met de snelste tijd.
Topraks postte in het begin van zijn tweede run een 1'37.284 en leek daarmee FP2 af te sluiten met een voorsprong van 3 tiende seconde op Aragon race winnaar Scott Redding, die meteen voor een racesimulatie was gegaan en in zijn 13e ronde een 1'37.566 op de klok had gezet, 3 tiende sneller dan Jonathan Rea die eveneens voor een simulatie was gegaan.
Als gevolg van de warmere asfalttemperatuur en de keuze voor racesimulaties de tijden van FP1 te blijven staan, tot in de slotfase Kohta Nozane in de laatste bocht met een gemene highsider werd gelanceerd en de training moest worden stilgelegd.
Met nog ruim twee minuten te gaan besloot onder andere het Aruba.it team die laatste run voor een time-attack te gaan. Scott Redding reed nog eens 2 tiende van zijn eigen tijd af en eindigde de dag daarmee met de tweede tijd, bijna 2 tiende onder de tijd die Rea in de ochtend had gezet.
Ook voor teamgenoot Ruben Rinaldi, die in Aragon behoorlijk ondermaats had gepresteerd, pakte die time-attack goed uit, hij klom van de 10e naar de 5e plaats op, 11 duizendste voor Garrett Gerloff.
De twee grootste pechvogels van de eerste dag waren Chaz Davies en onze eigen Michael van der Mark. Van der Mark had opnieuw het grootste deel van de eerste vrije training in de pits doorgebracht vanwege een technisch probleem aan zijn M 1000 RR, waardoor hij pas in de laatste minuten de baan op had kunnen gaan.
Bij Chaz Davies manifesteerde zich een technisch euvel aan het begin van FP2, waardoor hij zijn Panigale V4 na slechts 4 ronden (hetzelfde aantal als MvdM in FP1) in de pits moest parkeren en niet meer in actie kwam.
WK Superbike Estoril, tijden vrije training:
Rijder | Motor | Team | FP1 | FP2 | Verschil | ||
1 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | 1'36.920 | 1'37.284 | |
2 | Scott Redding | GBR | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati | 1'37.624 | 1'37.334 | +0.414 |
3 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'37.501 | 1'37.831 | +0.581 |
4 | Alex Lowes | GBR | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | 1'37.604 | 1'37.836 | +0.684 |
5 | Michael Ruben Rinaldi | ITA | Ducati Panigale V4R | ARUBA.IT Racing - Ducati | 1'38.246 | 1'37.815 | +0.895 |
6 | Garrett Gerloff | USA | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Junior Team | 1'38.074 | 1'37.826 | +0.906 |
7 | Eugene Laverty | IRL | BMW M 1000 RR | RC Squadra Corse | 1'37.853 | 1'38.123 | +0.933 |
8 | Chaz Davies | GBR | Ducati Panigale V4R | Team GOELEVEN | 1'37.896 | 1'38.644 | +0.976 |
9 | Jonas Folger | GBR | BMW M 1000 RR | Bonovo Action Team | 1'37.941 | 1'38.140 | +1.021 |
10 | Tom Sykes | GBR | BMW M 1000 RR | BMW Motorrad WorldSBK Team | 1'38.170 | 1'38.039 | +1.119 |
11 | Andrea Locatelli | ITA | Yamaha YZF-R1 | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | 1'38.666 | 1'38.254 | +1.334 |
12 | Michael van der Mark | GBR | BMW M 1000 RR | BMW Motorrad WorldSBK Team | 1'39.303 | 1'38.293 | +1.373 |
13 | Leon Haslam | GBR | Honda CBR1000RR | Team HRC | 1'38.510 | 1'38.427 | +1.507 |
14 | Tito Rabat | ESP | Ducati Panigale V4R | Barni Racing Team | 1'38.469 | 1'38.710 | +1.549 |
15 | Alvaro Bautista | ESP | Honda CBR1000RR | Team HRC | 1'38.672 | 1'38.469 | +1.549 |
16 | Lucas Mahias | FRA | Kawasaki ZX-10RR | Kawasaki Puccetti Racing | 1'39.756 | 1'38.483 | +1.563 |
17 | Axel Bassani | ITA | Ducati Panigale V4R | Motocorsa Racing | 1'38.932 | 1'38.716 | +1.796 |
18 | Kohta Nozane | JAP | Yamaha YZF-R1 | GRT Yamaha WorldSBK Junior Team | 1'39.607 | 1'39.036 | +2.116 |
19 | Isaac Vinales | ESP | Kawasaki ZX-10RR | ORELAC Racing VendNatura | 1'39.522 | 1'39.237 | +2.317 |
20 | Christophe Ponsson | FRA | Yamaha YZF-R1 | Alstare Yamaha | 1'39.755 | 1'39.723 | +2.803 |
21 | Samuele Cavalieri | ITA | Kawasaki ZX-10RR | TPR Team Pedercini Racing | 1'42.358 | 1'40.878 | +3.958 |
22 | Loris Cresson | BEL | Kawasaki ZX-10RR | TPR Team Pedercini Racing | 1'42.879 | 1'41.205 | +4.285 |