Zoeken

Bathams Racing met Rutter en Neve naar IOMTT

3 april 2024
Na een succesvol eerste jaar als tweemansteam keert Bathams Racing dit jaar terug naar de Isle of Man TT met een ongewijzigde line-up van Michael Rutter en Craig Neve, waarbij wederom met verschillende motoren wordt gereden: Rutter op de BMW M 1000 RR en Neve op de CBR1000RR-R Fireblade SP.

Geen andere tak van motorsport waar de teams en rijders niet aan een merk gebonden zijn als de Isle of Man TT, of roadracing in het algemeen. Een mooi voorbeeld daarvan is Michael Dunlop, die in 2022 op het laatste moment besloot om de R1 voor de GSX-R1000R in te ruilen voor de Senior en Superbike TT, en de Superstock TT met de Fireblade reed. 

En dus kijkt ook niemand op wanneer een team met twee rijders aan de start verschijnt, waarbij elke rijder zijn eigen motoren heeft, zoals bij Bathams Racing het geval is. 30 jaar na zijn TT-debuut in 1994 zal Rutter dit jaar de RST Superbike en Milwaukee Senior TT rijden op een BMW M 1000 RR, en de eerste Metzeler Supertwin en tweede Entire Cover Insurance Supertwin TT met een Yamaha R7.

Neve heeft een tweede jaar bij het team verdiend nadat hij in 2023 de beste resultaten uit zijn carrière behaalde. De rijder uit Lincolnshire werd 11e in de Senior TT van vorig jaar op zijn Honda CBR1000RR Fireblade, waarbij hij een nieuwe persoonlijke besttijd neerzette van 130,863 mijl per uur. Ook dit jaar staat Neve met de Fireblade aan de start. 

Neve blijft ook met dezelfde machines rijden in de Monster Energy Supersport Races, op de Triumph Speed Triple 765 RS waarmee hij vorig jaar de 8e en 11e plaats behaalde; zijn eerste top 10-klassering en zijn beste resultaat tot nu toe in de TT. Net als in de andere klassen zette Neve een nieuwe persoonlijke beste ronde neer met een gemiddelde snelheid van 125,307 mph.

 

Craig Neve: 
"Het was fantastisch voor mij om vorig jaar bij Bathams Racing te komen. Michael als teamgenoot hebben was van onschatbare waarde om een goede set-up te krijgen met motoren die op dat moment gloednieuw voor me waren en het hielp me uiteindelijk om de 130 mijl per uur barrière te doorbreken. Ik heb hem tijdens de wintertests al op de motor gehad om wat meer ideeën uit te proberen en zowel zijn input als feedback waren briljant.

Vorig jaar was op sommige momenten moeilijk met de nieuwe motor, maar het eindigde echt goed met een paar 130 mph ronden en mijn eerste top tien finish in de TT, dus het is voor mij vanzelfsprekend om bij Bathams Racing te blijven. Ik ben helemaal in de wolken en kan niet wachten om aan de slag te gaan, dus hopelijk kunnen we verder gaan waar we vorig jaar gebleven waren."



Michael Rutter: 
"Toen we het team vorig jaar uitbreidden met Craig, wilden we een opkomende rijder binnenhalen en hem helpen ontwikkelen, en dat is precies wat er gebeurd is. Vorig jaar hebben we alles bereikt wat we hoopten met Craig, dus het was een makkelijke beslissing om die verbintenis met hem voort te zetten omdat we het gevoel hebben dat er nog meer te halen valt uit zowel hem als de motoren.

Hij heeft me een aantal ideeën laten testen die hij had voor zijn motoren en ik denk dat we iets hebben gevonden dat hem dit jaar veel zal helpen. Ik moet onze sponsors enorm bedanken die onze wens delen om op hoog niveau mee te doen en jonge rijders te ontwikkelen, dus dank aan Bathams Ales, Keltruck, EBC Group, Level, NicWood Logistics, AJN Steelstock en Worcester Presses voor het voortzetten van dit project."