Zoeken

MotoGP motoren op afstand gehomologeerd

23 maart 2020
Het MotoGP seizoen mag als gevolg van de coronacrisis voorlopig zijn uitgesteld, maar Dorna heeft de homologatie van motorblokken en aerodynamica nu op afstand uitgevoerd.

Waar normaal gesproken de homologatie van de MotoGP machines op de donderdag voorafgaand aan de openingsrace in Qatar plaatsvindt, was dat dit jaar met het cancellen van de MotoGP race als gevolg van de corona uitbraak niet mogelijk. 

In eerste instantie was het idee om de homologatie van de machines de eerstvolgende race te doen, maar de wereldwijde uitbraak zag de start van het seizoen al verplaatst naar het eerste weekend van mei in Jerez. Gezien de huidige situatie in Europa zou het nog wel eens veel langer kunnen duren.

Het uitstellen van de homologatie zou fabrieken de kans geven om hun motorblokken en aerodynamica, de twee essentiële onderdelen die gedurende het seizoen reglementair zijn bevroren, te blijven doorontwikkelen. De Japanse merken zouden daarbij in het voordeel zijn ten opzichte van de Europeanen, aangezien in Oostenrijk en Italië momenteel alles op slot is. 

Met dat in het achterhoofd zijn alle fabrikanten met Dorna overeengekomen, om het voor iedereen eerlijk en gelijk te houden, om het homologatie-proces zo snel mogelijk uit te voeren. Als zodanig heeft Dorna nu aangekondigd de 'first event' homologatie nu op afstand te hebben uitgevoerd. 

Onder normale omstandigheden hebben de fabrikanten de keuze uit twee opties. Ofwel wordt een lijst met onderdelen aangeleverd, waarmee kan worden gecheckt of gedurende het seizoen aanpassingen zijn gedaan, ofwel worden digitale tekeningen aangeleverd. Normaal kiest elke fabrikant om ofwel een compleet motorblok aan te leveren, ofwel alle onderdelen van dat blok. 

Dat geeft fabrikanten de optie om hun rijders verschillende spec motorblokken te geven, zoals bijvoorbeeld de Independent Team rijders die met het motorblok van het voorgaande seizoen rijden. 

Voor wat de aerodynamica betreft hebben de fabrikanten digitale tekeningen moeten aanleveren van hun eerste van twee ontwerpen die gedurende het seizoen zijn toegestaan.  

Voor KTM en Aprilia heeft de homologatie op afstand geen impact, omdat zij conform de regels hun racers gedurende het seizoen nog mogen blijven doorontwikkelen. 

Honda was het enige merk dat het motorblok niet op afstand hoefde te homologeren, daar zij de enige fabrikant waren die alle te homologeren onderdelen van het motorblok al tijdig in Qatar wisten aan te leveren. De andere merken waren hiertoe niet in staat.