Zoeken

Honda verdedigt keuze geen 2025 prototype MotoGP Test Barcelona

21 november 2024
In reactie op de kritiek van Joan Mir, die na afloop van de test in Barcelona zei enorm teleurgesteld te zijn dat Honda geen nieuwe onderdelen had meegenomen, heeft Big Red nu tekst en uitleg gegeven waarom er dinsdag geen substantiële updates beschikbaar waren voor de MotoGP test.

 

Waar de andere fabrikanten in hun voorbereiding op het 2025 seizoen in Barcelona enorm hadden uitgepakt - Ducati en Aprilia hadden het prototype van de 2025 MotoGP racer meegenomen, terwijl bij Yamaha een nieuw frame, nieuwe aero én een nieuw blok kon worden getest en ook bij KTM veel nieuwe onderdelen werden gespot - had Honda noch de 2025 RC213V beschikbaar, noch belangrijke nieuwe onderdelen. 

Het gebrek aan nieuwe spullen was ook in de resultaten terug te zien. Waar Quartararo een tweede tijd op de sterk geëvolueerde YZR-M1 had gezet, was de beste Honda rijder op slechts de 10e plaats geëindigd, op 8 tiende seconde van de snelste tijd die door Alex Marquez op de GP24 was gezet. De officiële fabrieksrijders Joan Mir en Luca Marini hadden de test op slechts een 15e en 18e plaats geëindigd. 

Het gebrek aan nieuwe onderdelen had tot veel frustratie en boosheid bij de rijders geleid. "De realiteit is dat ik maar weinig dingen had om te testen, ik heb alles al eens getest. Ik heb 70 ronden gereden met spullen die ik al op z'n minst twee keer heb getest", zei Joan Mir.

HRC baas Alberto Puig staat er echter op dat er een gedegen reden was voor de conservatieve aanpak in Barcelona, zo liet hij tegenover het Spaanse DAZN optekenen. Puig legde uit dat Honda vanwege de concessieregels gedurende het seizoen al veel nieuwe onderdelen heeft kunnen testen, en dat het daarom dus niet zinvol werd geacht om iets groots mee te nemen naar de officiële test. 

“Het prototype van 2025 wordt gebouwd als je iets hebt dat bij je past. Omdat we gedurende het jaar zoveel tests hebben gedaan, had het geen zin om het prototype hierheen te brengen. Gedurende het jaar hebben we veel dingen geprobeerd en het had geen zin om een 'zwarte' motor hierheen te brengen, terwijl we al een groot deel van het jaar een 'zwarte' motor hebben.” 

Honda zal later deze maand een privé test doen in Jerez, waarvoor enkele nieuwe upgrades die in de pijplijn zitten voor 2025 dan eindelijk beschikbaar zouden kunnen zijn. De test in Barcelona werd door de fabrikanten echter als cruciaal gezien gezien, omdat het ze in staat stelde om directe vergelijkingen te maken met de gegevens van de race van het weekend ervoor op hetzelfde circuit.

Puig onthulde dat Honda's focus in Barcelona lag op het begrijpen en oplossen van het chatterprobleem dat Mir plaagde in de laatste maanden van het seizoen 2024. “We hadden drie belangrijke dingen te testen, die we gedurende het jaar hebben getest, maar we hebben geen prototype als zodanig”, zei hij.

“We werken aan verschillende problemen van de motor, voor stabiliteit, remmen, trillingen. Het is niet gemakkelijk geweest om de trillingen op te lossen. Het is geen typisch geratel, het is iets groters. De rijders hebben er veel last van. Dat baart ons de meeste zorgen.”

Honda eindigde het seizoen op de laatste plaats in het kampioenschap met 75 punten, 49 achterstand op naaste concurrent Yamaha. LCR en HRC eindigden eveneens op de 10e en 11e plaats in het teamklassement, terwijl Honda's best geplaatste rijder Johann Zarco slechts de 17e plaats in het klassement behaalde.

Toch was er vanaf september een zichtbare verbetering in de snelheid van de RC213V, waardoor Zarco in twee van de laatste zes grands prix van het seizoen de top 10 binnen kon dringen en tweemaal in Q2 kwalificeerde. “We sluiten het jaar af met het gevoel dat we vooruitgang hebben geboekt,” zei Puig. “De motor draaide niet erg goed en na Misano begon dat wel te gebeuren - nu draait hij goed.”

Honda kreeg in Barcelona een boost door de komst van drievoudig Grand Prix-winnaar Aleix Espargaro als nieuwe testrijder. Espargaro eindigde als 14e snelste in de eendaagse test, voor zowel Mir als Marini.

Gevraagd naar zijn eerste indrukken van de voormalige Aprilia-ster, zei Puig: “Aleix heeft de snelheid. We zijn erg blij met de manier waarop hij zijn mening over zijn motor heeft overgebracht, op een erg duidelijke en directe manier. Ik hield van de kracht waarmee hij sprak, erg onpartijdig. Het heeft ons erg interessante informatie gegeven.”