Zoeken

Breuk Pramac en Ducati ophanden?

26 maart 2024
In 2003 switchte Pramac van Yamaha naar Ducati, kreeg tien jaar later de status van "Factory Supported Team" en zijn sinds die tijd twee handen op een buik met het Italiaanse merk uit Borgo Panigale geweest, maar dat zou wel eens kunnen gaan veranderen. Volgens Motorsport.com is het team in gesprek met twee andere fabrikanten.

De toekomst van Pramac Racing als het officiële Ducati satellietteam, dat als enige van de drie Ducati satellietteams over de dezelfde generatie Desmosedici beschikt als het fabrieksteam zelf - de GP24, is naar verluid alles behalve zeker. 

Volgens de collega's van Motorsport.com zijn heeft het topmanagement van Pramac in gesprekken gehad met KTM en Yamaha om eventueel over te stappen. Naar verluid heeft Pramac een exit clausule in het contract met Ducati, die het mogelijk maakt om te stoppen met Ducati en over te stappen op een rivaliserende fabrikant in 2025. 

Ducati zou Pramac de deadline hebben gesteld om voor de zomerpauze een beslissing te nemen. Volgens een bron binnen Pramac zou het bijna 100% zeker zijn dat de samenwerking wordt voortgezet. 

Middelpunt van dit onverwachte gerucht is Fermin Aldeguer, het 18-jarige Spaanse talent dat momenteel nog in de Moto2 rijdt en recent door Ducati is gecontracteerd voor de MotoGP in 2025. Ducati bevestigde namelijk wél de komst van Aldeguer, maar niet in welk team hij zou gaan rijden. 

Dat laatste bracht de geruchtenmolen op gang, want waarom had Ducati niet gezegd dat Aldeguer het volgend seizoen bij Pramac Racing zou worden ondergebracht. Sinds de upgrade naar "Factory Supported Team" in 2013 is Pramac altijd de opmaat naar het fabrieksteam geweest. 

Pramac Racing zou ook nu de logische keuze zijn, maar nu dit niet door Ducati is bevestigd is het gerucht over de toekomst van het team ontstaan. Mocht Pramac inderdaad besluiten om met een andere fabrikant in zee te gaan, dan zal Aldeguer in een ander team worden ondergebracht.

 

Op dit moment zijn Jorge Martin en Franco Morbidelli bij Pramac ondergebracht. Van Martin is nu al zeker dat hij het volgend seizoen de overstap zal gaan maken naar een fabrieksteam - hetzij Ducati, hetzij een ander merk - terwijl de toekomst van Morbidelli afhankelijk is van zijn prestaties dit seizoen. Qua beschikbare zitjes is er dus geen probleem om Aldeguer bij Pramac onder te brengen.

De twee andere opties die Pramac Racing heeft liggen voor de hand: Yamaha en KTM. Yamaha raakte afgelopen seizoen haar satellietteam kwijt nadat het RNF MotoGP Team de overstap naar Aprilia had gemaakt en is weer naarstig op zoek naar een satellietteam, terwijl KTM het afgelopen jaar al aangaf een derde team te willen in de MotoGP en Dorna had voorgesteld om de twee vrijgekomen plaatsen van Suzuki in te nemen met een derde team, wat door Dorna werd afgewezen.

De stoelendans voor 2025 gaat dus veel verder dan alleen de coureurs. Bij VR46 loopt het contract met Ducati aan het eind van dit seizoen af en met Valentino Rossi als Yamaha-ambassadeur zou de move naar Yamaha een logische stap zijn. Zeker nu het team worstelt met de GP23.

Mocht VR46 de overstap maken naar Yamaha en Pramac het derde team worden voor KTM, als MV Agusta Pramac, dan zal dat een enorme klap zijn voor Ducati, dat dan in één klap twee teams kwijtraakt en nog maar vier machines aan de start zal hebben staan. Gresini Racing zal dan het officiële Ducati satellietteam worden, waar Aldeguer dan zal worden ondergebracht.