Zoeken

Interview Stefan Pierer - deel 2: e-Mobiliteit

Toekomstige aandrijflijnen

5 april 2023
De afgelopen twee jaar werden volledig door Covid-19 gedicteerd, maar nu dat virus naar de Alan Cathcarthtergrond aan het verdwijnen is kan overal de draad weer worden opgepakt. Alan Cathcart toog naar Mattighofen voor een uitgebreid gesprek met Stefan Pierer, dat zó veelomvattend is dat we het in mootjes hebben gehakt. In deel 2 hebben we het over e-Mobiliteit en alternatieven.

 

Alan Cathcart: Kijkend naar de ontwikkeling van elektrische modellen van PIERER Mobility, heeft GASGAS al zijn eigen elektrische Trials, maar in hoeverre zullen andere merken binnen de PIERER-familie ook elektrische gaan krijgen? Dus zal KTM ooit een mainstream elektrisch model hebben, zoals een scooter? 

Stefan Pierer: Nou, we hebben al een elektrisch model, de Freeride, plus alle kinderfietsen. Je kent het door KTM gekozen gebied voor productontwikkeling. Als je op rijdend op een e-bike voor een terras stopt, je helm afzet en iedereen naar je kijkt, ben je er trots op op een stille elektrische motorfiets aan het rijden te zijn - maar als het een scooter is, is dat anders. Heel anders! Daarom hebben we geen KTM E-scooters. Dat is de taak van Piaggio, niet de mijne - ze maken ze heel mooi, veel respect.

 

Alan Cathcart: Maar CFMOTO heeft een e-scooter.

Stefan Pierer: Ja, ze hebben die vorig jaar op EICMA gelanceerd - we hebben ‘m al verwerkt om aan de Europese regelgeving te voldoen, dus als het werkt, nemen we ‘m in distributie. Ze noemen het de ZEEHO, hoewel mijn advies was dat ze het moesten bestempelen als een CFMOTO-product, model ZEEHO, wat zou helpen bij de marketing. Praten en aankondigen is één ding, maar consistent leveren en marktaandeel krijgen, dat is een tweede. Laten we afwachten wat er gebeurt!

Kijk, wat betreft elektrisch aangedreven tweewielers zeg ik tegen iedereen hetzelfde. Omdat ik tijdens investeerdersbijeenkomsten heel vaak de vraag krijg: "Hoe zit het met uw motorfietsen die zijn uitgerust met elektrische aandrijflijnen?" Dan hebben we het over de energiedichtheid, die bij een verbrandingsmotor 0,8 kilogram per liter is. Als je dezelfde energiedichtheid wilt krijgen met een lithium-ion batterijpakket, praat je over een factor 10. Ik heb op een Enduro gereden met 9 of 10 liter benzine, waar moet ik de 100 kilo in doen om het elektrische equivalent te krijgen - misschien in mijn rugzak of op het bagagerek? 

Praat niet over een Adventure-fiets met pretenties om grote afstanden op of offroad af te leggen. Dit is stom. Vanaf 15 jaar geleden heb ik E-bedrijven in een financiële crisis zien wegzakken - Vectrix heeft 120 miljoen euro aan schulden opgelopen, Zero verbrandt geld als je er goed naar kijkt, enzovoort. Harley LiveWire? Volkomen onrendabel! Alle nieuwe elektrische start-ups kosten geld – ze zijn commercieel totaal niet levensvatbaar. Maar zodra het een kleine batterij is, is dat anders. De verkoop van elektrische motorcrossfietsen voor kinderen gaat heel goed - met een kleine batterij behoud je je marge. Als de jongere dan over zeven jaar 16 wordt, is hij al gewend aan elektriciteit, dus dan vraagt hij om een grotere versie daarvan, wat betekent dat je je moet voorbereiden om hem te voorzien van wat hij wil. Simpel!

 

Alan Cathcart: Dus ben je klaar voor elektrische offroad, elektrische MX of elektrische Trials?

Stefan Pierer: Wij zijn daarin de pionier, en in 2013 lanceerden we onze Freeride en het model van de volgende generatie komt in 2024, dus het is duidelijk dat we daarin vooruitgang boeken. In landen als Oostenrijk, in toeristische gebieden waar het verboden is om op verbrandingsmotoren te rijden, is het de enige keuze die je hebt en leg je het geld op tafel omdat je je sport wilt doen. Of, als je naar Parijs kijkt, we mogen niet meer rijden met een verbrandingsmotor, dus je hebt een elektrische scooter of iets dergelijks nodig om door de straten te rijden.

 

Alan Cathcart: Denk je dat dit zich zal uitbreiden naar heel Europa en de rest van de wereld?

Stefan Pierer: Ja, maar het is niet wat ik een agressieve businesscase zou noemen, het is gewoon zodra het wettelijk wordt afgedwongen, je moet iets leveren, en kinderproducten zijn perfect, gewoon perfect. Kijk, je bent niet langer de monteur voor je kind. Ten tweede is het veiliger omdat je het in je buurt kunt doen, zelfs in je tuin zonder je buurman te storen. En onderschat niet de echte beslisser die de moeder is, en als het product stil is, beschouwt zij het als veilig, zoals het is.

 

Alan Cathcart: Maar als we kijken naar elektrische sport voor volwassenen, is Trial dan de meest voor de hand liggende discipline die elektrisch zou moeten worden?

Stefan Pierer: Ja, het is al in het proces, dat is duidelijk, Trial is perfect, we hebben geen grote batterij nodig, vooral het koppel is nuttig om je te laten springen, wat dan ook, maar dat is duidelijk. En ook een segment waar we drie jaar geleden in stapten, het is duidelijk dat elektrische fietsen, eigenlijk de e-bike-business, een enorm bedrijf werd, een grote markt, hoewel om eerlijk te zijn, het is een hybride, omdat je ook trapt als het hebben van je elektromotor en het accupakket!

 

Alan Cathcart: Maak je je e-bikes nog steeds in Bulgarije?

Stefan Pierer: Ja, en elk jaar meer, want ik heb een strategische missie, namelijk alle fietsen die momenteel in Azië worden geproduceerd terugbrengen naar Europa! Het is een stomme business case, want alles wordt daar nu gedaan. Als fabrikant moet je anderhalf jaar van tevoren bestellen, je moet al je bestellingen veiligstellen, hopelijk heb je het gespecificeerd in de juiste hoeveelheid en met de juiste specificatie, en dan moet je een jaar wachten om het door te verkopen via je kanalen. Je eindigt met het vastleggen van zes maanden werkkapitaal, wat de meest idiote businesscase is die ik ooit heb gezien. En je klant zit in Europa, dus je moet het helemaal vanuit Azië naar hier verschepen - het is volkomen stom. 

We weten hoe het allemaal werkt vanuit onze motorfiets-business, dus we zijn een strategische alliantie aangegaan met Maxcom in Bulgarije, en nu bouwen we daar een extra fabriek, we hebben de frameproductie teruggebracht omdat het frame het eerste onderdeel is dat je nodig hebt - je moet iets hebben om alles in te stoppen, en voor ophanging kun je je voorstellen hoe het werkt met WP. Het duurt drie of vier jaar, maar geloof me, we brengen de productie van elektrische fietsen terug naar Europa.

 

Alan Cathcart: Alleen in Bulgarije, of ook in andere landen?

Stefan Pierer: In Bulgarije zijn de lonen het aantrekkelijkst van Europa, want zelfs in Tsjechië en Hongarije is bijna volledige werkgelegenheid. Dus als je in Oostenrijk 100% van de werknemers aan het werk hebt, dan is dat in Tsjechië en Hongarije 80-85%, maar in Bulgarije is het nog steeds maar 60%.

 

Alan Cathcart: Tot het punt dat je zou overwegen om Maxcom te kopen?

Stefan Pierer: Nee, ik ben gewend om in allianties te werken - zodra je het 100% wilt bezitten, moet je het leiden en dan moet je naar Bulgarije. Ik blijf liever hier in Oostenrijk!

 

Alan Cathcart: Wat is het potentiële jaarlijkse productievolume van de nieuwe fabriek? Hoeveel kun je er elk jaar bouwen en zullen ze worden gebrandmerkt als Husqvarna, of R Raymon of KTM?

Stefan Pierer: Momenteel kunnen we 350.000 fietsen per jaar maken, en met de nieuwe fabriek neemt dit zo snel mogelijk toe tot een half miljoen, 500.000 eenheden. We gebruiken de naam R Raymon niet meer en vervangen deze door GASGAS. Husqvarna wordt wereldwijd gezien als een mooi, veilig consumentenmerk, met verschillende producten zoals kettingzagen, grasmaaiers, naaimachines en zo, en nu ook elektrische fietsen. 

Interessant is dat in de fietsenindustrie het niet is zoals in de motormarkt, mensen zijn niet merkafhankelijk, dus gemiddeld 70% van de klanten die de winkel binnenkomen, heeft geen idee welk merk ze willen kopen. Ze hebben maar één idee - ze willen een mountainbike, een stadsfiets, wat dan ook - maar dan stuurt de verkoper de klant naar dat merk waar hij zijn commissie krijgt. 

Het doet me denken aan 30 jaar geleden in het motorfietsdistributienetwerk, en het zal zich op een vergelijkbare manier ontwikkelen, dat de dealer de productlijnen levert van één OEM, of maximaal twee. En daarvoor moet je een programma hebben waarmee hij geld kan verdienen, en daarvoor moet je een wereldspeler worden. Dat betekent voor ons dat we op de lange termijn een miljoen verkopen per jaar moeten doen, en zo snel als we kunnen, 500.000 eenheden. 

En we hebben een voorsprong op de fiets-OEM's, want we hebben aan motorzijde een eigen verkoopnetwerk met 4.500 dealers en de elektrische fiets is een gemotoriseerde tweewieler! Je hebt een aandrijflijn, je hebt een accupakket, je hebt een schakelsysteem en een garantie die je moet geven, dus alles waar een motordealer bij uitstek voor geplaatst is.