Me and my Bike: Doe een Sofuoglu
Vierhonderd kilometer per uur op een speciaal geprepareerde H2, met een speciaal gemaakt pak, speciaal gemaakte banden, noem maar op, op een lege snelweg en met de nodige media er omheen. En dan is het in een paar tellen over.
Al bij de aankondiging dat onze vriend Kenan dit zou gaan proberen bekroop me het gevoel van 'dat kan ik ook'. Zoveel spullen, zulke omstandigheden, beetje gas geven kan ik ook. Maar dat zou te makkelijk zijn. Tijd dus om het nog eens dunnetjes over te doen. De motorfiets hebben we al: de onvolprezen Z300. De reden? Niet alleen 'omdat het kan', maar vooral ook omdat we nu eens echt willen weten wat de absolute max is van de motor. Dat 't hard kan weten we, maar tot nu toe was er altijd wel een extra factor: een allweatherpak, een rugzak, een halve poging ergens onderweg of geen manier om het vast te leggen, laat staan te ijken. Want nog zoiets: Leuk en aardig die 400 in beeld, maar dat zijn tellerkilometers. En we weten dat een kilometerteller altijd afwijkt. En niet om het een of ander, maar het is wel héél toevallig dat die ene fractie van een seconde, de maximumsnelheid precies op 400 blijft staan. Maak er dan 401 van of zo.
Enfin, nu is het onze beurt dus. Met alle mogelijke voorbereiding is de Z300 speciaal geprepareerd voor deze monsterlijke uitdaging: uniek ingereden Bridgestone S20's, een afgewogen hoeveelheid osseknieënvet op de ketting, speciale Euro95 die alleen te krijgen is bij de dichtstbijzijnde pomp en een kauwgumpje tegen slechte adem. Tien situps voor een soepele zithouding om de optimale aerodynamische vorm te kunnen halen, GPS op default setting, camera geladen en met lege geheugenkaart en we zijn er klaar voor. En jawel, zonder GPS en camera zou het misschien nog een tiende kunnen schelen, maar dat is gewoon niet anders. En wat er toen gebeurde zie je hier onder.
183 kilometer per uur met een normaal ademende 300cc twin. Tegen Sofu's geblazen 1000 is dat omgerekend.. 610 kilometer per uur. En dat is nog inclusief achteruitkijkspiegels. Dan hebben we het al helemaal niet meer over de extra weerstand van de Garmin en camera, wie boeit dat nou nog?