Zoeken

Tweede terugroepactie brandstofpomp CBR1000RR, CBR600RR, nu ook VFR1200

26 november 2024
Begin dit jaar riep Honda enkele jaartallen van de CBR1000RR, CBR600RR en de GL1800 GoldWing terug om problemen met de brandstofpomp. Het probleem blijkt echter veel groter te zijn, waardoor nu een tweede terugroepactie is uitgerold voor meerdere jaartallen van de CBR100RR en CBR600RR, en daarnaast nu ook de VFR1200.

Na begin 2019 een eerste rapport te hebben ontvangen over vier motoren in de Verenigde Staten die niet wilden starten nadat ze door de dealer uit de krat waren gehaald, werd door Honda direct een onderzoek naar de issue gestart. Onderzoek wees uit dat bij bepaalde productieseries een benzinepomp was gemonteerd waarvan de waaier niet conform specificaties was gegoten. 

Hierdoor had het materiaal een te lage dichtheid. Als het oppervlak van een waaier met lagere dichtheid gedurende langere tijd werd blootgesteld aan oplosmiddeldroging tijdens de productie, konden oppervlaktescheuren ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Onderzoek wees uit dat de desbetreffende brandstofpomp in een drietal modellen was gemonteerd: de de 2018-2019 CBR1000RR, de 2018-2020 CBR600RR (die in Europa niet leverbaar was) en de 2018-2020 GL1800 Goldwing. Wereldwijd werd een terugroepactie uitgerold, maar Honda ontdekte al snel dat de getroffen range mogelijk groter zou kunnen zijn.

Daarop werd aanvullend onderzoek gestart, waaruit inderdaad bleek dat het om veel meer units gaat. Alleen al in de Verenigde Staten gaat het om 40.481 motoren die terug naar de dealer mogen gaan voor een nieuwe brandstofpomp. Volgens Honda heeft ongeveer 1% het defect. 

Het betreft nu de 2007 CBR600RR met productiedata van 13 oktober tot 25 december 2006, de 2009-2017 CBR600RR met productiedata van 12 juni 2008 tot 26 juni 2017, de 2008 CBR1000RR met productiedata van 6 november 2007 - 19 maart 2008, de 2017 CBR1000RR met productiedata van 9 september 2016 - 7 september 2017, de 2019 CBR1000RR met productiedatum van 26 maart 2019, de 2021 CBR1000RR met productiedata van 9 november 2020 - 18 juni 2021, de 2010 VFR 1200 met productiedata van 28 juli 2009 - 28 mei 2020 en tot slot de 2012-2013 VFR1200 met productiedata van 7 maart 2012 - 13 december 2012.

Honda benadrukt geen enkele garantieclaim te hebben ontvangen en dat de issue tot geen enkel incident heeft geleid.