Zoeken

Kawasaki ZX-4R nadert lancering

20 januari 2023
Het moment dat Kawasaki de ZX-4R gaat lanceren komt steeds dichterbij. Vlak voor de kerst afgelopen jaar heeft Team Green bij de California Air Recources Board de ZX400SP modeljaar 2023 geregistreerd, wat doet vermoeden dat de motor nog dit jaar op de markt zal worden gezet.

 

Het gerucht gaat al een tijdje dat bij Kawasaki hard wordt gewerkt om de ZXR400, die in 1989 op de markt werd gezet, maar al in 1999 uit productie werd genomen, een nieuw leven in te blazen. 


Het gerucht ging al snel nadat Kawasaki de viercilinder ZX-25R voor de Aziatische markt had gelanceerd, wat een enorme vlucht nam nadat het over het algemeen zeer goed geïnformeerde Japanse magazine Young Machine schreef dat er bij Kawasaki een ZX-4R in de pijplijn zat. 

Na de publicatie van Young Machine waren ook wij wel overtuigd, maar restte alleen nog de vraag of 'ie ook alleen voor de Aziatische markt zou zijn bedoeld, of dat de motor ook in andere continenten op de markt zou worden gezet.

Een half jaar geleden kwam het antwoord van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) van de Verenigde Staten, waar in de VIN-decoder twee nieuwe Kawasaki modellen stonden vermeld: ZX400SP en ZX400PP, beide als Super Sports model ingeschreven. Naar de specs van het blok was het verder gissen, die waren nog nader te bepalen.



De volgende stap die Kawasaki nu heeft ondernomen is registratie bij de California Air Resources Board, hoewel dat alleen het ZX400SP model betreft. Wat we nu echter wel met 100% zekerheid kunnen stellen is dat het een 399cc viercilinder met zesversnellingsbak betreft, modeljaar 2023 uit de motorfamilie PKAXC.399AAC.

De CARB-data leert ons verder ook dat de 399cc viercilinder slechts 0,1 gram/km HC(koolwaterstof)+NOx en 0,4 gram/km CO (koolmonoxide) uitstoot, wat beduidend minder is dan de huidige 399cc paralleltwin, die volgens CARB-data 0,3 gram/km HC+NOx en 4 gram/km CO uitstoot. 

Opmerkelijke cijfers, zeker ook omdat naar verwachting de 399cc viercilinder veel meer vermogen zal leveren dan nu uit de twin wordt geperst. Wanneer je bedenkt dat tegenwoordig al bijna 220 pk uit een eenliter superbike wordt gehaald, zou 80 pk uit een vierhonderd echt wel haalbaar moeten zijn. We hebben uit betrouwbare bron vernomen dat 'ie meer dan 17.000 tpm maakt. 

Dat er dus een ZX-4R aan zit te komen is nu nóg duidelijker geworden, rest alleen de vraag (buiten de specs) wanneer 'ie op de markt zal worden gezet. Op de website van Kawasaki U.S.A. is te lezen dat op 1 februari twee nieuwe modellen zullen worden aangekondigd. Dat zouden de twee op de EICMA in Milaan aangekondigde EV-modellen kunnen zijn, maar het zou ons niet verbazen dat een van die twee de ZX-4R zal zijn.