Zoeken

Kawasaki herintroduceert Versys 1000: uitgebreide basisversie voor basisprijs

7 januari 2022
Kawasaki heeft de standaard versie van de Versys 1000 weer in het gamma opgenomen. Met de standaard Versys 1000 richt Team Green zich op consumenten die zelf willen bepalen met welke features en accessoires de motor moet worden uitgerust. Minstens zo belangrijk is echter de scherpe basisprijs.

"De Versys 1000 is al jaren de verkooptopper in het straat-georiënteerde 'allroad' segment, de meest complete motor in z'n segment", zegt General Manager van Kawasaki Benelux Henk Salomons tijdens de presentatie van de nieuwe standaard Versys in het automuseum Autoworld in Brussel. 

"De laatste updates met onder andere Skyhook semi-actieve vering bij de Versys 1000 SE hebben 'm echt supercompleet gemaakt, maar al die elektronische foefjes hebben hun weerslag wel op het prijskaartje gehad, waardoor we op prijs concurrentie hebben gekregen van motoren als de Tiger 900 en Tracer 900 GT."

Waar uitgebreide elektronicapakketten de nieuwe wapenwedloop in het premium segment is geworden, zijn er volgens Kawasaki genoeg motorrijders voor wie dat allemaal


niet hoeft en voor wie een scherpe prijs veel belangrijker is. Voor die motorrijders heeft Kawasaki nu de standaard Versys 1000 weer terug in het gamma opgenomen.

Vergis je echter niet in het woord standaard, want ten opzichte van de laatste 'standaard' Versys 1000 is deze 2022 versie een flinke upgrade - ook op het elektronische vlak.

Het belangrijkste verschil tussen de Versys 1000 S, die in 2021 tot 'standaard' versie was gebombardeerd, en deze 2022 Versys 1000 zit 'm in het display, dat uit een 'oldskool' analoge toerenteller met digitaal LCD display bestaat. Wat tevens inhoudt dat de fiets Bluetooth connectiviteit vreemd is. 

Net als de andere twee Versys 1000 uitvoeringen beschikt ook de standaard Versys 1000 over de welbekende 6-assige Bosch UMI, die alle elektronische hulpmiddelen hellingshoek-afhankelijk maakt, waaronder de tractie controle en het ABS. Dat laatste heet bij deze Versys trouwens KIBS, ofwel Kawasaki Intelligent Brake System, een intelligent gecombineerd remsysteem.

Net als bij de S en SE heb je bij de standaard Versys 1000 niet alleen de keuze uit meerdere power modes, is de fiets standaard ook met cruise controle uitgerust. Uiteraard is de verlichting rondom van het type LED en behoort een middenbok tot de basisuitrusting.

Al met al is de nieuwe Versys 1000 'standaard' in basis dus al behoorlijk uitgebreid, maar dat heeft niet tot een 'uitgebreid' prijskaartje geleid. De vanaf eind januari beschikbare Versys 1000, leverbaar in alle kleuren zolang het maar Candy Lime Green is, gaat bij ons in Nederland voor slechts € 13.899,- over de toonbank. Bij onze zuiderburen is dat slechts € 12.999,-.


Uiteraard zijn ook voor de Versys 1000 drie accessoirepakketten beschikbaar: Tourer (monokey zijkoffers met luxe binnentassen), Tourer plus (dat plus LED-mislampen, GPS steun en Framesliders) en Grand Tourer (dat plus 47 liter topkoffer met rugsteun en luxe binnentas).