Kawasaki geeft eerste specs vrij van Z-e1 en Ninja-e1
Met de lancering van de Z en Ninja EV richt Kawasaki zich op het vervoer in stedelijk verkeer, wat geheel begrijpelijk is. In steden is namelijk het probleem van uitlaatgassen het allergrootst en daarnaast worden in stedelijke omgevingen voornamelijk korte afstanden afgelegd, waardoor het gebrek aan actieradius van een EV ten opzichte van een verbrandingsmotor geen enkele issue is.
Volgens Kawasaki beschikken de Z-e1 en Ninja-e1 over volwassen frame- en motorspecificaties die aansluiten bij de A1-klasse waarvoor ze zijn bedoeld en die "het typische Kawasaki rijplezier koppelen aan een emissievrije toekomst." Einde quote. Ofwel, twee EV modellen die qua prestaties op het niveau liggen van de huidige 125cc modellen.
Met dat verschil waarschijnlijk dat de twee EV modellen qua acceleratie hun 125cc equivalenten te allen tijde het nakijken zullen geven, vanwege het simpele feit dat een elektromotor een constant koppel heeft en je dus altijd het maximale koppel tot je beschikking hebt. Tenzij het elektronisch is begrensd om te voorkomen dat er teveel kracht op de aandrijflijn ontstaat, maar dan nog...
Beide modellen worden aangedreven door een borstelloze motor met een continuevermogen van 5kW en een bruikbaar piekvermogen van 9kW, die hun prik krijgen van wat Kawasaki een innovatieve batterijoplossing noemt, waarbij de dubbele, uitneembare batterijen parallel zijn aangesloten.




Volgens Team Green kunnen de batterijen zo efficiënter worden opgeladen dan bij de concurrentie het geval is. Deze configuratie met dubbele batterij maakt een grote verscheidenheid aan oplaadopties mogelijk, omdat de twee losse batterijen individueel beter draagbaar zijn dan een enkele, veel zwaardere batterij.
De nieuwe EV-modellen zijn “Twist en Go”, en functioneren dus zonder koppeling of versnellingen. Het rijplezier wordt versterkt door enkele slimme, rijdersgerichte functies zoals twee rijmodi (Road en Eco) en een opwindende "e-boost" -optie. Deze boost biedt kortstondig een vermogensafgifte van 9kW, waarmee een snelle acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/u mogelijk zijn.
De e-boost-functie wordt ingeschakeld via een knop op de rechter stuurhelft, onder de “gasgreep”. Een andere handige feature is de loopmodus. Hiermee kun je de machine stapvoets voor- of achteruit laten bewegen, wat vooral handig is voor krappe parkeerplaatsen of wanneer je een helling op moet.
Uiterlijk moet de unieke Metallic Bright Silver en Metallic Matte Lime Green afwerking - de kenmerkende livery van toekomstige Kawasaki EV-modellen - een chique en sportieve uitstraling hebben gegeven. Tenminste, dat hoopt Kawasaki te hebben bereikt.
Vanuit het zadel heb je zicht op een TFT-display met smartphone-connectiviteit. Dit display toont zaken als de rijstatus van de machine, de actieradius, de beschikbaarheid van de boost-functie en de geselecteerde rijmodi (Road of Eco). Volgens de groene jongens sluit het TFT-display naadloos aan bij de gebruiksvriendelijke gashendel, de ABS-remmen en het vakwerkbuisframe, zoals je dat op grotere 400cc-machines aantreft.
Laadopties omvatten een dockingstation, waarin één batterij kan worden geplaatst of een kabel, waarmee de externe lader via een stopcontact onder het zadel op de nog in de motor aanwezige batterijen kan worden aangesloten. Handige functies van de geavanceerde Li-Ion-batterijen zijn ingebouwde laadindicatoren en het symmetrische ontwerp, dat een eenvoudigere plaatsing van de batterijen in de motor mogelijk maakt. Daarnaast bieden de EV’s een handige, afsluitbare opbergruimte boven de batterijen, onder het batterijdeksel.
Met een reeks accessoires, waaronder +30 mm Ergo-Fit-zadels en verschillende laadoplossingen, luiden de naakte Kawasaki Z-e1 en de sportieve, slanke Kawasaki Ninja-e1-modellen een nieuw hoofdstuk in de roemrijke geschiedenis van het bedrijf in en openen ze de deur naar een groenere toekomst voor tweewielfans wereldwijd.
Prijzen en beschikbaarheid worden later dit jaar bekend gemaakt.