Zoeken

Honda dient patent in voor rijlaan en zijwind-assistentie

12 februari 2024
Of we het nu leuk vinden of niet, rijhulpsystemen beginnen ook tot de motorindustrie door te dringen. Zo heeft Honda recent patenten ingediend voor een ADAS-systeem dat zijwind opvangt.

Rijhulpsystemen, in de automotive industrie ADAS (Advanced Driving Aid System) genoemd, zijn een controversieel onderwerp, omdat het doel wat men voor ogen heeft lang niet altijd wordt bereikt. In het vakjargon wordt gesproken over false positives en false negatives, ofwel: actie ondernemen wanneer het niet nodig is en geen actie ondernemen wanneer het juist wel zou moeten.

Zelf hebben we dat al aan den lijve ondervonden met adaptieve cruise controle, waar met de Multistrada V4 de radar aan de voorzijde een voor ons rijdende vrachtauto niet spotte, terwijl de Ninja H2 SX juist wel besloot te remmen voor een vrachtauto die echter niet voor ons, maar op een uitvoegstrook reed. 

Goed gekalibreerd kunnen het echter precies de onopvallende hulpmiddelen zijn die ze beloven te zijn op papier. Of de motorrijdersassistentie van Honda - wanneer deze uiteindelijk in productie gaat - erin slaagt om die fijne balans te vinden die een hulp van een belemmering onderscheidt, moet nog blijken. Op basis van aangevraagde patenten lijkt geen enkel ander bedrijf zo actief betrokken te zijn bij de ontwikkeling van dergelijke systemen.



Net als eerdere Honda-patenten draait het nieuwste patent om een door een servomotor ondersteund stuurapparaat dat ergens tussen een actieve stuurdemper en een automatisch stuursysteem valt. De actuator zelf is gemonteerd achter het stuurhoofd, bevestigd aan de kroonplaat via een eenvoudige arm en een linksysteem. 

Visueel lijkt het op een roterende stuurdemper, maar in plaats van simpelweg snelle bewegingen van het stuur te voorkomen, kan het zelf sturing introduceren op commando van een boordcomputer. Deze computer ontvangt informatie van verschillende bronnen, waaronder versnellings- en snelheidssensoren, sensoren om de kracht die op het stuur wordt uitgeoefend te meten, hellingshoeksensoren, radar en een camera, met als doel te begrijpen wat je wilt dat de motor doet en hoe dat doel het beste kan worden bereikt.

Onder normale omstandigheden zou de actuator niets doen, waardoor je volledige controle over de motorfiets hebt, maar wanneer dat nodig is, kan het, net als ABS bij remmen of tractiecontrole voor je gashendel, ingrijpen om een extra laag veiligheid toe te voegen.

De nieuwste patentaanvraag van Honda met betrekking tot het systeem laat zien hoe het hoopt de effecten van zijwind, of deze nu constant is of windstoten heeft, te kunnen tegengaan om de motorfiets op de door jou gekozen lijn te houden. Om dit te doen, verdeelt de computer de rijstrook waarin je reist in verschillende smalle "virtuele rijstroken", zoals aangegeven door gestippelde lijnen in de patenttekeningen, en probeert de motorfiets binnen een van die rijstroken te houden. 

Het systeem is bedoeld om te worden gekoppeld aan een reeks rijhulpmiddelen, waaronder adaptieve cruisecontrol, zodat het zich bewust is van de posities van andere nabijgelegen voertuigen en de randen van de weg, zodat de interventie kan worden aangepast aan de urgentie om de motorfiets weer op koers te krijgen.



Tegelijkertijd heeft Honda een ander patent ingediend voor een eenvoudiger onderdeel van het geplande assistentiesysteem voor de rijder in de vorm van tactiele feedback voor de rijder. Auto's maken al gebruik van dit idee, waarbij sommige systemen het stuur of de stoel laten trillen als je dreigt uit de rijbaan te raken of in de ruimte van een ander voertuig komt, vaak als voorbode van actief ingrijpen. 

Aangezien hoorbare waarschuwingen weinig nut hebben op een motorfiets en waarschuwingslampjes op het dashboard gemakkelijk over het hoofd worden gezien, is het idee van Honda om de linker- of rechterstuur (of beide tegelijk) te laten trillen om fysieke feedback te geven.

De trillingen worden bereikt door hetzelfde idee dat al bekend is van de "rumble"-systemen die al vele jaren worden gebruikt in videogame-controllers. Een offset gewicht is bevestigd aan een elektrische motor, waardoor een trilling ontstaat die door de computer kan worden gecontroleerd. 

Het patent van Honda stelt voor om een van deze trilmotoren in elk uiteinde van het stuur te plaatsen. Net als bij een gamecontroller kunnen de trillingen verschillende snelheden en ritmes hebben om verschillende berichten over te brengen, maar het meest voor de hand liggende gebruik voor het idee is waarschuwingswaarschuwingen voor rijstrookassistentie of dodehoekbewaking.