Zoeken

Crooked E-Type: coole EV-custombuild

22 mei 2023
De Zweedse fabrikant van elektrische motoren RGNT Motorcycles heeft de krachten gebundeld met de Duitse custom bike-bouwer Crooked Motorcycles. Het resultaat van deze kruisbestuiving is de Crooked E-Type: een stijlvolle, minimalistische en 100% elektrische custom motorfiets.

Het is dé vraag waar elke motorfabrikant zich mee bezig houdt: hoe krijg ik mijn motoren in het spotlicht. Decennialang is het mantra "win on Sunday, sell on Monday" geweest en was motorsport dé marketingtool, waar fabrikanten van niet-sportieve motoren vaak hun toevlucht zoeken in de custom-build scene. 

Dus toen de mannen van Crooked Motorcycles bij RGNT Motorcycles in Zweden aanklopten voor een custom project, zullen ze daar ongetwijfeld met open armen zijn ontvangen. De Duitsers waren al een tijdje aan het discussiëren over een custom project in de EV-wereld, maar wilden dat alleen met een hoogwaardige partner doen, die hun visie op custom style en design zou delen. 

Toen de Duitsers het afgelopen jaar op de Intermot in Keulen RGNT tegenkwamen, vielen ze meteen voor het uiterlijk en het eenvoudige ontwerp van die fietsen. Na wat gesprekken met het RGNT team werd tot een samenwerking besloten, wat heeft geresulteerd in deze RGNT x Crooked E-Type. 

De donorfiets was een RGNT nr. 1 Scrambler SE. Volgens het ontwerp-principe van hun Crooked XS400-serie - 'Eenvoud is de sleutel tot schittering' - was de grootste uitdaging voor de bouwers om de grote elektrische modules in het frame te verkleinen, om het frame een open structuur te geven en de motor optisch gewicht is kwijtgeraakt. Een andere uitdaging was het verkleinen van het zeer grote originele dashboard. 

Dominikus Braun, CEO en oprichter Crooked Motorcycles: 
"Om deze doelen te bereiken, hebben we het subframe opnieuw ontworpen in CAD om duplicatie gemakkelijker te maken. We hebben de omvormer in het zadel geplaatst en vervolgens een kabelgoot in de frameconstructie om alle kabels op de best mogelijke manier te beschermen. 
We verhoogden de achterkant met 3 cm en verstevigden het rijwielgedeelte met nieuwe, meer progressieve YSS-veren, voorzien van 3D-geprinte vorkbeschermers. Zwarte velgen met Continental TKC 80 banden, een minimalistische Bates-stijl LED-koplamp met Motogadget blaze richtingaanwijzers en een nieuw LED-achterlicht van Supernova maakten de build compleet."



Gideon Schipaanboord, Head of Marketing bij RGNT:
"We denken dat Dominikus en het team van Crooked uitstekend werk hebben geleverd. Het bouwen van je eerste elektrische custom in een krap tijdsbestek van zes weken is een hele uitdaging, maar ze hebben dag en nacht gewerkt om het voor elkaar te krijgen. We zijn verheugd om de build dit weekend op de Bike Shed London Show te presenteren, vooral omdat onze standaardfietsen nu ook verkrijgbaar zijn in het VK. Afgezien van onze lancering in het VK, zijn we er zeker van dat de Crooked E-Type zijn weg zal vinden naar klanten in het VK en Europa via de Crooked-website."


De E-Type wordt komend weekend gepresenteerd op de Bike Shed London Show en is nu klaar voor serieproductie in de Crooked-werkplaats nabij München.