Zoeken

BMW onthult langverwachte R 1300 GS Adventure

6 juli 2024
Een jaar geleden lanceerde BMW de R 1300 GS, die van de grond af aan nieuw was opgebouwd, inclusief een sterkere Boxer-twin, een nieuw stalen frame met gietaluminium subframe en de next-gen elektronica en vering. Voor 2025 heeft BMW de R 1300 GS Adventure toegevoegd, met enkele aanpassingen die 'm nog meer geschikt moeten maken voor lange afstanden en het grote avontuur. Maar of 'ie er ook mooier op is geworden...

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een onvoorstelbaar lelijk hok. De achterkant gaat nog wel, maar de voorkant en zijpanelen die vanuit de tank doorlopen hebben van de Adventure een een lompe vertoning gemaakt, alsof ze d'r een metalen gereedschapskist op het blok hebben gezet. Maar goed, de GS-liefhebber kennende zal dat worst zijn en zal ook deze R 1300 GS Adventure als warme broodjes over de toonbank gaan. 

Zo, dat is er uit. Nu maar eens kijken wat de Duitsers zo allemaal hebben gedaan. Kloppend hart van de Adventure is dezelfde 1.300 cc Boxer-twin als de gewone R 1300 GS, goed voor een topvermogen van 145 pk bij 7.750 tpm en een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 tpm. Het vorig jaar geïntroduceerde blok is 4 kilo lichter dan de vorige 1.254 cc Boxer-twin, terwijl op de complete aandrijving ruim 6 kilo aan gewicht is bespaard. 

Nieuw aan de R 1300 GS was ook het uit plaatstaal opgebouwde en laser-gelaste hoofdframe met gietaluminium subframe dat volgens BMW lichter, stijver en smaller moest zijn. De Telelever en Paralever wielophangingen hadden het veld geruimd voor next-gen EVO Telelever en Paralever systemen. Ook de elektronica werd flink opgewaardeerd, met onder andere adaptieve cruise control.

Meest in het oog springende verschil tussen de R 1300 GS en deze R 1300 GSA is (naast het spuuglelijke design) de massieve aluminium 30 liter brandstoftank, die volgens BMW tevens kan worden gebruikt om bagage mee te nemen. Alsof je dat ook echt nodig hebt voor dat weekendje naar de Ardennen. Optioneel kan d'r ook nog eens een 12 liter grote waterdichte tanktas op worden bevestigd. 



De GSA heeft ook langere veerwegen dan de gewone GS, 210 mm voor en 220 mm achter (GS: 190 mm voor en 200 mm achter) en dat zijn inderdaad exact dezelfde lengtes als van z'n voorganger, de R 1250 GSA. De zithoogte heeft BMW daarentegen van 850/870 mm naar 870/890 mm verhoogt. Slim, want nu weten de Duitsers zeker dat de optionele (hét wonderwoord bij BMW) Adaptieve rijhoogteregeling, die de zithoogte bij lage snelheden en stilstaand met 30 mm verlaagd tot 840/860 mm, gretig aftrek zal vinden. 

We zeiden het al, optioneel is het wonderwoord bij BMW en dat geldt zeer zeker ook voor deze R 1300 GS Adventure. Standaard is de GSA met de nieuwe Dynamic Suspension Adjustment (DSA) uitgerust, evenals 4 rijmodi (Eco, Road, Rain en Enduro), maar dan heb je de standaard uitrusting wel zo'n beetje gehad. 

De lijst met opties is daarentegen ellenlang. De genoemde Adaptieve rijhoogteregeling is optioneel, evenals de Riding Mode Pro (Dynamic, Dynamic Pro en Enduro Pro), Shift Assistent Pro, Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en Rear End Collision Warning (RECW), waar bij dat laatste de alarmlichten snel gaan knipperen wanneer je keihard afremt. 



Maar we zijn er nog niet, optioneel kan de GSA ook met de reeds aangekondigde Automated Shift Assistant (ASA) worden uitgerust, een semi-actieve versnellingsbak à la het DCT systeem van Honda, maar dan zonder dubbele koppeling. Ergens best grappig, toen Honda het systeem in 2010 introduceerde werd het door het grote gros verkettert, want schakelen en koppelen hoort nu eenmaal bij motorrijden, maar het lijkt alsof alle merken nu ineens het licht hebben gezien. 

Optioneel zijn ook de ophangbeugels voor de 3-delige aluminium kofferset plus de koffers zelf (37 liter top, 37 links en 36,5 rechts) die optioneel met nog eens 10 liter kunnen worden vergroot, een middenbok, voorbereiding op navigatie, een elektrisch verstelbaar windscherm en een chromen carterbeschermplaat. Om nog maar te zwijgen van de waslijst aan accessoires waarmee de GSA kan worden uitgerust. 

De 2025 R 1300 GS Adventure wordt standaard geleverd in Racing Red unilak, daarnaast is 'ie ook leverbaar als Triple Black, GS Trophy en Option 719 Karakorum. Optioneel, uiteraard. De motor zal aan het eind van dit jaar worden geïntroduceerd, waarbij BMW momenteel alleen een vanaf prijs van € 26.950 heeft gecommuniceerd, maar niet wat de prijzen van alle optiepakketten zijn. BMW Motorrad kennende zul je met alle opties ergens rond de 35.000 euro gaan uitkomen.