Zoeken

Aprilia lanceert Tuareg Rally: Africa Eco Race succes

9 december 2024
Aprilia maakte begin dit jaar zijn debuut in de Africa Eco Race, en schreef die 15e editie met de Italiaanse Rally Raid rijder Jacopo Cerutti op de Aprilia Tuareg meteen op naam. Reden voor de Italianen om voor modeljaar 2025 een Tuareg Rally op de markt te zetten.

De Aprilia Tuareg Rally is ontwikkeld op basis van de waardevolle ervaring die Aprilia Racing heeft opgedaan bij het ontwikkelen van de Tuareg rallymotor, in technische samenwerking met GCorse van de gebroeders Guareschi. Deze motor bouwde voort op de uitstekende offroad-capaciteiten van de standaard Tuareg en werd al snel de nieuwe standaard voor tweecilinder adventure bikes. 

Hij won het Italiaanse kampioenschap voor motorsport in 2023 met Jacopo Cerutti - die de titel dit jaar behield - voordat hij iedereen versteld deed staan tijdens zijn debuut in de woestijnduinen, door de Africa Eco Race te domineren vanaf de eerste etappe tot aan de legendarische finish bij Dakar's Lac Rose.

Jacopo Cerutti, een officiële Aprilia Racing-rijder, heeft ook bijgedragen aan de ontwikkeling van de Tuareg Rally. "Het was fascinerend om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van een productiemodel als de nieuwe Tuareg Rally", aldus de rijder uit Como. "Het doel was om hem zo veel mogelijk te laten lijken op de motor waarmee we de Africa Eco Race wonnen, en ik kan wel zeggen dat we daarin geslaagd zijn! De Tuareg was al een uitstekend uitgangspunt voor probleemloos off-road rijden, maar met de Rally-versie zijn we nog een stapje verder gegaan." 

"Met de juiste banden kun je er gemakkelijk mee over de woestijnduinen rijden. Mijn ervaring is vooral nuttig geweest bij het geven van feedback over de elektronica, wat heeft geleid tot een nieuwe motormapping die zorgt voor een snellere en meer doortastende gasrespons, en bij de aanpassingen aan het chassis, met een vork die betere ondersteuning biedt en een schokdemper die kuilen op snelheid beter absorbeert, waardoor de algehele stabiliteit van de motorfiets is verbeterd."



Het uitgesproken off-road karakter van de Tuareg Rally is meteen duidelijk, met zijn hoge spatbord en een nieuwe, dikkere aluminium beschermplaat, ontworpen met een meer beschermende vorm en een bewust ruige afwerking voor een betere mechanische schokbestendigheid. Tot de extra beschermingen behoren stevige handbeschermers met metalen kernen. 

Een nieuwe kettinggeleider is ook standaard en zorgt voor meer veiligheid, zelfs in de meest extreme off-road omstandigheden. Om de off-road controle te verbeteren is speciale aandacht besteed aan de ergonomie van de rijder, met een zadel dat 20 mm hoger is om de overgang tussen zitten en staan gemakkelijker te maken en een hoger stuur met een nieuw ontworpen vorm voor betere handling.

De zware spaakwielen met smalle Ergal velgen zijn voorzien van profielbanden met binnenbanden, terwijl de Kayaba vering - met een indrukwekkende veerweg van 240 mm - hetzelfde is gebleven als het standaardmodel, maar nu is voorzien van veren met een lineaire veerconstante K in plaats van een progressieve veerconstante. Hoewel dit enigszins ten koste gaat van het comfort, verbetert het het off-road rijgevoel aanzienlijk en geeft het de rijder meer controle over ruw terrein. 



De stijvere vering vermindert ook de statische doorbuiging, waardoor de Tuareg Rally langer wordt en de werkelijke veerweg toeneemt. De standaard heeft een steunvoet met een vergroot oppervlak, zodat de motor minder overhelt bij het parkeren. De Tuareg Rally (en het hele nieuwe Tuareg 2025-gamma) heeft zijn eigen, specifiek ontwikkelde motormapping voor een snelle en responsieve gasrespons. Hierdoor kan de rijder gemakkelijker obstakels overwinnen met een draai aan het gaspedaal in de meest uitdagende offroad-trajecten - een cruciaal voordeel bij offroad rijden.

De Tuareg Rally heeft een speciaal SC Project uitlaatsysteem, compleet met een volledig titanium demper en voorzien van een agressieve eindkap in racestijl met een royale uitlaat van 60 mm. De wielconstructie en het uitlaatsysteem dragen bij aan het verlagen van het totaalgewicht van de Aprilia Tuareg Rally van 204 kg naar 199 kg in rijklare toestand.

De Aprilia Tuareg Rally wordt geleverd in het onmiskenbare kleurenschema van de replica van de Rally-race en lijkt sterk op het ontwerp van de zegevierende Tuareg die de legendarische Dakar-finishlijn passeerde. Visueel valt de Tuareg Rally op door zijn sportief goud geanodiseerde vorken, velgen en stuur.



De updates voor de Aprilia Tuareg beperken zich niet tot het debuut van de Rally-versie; alle modellen profiteren van nieuwe styling en technische voorzieningen die zijn geïntroduceerd om te voldoen aan de Euro 5+ regelgeving. Om de algehele efficiëntie te verbeteren, heeft de 660 paralleltwin nu 52 mm gasklephuizen, tegenover 48 mm voorheen. Daarnaast vermindert de nieuwe dynamo de massatraagheid, waardoor de twin sneller accelereert.

Hoewel de Tuareg nog steeds zijn kenmerkende uiterlijk heeft behouden, inclusief de iconische horizontaal geplaatste drievoudige koplamp, is het functionele ontwerp herzien, met name rond het koplampcluster, dat nu een slankere bovenbouw heeft zonder de onderlip. De Aprilia Tuareg is ook verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren, beide met een rood gespoten frame. Tornado Green en Hailstorm White.

Het uitgebreide assortiment originele accessoires voor de Aprilia Tuareg is verder uitgebreid. Tuareg Rally-specifieke items, zoals heavy-duty spaakwielen, een versterkte skid plate en een kettinggeleider, zijn nu verkrijgbaar als accessoires voor de standaard Tuareg. De uitgebreide catalogus bevat ook een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) sensor. Het comfortzadel - verkrijgbaar in drie verschillende hoogtes (standaard, 2 cm hoger en 2 cm lager) - is nu voorzien van verwarmingselementen en kan eenvoudig via het stuur worden bediend als het accessoire Aprilia MIA multimediaplatform is geïnstalleerd.