Zoeken

Yamaha Europe biedt excuses aan voor leveringsproblemen

29 april 2021
Een wereldwijd tekort aan grondstoffen, een gebrek aan zeecontainers en iets met een bootje in een kanaal heeft bij veel motorfabrikanten een impact gehad, maar Yamaha lijkt extra hard te zijn getroffen. Zo hard, dat Eric de Seynes - President & CEO van Yamaha Motor Europe NV in een video z'n excuses voor de ontstane situatie heeft aangeboden.

Wie de afgelopen maanden niet bij een dealer is geweest (wat met de deze week pas opgeheven lockdown ook niet echt gemakkelijk is geweest) is het misschien geeneens opgevallen dat haast elk merk op dit moment wel leveringsproblemen heeft. 

En da's niet alleen vervelend voor dealers en klanten, maar ook voor ons, want een gebrek aan motoren betekent ook een gebrek (of zelfs helemaal geen) demomotoren in het perspark, omdat dat wat binnenkomt direct naar de dealers (en dus klanten) gaat. Voor het eerst sinds ons bestaan in 2003 hebben consumenten al eerder gereden op nieuwe fietsen dan wij.

Ook Yamaha is hard getroffen door leveringsperikelen, waardoor er nog maar amper nieuwe modellen bij de dealers te aanschouwen zijn. Hieronder het transcript van het videobericht van Yamaha Motor Europe CEO Eric de Seynes.

Beste klanten, beste Yamaha-dealers,
Na een moeilijk 2020 dachten we dat het ergste deel van de coronaviruspandemie achter de rug was, zowel voor de volksgezondheid als voor ons bedrijf.

De aanvankelijke vooruitzichten voor 2021 waren en blijven heel positief. De vraag herstelt zich sinds afgelopen zomer aanzienlijk. Daarbij komt nog de ondersteuning van ons sterke en toegewijde dealernetwerk, met veel nieuwe verwachte producten.

Helaas blijken onze verwachtingen niet helemaal uit te komen. Nu 2021 echt is begonnen en duidelijk wordt wat de langetermijngevolgen van de coronavirus-pandemie voor de toeleveringsketen zijn, blijkt het moeilijk te worden om te voldoen aan onze belangrijkste plicht: voldoende producten aanleveren via ons uitgebreide dealer-netwerk.

De afgelopen tien maanden is de beschikbaarheid van veel grondstoffen een probleem gebleken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de halfgeleiders die wij gebruiken in onze smartkeys, ABS-remsystemen, ECU, enzovoort. Internationale goederentransporten bleken ook een probleem wegens de grote vraag naar veel soorten industriële producten. Deze problemen werden aan het begin van het seizoen nog verergerd door de onverwachte crisis in het Suezkanaal rondom het containerschip "Ever Given". Hierop bevonden zich helaas duizenden producten en componenten van Yamaha.

Iedereen hier bij Yamaha, van de inkoopteams tot de fabrieks-, de logistieke en de verkoopteams, is hard aan het werk om deze problemen recht te trekken en ervoor te zorgen dat alle beschikbare producten worden geleverd. Tegelijkertijd proberen we de meest nauwkeurige informatie over beschikbaarheid te verstrekken aan ons dealernetwerk in heel Europa, ook in deze zeer onvoorspelbare situatie.

Gelukkig zal de situatie er de komende dagen, weken en maanden op vooruit gaan. Wij waarderen uw geduld en hebben er vertrouwen in dat uw geduld zal worden beloond met de geweldige ervaring die uw nieuwe motor, scooter, buitenboordmotor, WaveRunner of uw andere Yamaha-product u zal bieden.

Terwijl iedereen bij Yamaha hard aan het werk is om alle problemen die voortkomen uit de pandemie op te lossen en het aantal leveringen snel te verhogen, begrijpen wij dat het frustrerend kan zijn om te wachten op producten die geleverd moeten worden. Hiervoor bieden wij onze excuses aan.

We hopen dat u onze excuses voor eventuele vertragingen wilt aanvaarden.

We hopen van harte dat uw nieuwe machine uw hart zeer binnenkort sneller zal doen kloppen...

Tot gauw en nogmaals bedankt voor uw geduld.