Moederbedrijf KTM in grote financiële problemen
KTM heeft schijnbaar al geldproblemen sinds de samenwerking met MV Agusta; de eerste serieuze tekenen van problemen kwamen afgelopen herfst, toen het moederbedrijf van KTM, Pierer AG, aankondigde dat er flink gesneden moest worden in het personeelsbestand in euro's, waarbij banen naar het buitenland werden verplaatst. Het standpunt van KTM was toen dat er vooral ondergeschikt werk in de fabriek verloren ging, dus het stelde niet veel voor.
Maar de bezuinigingen gingen door; het fabrieksteam voor rally-motorsport, het meest dominante team in de geschiedenis van de motorracerij, zag sterren als Toby Price zonder contractverlenging en jonge talenten als Mason Klein kwamen zonder de contracten te zitten waarvan ze dachten dat die bevestigd waren. In de MotoGP werd de focus weer 100% op KTM gelegd en werden de GASGAS activiteiten in alle raceklassen geschrapt
Naarmate 2024 vorderde, bleef de aandelenkoers van KTM dalen en kondigde het bedrijf verdere financiële problemen en dientengevolge extra reorganisaties aan. Stefan Pierer wijdt de situatie aan de wereldwijde economische situatie, de sterk gestegen rentes en de grote voorraad motoren bij dealers.
Vlak voor de EICMA kondigde Pierer nog aan de Raad van Bestuur van de Pierer Mobility AG van 6 tot 2 personen te hebben teruggebracht, en toen kwam de EICMA met een wat ongeorganiseerde presentatie. Misschien waren ze niet helemaal bij de les vanwege bezuinigingen? Klinkt logisch, want een paar dagen later plaatste Pierer AG dit op hun website:
PIERER Mobility AG: Ingrijpende herstructurering en extra liquiditeitsbehoefte bij KTM AG
In het kader van de liquiditeitsplanning voor het boekjaar 2025 moet PIERER Mobility AG bijkomende liquiditeitsbehoeften dekken op het niveau van KTM AG. Op 30 juni 2024 was de KTM AG groep verantwoordelijk voor meer dan 95% van de inkomsten van PIERER Mobility AG.
De Raad van Bestuur werkt momenteel aan het veiligstellen van de financiering van KTM AG, in het bijzonder aan een overbruggingsfinanciering in de orde van grootte van drie cijfers miljoen. Daartoe worden besprekingen gevoerd met de kernaandeelhouder Pierer Bajaj AG en met de bestaande financiële crediteuren. Het doel is om een standstill-overeenkomst te sluiten met de betrokken financiële schuldeisers voor de duur van deze besprekingen als basis voor de financiële herstructurering.
De onderhandelingen en besprekingen bevinden zich momenteel in een vroeg stadium. Het is daarom nog niet mogelijk om concrete uitspraken te doen over de uitkomst van de onderhandelingen, de voorwaarden en de omvang van een aanvullende financiering.
Naast het veiligstellen van de liquiditeit zet de Raad van Bestuur zich in om KTM AG weer een stabiele operationele en financiële basis te geven. Tegen de achtergrond van een uitdagend economisch klimaat wordt een nog verdergaande operationele herstructurering doorgevoerd met als doel de voorraden bij zowel KTM AG als de dealers terug te brengen tot een economisch houdbaar niveau door de productievolumes aanzienlijk te verlagen. Bovendien moeten ook de overheadkosten opnieuw aanzienlijk worden verlaagd.
Het doel is om de kosten en de verkoop vanaf het boekjaar 2025 op een geherdefinieerd niveau te stabiliseren en zo de basis te leggen voor een duurzame concurrentiepositie en winstgevendheid.
Tegenover de Oostenrijkse zakelijke publicatie Oberösterreichische Nachrichten heeft Pierer uitgelegd welke stappen zullen worden ondernemen om de productievolumes significant te reduceren. KTM lijkt de productie de eerste twee maanden van 2025 volledig stil te willen leggen, wat grote gevolgen zal hebben voor ongeveer 1.000 medewerkers, bovenop de al eerder aangekondigde ontslagrondes als de ploegendienst wordt geschrapt.
De situatie in Mattighofen ziet er naar het schijnt dus nog zwarter uit dan we hadden gedacht. Kort gezegd komt het er op neer dat Pierer AG bijna geen geld meer heeft en dat KTM hun enige echte productieve activa is. Husqvarna en GasGas lijken alleen maar geld te kosten. Het zou ons niet verbazen als Bajaj binnenkort een meerderheidsbelang in KTM neemt en Pierer aan de kant wordt gezet.