Zoeken

Test: Honda XL750 Transalp

Responsief karakter

22 januari 2025

Wanneer de aandrijving wordt gestart, komt het aangenaam sonore maar geenszins opdringerige geluid van de 270-graden twin naar voren. De zes versnellingen laten zich schakelen via een zeer soepele koppeling en het op koppel georiënteerde karakter van de paralleltwin komt goed tot zijn recht. Behalve dat het blok nu aan de Euro 5+ norm voldoet heeft Honda geen aanpassingen gedaan, wat betekent dat er nog steeds 75 Newtonmeter koppel beschikbaar is, dat
De 2025 Transalp, optisch te herkennen aan de nieuwe koplamp. Ook het TFT is aangepast

Zeer intuïtief te bedienen. Stiksel is oog voor detail

De 2025 versie heeft een stuggere achterkant en soepelere voorkant

Wel zo handig, softbags van SW Motech. Carterbeschermplaat is aan te bevelen wanneer je offroad gaat
over het hele toerengebied breed is uitgesmeerd. De Transalp biedt veel souplesse en soevereiniteit, zelfs in het onderste derde deel van het toerengebied. Aan de bovenkant mist hij subjectief een beetje vuur, maar de Unicam-twin ontwikkelt zijn bijna 100 pk uiterst soepel en gecontroleerd.

Dankzij het herziene injectiesysteem is de verbinding tussen de pols en het achterwiel directer en zeer spontaan; in de Sport-modus resulteren kleine veranderingen van het gashandvat in grotere gasklepopeningen dan in de andere rijmodi, en dat maakt de Honda levendiger. Met zijn fluweelzachte rijgedrag, uitstekende modulatie en zuinig gemiddeld verbruik van 1 op 23 is de twin perfect ontworpen voor toertochten; de Honda kan gemakkelijk meer dan 380 kilometer afleggen op een volle tank van 16,9 liter.

Maar genieten van de reikwijdte is niet alleen leuker door het responsievere motorkarakter, maar ook door het herziene chassis. Als reactie op de kritiek op het onderstel heeft een team van Honda ontwikkelingsingenieurs een uitgebreide rondreis door Europa gemaakt, waarvan de bevindingen zijn verwerkt in de modelrevisie: Een aanzienlijk stevigere achtershock, in combinatie met een iets zachtere demping van de voorvork, zorgt voor een scherp, uitgebalanceerd rijgedrag voor een harmonieuze rijervaring rondom. De achterkant zakt niet langer door bij het accelereren en alle rijacties, van snelle hellingshoekveranderingen tot laat remmen in bochten, worden begrijpelijk en zonder storende bijgeluiden uitgevoerd. Helaas kan de basisafstelling van de demping niet worden aangepast; alleen de voorspanning van de voorvork en achtershock kan worden aangepast. 

Het compromis over de afstelling is echter volledig overtuigend: voor een motor met een 21-inch voorwiel en lange weerwegen (200 mm voor, 190 mm achter) draait de 210 kilo zware Transalp verbazingwekkend neutraal en volledig moeiteloos de bocht in. Tegelijkertijd geeft hij duidelijke informatie zonder enig gebrek aan comfort - de voorvork en schokdemper zijn zeer gevoelig voor de onvolkomenheden van de ondergrond. De goede indruk blijft ook behouden op de offroad-passages, waar hij zonder echte problemen over sporen en Genoeg redenen te bedenken waarom je hier zou willen overwinteren, helemaal als dit je vervoersmiddel isonverharde wegen gaat. De matig dikke Metzeler Karoo Street banden in 21-inch formaat voor en 18-inch achter, gemonteerd op spaakwielen, hebben hier geen problemen mee. Voor meer serieuze off-road ambities zou een smallere achterwielvelg beter zijn voor een 140 band, die een grotere keuze aan noppenbanden biedt. 

Geen van de aanpassingen gaat ten koste van de rijkwaliteiten, integendeel: er is meer bescherming achter het herziene windscherm, een fijne verdere ontwikkeling is de uitschakeling van de richtingaanwijzer die nu via wielsnelheid en tijd wordt berekend. Voor langeafstandsritten kunnen nu in een handomdraai softbags van SW-Motech uit het accessoirepakket worden gemonteerd. Overigens, wie offroad-excursies overweegt, zal zichzelf daar moeten helpen: de versnellingsbak is zelfs voor korte ritten te karig uitgerust en je kunt niet om het rallypakket met motorbescherming, handbeschermers, valbeugels, offroad-voetsteunen en de schakelassistent heen. Hoewel dit 1.310 euro toevoegt aan de basisprijs van 12.799 euro, is het goed besteed en geeft het de Transalp een avontuurlijk tintje.